Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Osmanlı Türkçesi Metinleri | ETD 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Osmanlı Türkçesi gramer ve metin derslerini Lisans düzeyinde almış olmak. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OZAN YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Tuğçe Takoğlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Eski Anadolu Türkçesi döneminden Klasik Osmanlı Türkçesi dönemine geçişten Yenileşme (Batılılaşma) Dönemi Osmanlı Türkçesi Metinlerinden hareketle Osmanlı Türkçesi Metinleri üzerinde uygumla yaparak bilgi sahibi yapmak. |
Dersin İçeriği | EAT ile Osmanlı Türkçelerinin Mukayesesi, Başlangıç Dönemi Osmanlı Türkçesi Özellikleri, Klasik Dönem Osmanlı Türkçesi Özellikleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Türkçesi özelliklerini tanıma | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Osmanlı Türkçesinin alfabesini tanıma | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Osmanlı Türkçesiyle yazılmış metinleri okuma | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı Beyliğinin ilk dönemlerinde yetişmiş şair ve yazarlar | Faruk Kadri Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, 13. baskı Alfa yay. İst. 1994, 232+175 s. adlı kitap incelenecek |
2 | 15. yy. edebi metinlerinin okunması, çeviri yazıya aktarılması | |
3 | 15. yy. edebi metinlerinin üzerinde dil ve üslup çalışması | |
4 | 15. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması | |
5 | 16. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması | |
6 | 16. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması | |
7 | 16. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması | |
8 | 17. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması | |
9 | Ara Sınav | |
10 | 17. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması | |
11 | 17. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması | |
12 | 15.yy.- 17.yy. metinlerinin ses özellikleri bakımından mukayesesi | |
13 | 15.yy.- 17.yy. metinlerinin söz varlığı açısından mukayesesi | |
14 | 15.yy.- 17.yy. metinlerinin gramer özellikleri açısından mukayesesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Belirli bir kitap takip edilmeyecek, öğrencilere içerikle ilgili her türlü materyal öğretim üyeleri tarafından verilecektir. |
Ders Kaynakları | 1- Mustafa Özkan, TÜRK Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, Filiz Kitabevi, İST. 1995, 751 S. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı Türkçesi özelliklerini tanıma | ||||||||||||||
2 | Osmanlı Türkçesinin alfabesini tanıma | ||||||||||||||
3 | Osmanlı Türkçesiyle yazılmış metinleri okuma |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 5 |
2. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |