Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tip Tahlilleri | YTE 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yeni Türk Edebiyat Tarihi’nde tipler, edebi eserlerin anahtarı vazifesini görürler. Bu derste amaç, Yeni Türk Edebiyat Tarihi’ni bütün olarak hâkim tipler açısından incelemek, onlar vasıtasıyla çeşitli medeniyet devirlerinde Türk toplumunun benimsediği temel değerleri, değişen ve devam eden unsurları ortaya koymaya çalışmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste, destanlardan yeni edebiyata, yeni edebi türlerde işlenen tipleri konu edinen metinlere yakından bakmak, Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ne bu metinler aracılığıyla yaklaşmak esas alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Edebi metinlerdeki tipleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Yeni Türk edebiyatı tarihinde öne çıkan tipleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Tipler vasıtasıyla çeşitli medeniyet devirlerinde Türk toplumunun benimsediği temel değerleri yorumlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Yeni Türk edebiyatı tarihindeki tipleri karşılaştırır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Yeni Türk edebiyatı tarihindeki tipler hakkındaki analiz bilgisini geliştirir. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Yeni Türk edebiyatı tarihindeki tipler hakkında hükme varır. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: “Tip” kavramı ve tiplerin edebi metinler açısından işlevi. | |
2 | Oğuz Kağan- Oğuz Han Destanında işlenen tip ve özellikleri | |
3 | Yenisey Mezar Taşlarında işlenen tip ve özellikleri | |
4 | Göktürk Yazıtlarında işlenen tip ve özellikleri | |
5 | Dede Korkut Kitabında işlenen tip ve özellikleri | |
6 | Manas Destanında işlenen tip ve özellikleri | |
7 | Köroğlu Destanında işlenen tip ve özellikleri | |
8 | Gazi tipi hakkında söylenmesi gerekenler | |
9 | ARASINAV | |
10 | Veli Tipi hakkında söylenmesi gerekenler | |
11 | Ahi tipi hakkında söylenmesi gerekenler | |
12 | Leyla ve Mecnun tipi hakkında söylenmesi gerekenler | |
13 | Kerem ile Aslı tipi hakkında söylenmesi gerekenler | |
14 | Yeni aydın tipi: Mustafa Reşit Paşa ve Şinasi ve dğr. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Prof. Dr. Mehmet Kaplan, Tip Tahlilleri, 2.b., İstanbul 1991; |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Edebi metinlerdeki tipleri sıralar. | ||||||||||||||
2 | Yeni Türk edebiyatı tarihinde öne çıkan tipleri açıklar. | ||||||||||||||
3 | Tipler vasıtasıyla çeşitli medeniyet devirlerinde Türk toplumunun benimsediği temel değerleri yorumlar. | ||||||||||||||
4 | Yeni Türk edebiyatı tarihindeki tipleri karşılaştırır. | ||||||||||||||
5 | Yeni Türk edebiyatı tarihindeki tipler hakkındaki analiz bilgisini geliştirir. | ||||||||||||||
6 | Yeni Türk edebiyatı tarihindeki tipler hakkında hükme varır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |