Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Türk Edebiyatı Metin Şerhi ETE 504 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ARZU YILDIRIM
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

 Arş. Gör. Dr. Bedriye Gülay Açar, Ar. Gör. Tarık Ablak

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Klasik metinlerin açıklanması, değerlendirilmesi, metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri üzerinde uygulamalı örneklerle durulması.

Dersin İçeriği

Metin şerhinin yöntem ve tekniklerini öğrenmek, Arap ve Fars edebiyatında metin şerhinin tarihî gelişimini öğrenmek, Klasik Türk Edebiyatı'nda metin şerhi geleneğini örnekleriyle görmek.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klasik metinleri sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Klasik metinleri açıklar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirlerini yorumlar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
4 Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirlerini karşılaştırır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
5 Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri ile ilgili bilgisini geliştirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
6 Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri ile ilgili hüküm verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Klasik metinlerin şerhine ilişkin yöntemler ve metin şerhiyle ilgili bibliyografya
2 Ahmed Paşa’nın gazellerinden bazılarının şerhi
3 Necâtî Bey’in gazellerinden bazılarının şerhi
4 Fuzûlî’nin gazellerinden bazılarının şerhi
5 Fuzûlî’nin Su Kasidesi'nin Şerhi
6 Bâkî’nin gazellerinden bazılarının şerhi
7 Nâilî’nin gazellerinden bazılarının şerhi
8 Neşâtî’nin gazellerinden bazılarının şerhi
9 ARA SINAV
10 Nâbî’nin gazellerinden bazılarının şerhi
11 Nedîm’in gazellerinden bazılarının şerhi
12 Sünbülzâde Vehbî’nin gazellerinden bazılarının şerhi
13 Şeyh Gâlib’in gazellerinden bazılarının şerhi
14 Keçecizâde İzzet Molla'nın gazellerinden bazılarının şerhi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Prof. Dr. Ali Nihat Tarlan, Fuzuli Divanı Şerhi, Akçağ Yay., Ankara 1998.;

Mehmet Çavuşoğlu, Necati Bey Divanının Tahlili, Kitabevi, İstanbul 2001.;

Prof. Dr. Mine Mengi, Divan Şiiri Yazıları, Akçağ Yay., Ankara 2000;

İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yay., Ankara.;

Prof. Dr. Süleyman Uludağ, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul 1995.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. X
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. X
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Klasik metinleri sıralar.
2 Klasik metinleri açıklar.
3 Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirlerini yorumlar.
4 Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirlerini karşılaştırır.
5 Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri ile ilgili bilgisini geliştirir.
6 Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri ile ilgili hüküm verir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 40
Toplam 40
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6