Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klasik Türk Edebiyatı Metin Şerhi | ETE 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ARZU YILDIRIM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Bedriye Gülay Açar, Ar. Gör. Tarık Ablak |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Klasik metinlerin açıklanması, değerlendirilmesi, metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri üzerinde uygulamalı örneklerle durulması. |
Dersin İçeriği | Metin şerhinin yöntem ve tekniklerini öğrenmek, Arap ve Fars edebiyatında metin şerhinin tarihî gelişimini öğrenmek, Klasik Türk Edebiyatı'nda metin şerhi geleneğini örnekleriyle görmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Klasik metinleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Klasik metinleri açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirlerini yorumlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirlerini karşılaştırır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri ile ilgili bilgisini geliştirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri ile ilgili hüküm verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klasik metinlerin şerhine ilişkin yöntemler ve metin şerhiyle ilgili bibliyografya | |
2 | Ahmed Paşa’nın gazellerinden bazılarının şerhi | |
3 | Necâtî Bey’in gazellerinden bazılarının şerhi | |
4 | Fuzûlî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
5 | Fuzûlî’nin Su Kasidesi'nin Şerhi | |
6 | Bâkî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
7 | Nâilî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
8 | Neşâtî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Nâbî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
11 | Nedîm’in gazellerinden bazılarının şerhi | |
12 | Sünbülzâde Vehbî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
13 | Şeyh Gâlib’in gazellerinden bazılarının şerhi | |
14 | Keçecizâde İzzet Molla'nın gazellerinden bazılarının şerhi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Prof. Dr. Ali Nihat Tarlan, Fuzuli Divanı Şerhi, Akçağ Yay., Ankara 1998.; Mehmet Çavuşoğlu, Necati Bey Divanının Tahlili, Kitabevi, İstanbul 2001.; Prof. Dr. Mine Mengi, Divan Şiiri Yazıları, Akçağ Yay., Ankara 2000; İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yay., Ankara.; Prof. Dr. Süleyman Uludağ, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul 1995. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Klasik metinleri sıralar. | ||||||||||||||
2 | Klasik metinleri açıklar. | ||||||||||||||
3 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirlerini yorumlar. | ||||||||||||||
4 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirlerini karşılaştırır. | ||||||||||||||
5 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri ile ilgili bilgisini geliştirir. | ||||||||||||||
6 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri ile ilgili hüküm verir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |