Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eski Anadolu Türkçesi Grameri II ETD 516 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Ar. Gör. Esra Kirik
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Batı Türkçesinin ilk yazılı döneminin genel Türkçe içerisindeki yerini, Eski Türkçeden Eski Anadolu Türkçesi dönemine gelinceye kadar Türk dilinin geçirmiş olduğu evreleri incelemek ve ne gibi ortak ve farklı unsurların olduğunu ortaya koymak.
Dersin İçeriği Türk dili tarihi içerisinde Batı Türkçesinin yeri. Karışık dilli eserlerin dil özellikleri. Batı Türkçesinin genel dil özellikleri. Bu dönemde yazılmış el yazmalarının dil özellikleri açısından taşıdıkları malzemenin önemi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eski Anadolu Türkçesinin genel Türkçe içindeki yerini tespit edebilen, Anlatım,
2 Eski Türkçeden Eski Anadolu Türkçesine kadar Türk dilinde gerçekleşen ses ve şekil değişmelerini ve ortak noktaları tespit edebilen, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
3 Karşılaştırmalı bir çalışma ve derinlemesine inceleme yapabilme bilgi ve tecrübesine sahip olan, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Eski Anadolu Türkçesinden Türkiye Türkçesine gelinceye kadar gerçekleşen ses ve şekil değişmelerini ve ortak noktaları tespit edebilen, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun,
5 Eski Anadolu Türkçesinde cümle yapısını tespit edip inceleyebilen, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma,
6 Eski Anadolu Türkçesi döneminde yazılmış eserler üzerinde dil incelemesi yapabilen öğrenciler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kadı Burhaneddin Divanı metin incelemesi
2 Kadı Burhaneddin Divanı metin incelemesi
3 Kadı Burhaneddin Divanı metin incelemesi
4 Nesimi Divanı metin incelemesi
5 Nesimi Divanı metin incelemesi
6 Süheyl ü Nevbahar metin incelemesi
7 Süheyl ü Nevbahar metin incelemesi
8 Tıp metinleri üzerine dil incelemeleri
9 Ara Sınav
10 Tıp metinleri üzerine dil incelemeleri
11 Tıp metinleri üzerine dil incelemeleri
12 Dede Korkut Oğuznameleri metin incelemesi
13 Dede Korkut Oğuznameleri metin incelemesi
14 Dede Korkut Oğuznameleri metin incelemesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. ERCİLASUN,Ahmet Bican, Türk Dili Tarihi, Ankara, 2004.
2. Komisyon, Türk Dünyası El Kitabı, Ankara, 1982.
3. YAVUZ, Kemal, Garibname (Tıpkı Basım, Karşılaştırmalı metin ve Aktarma), TDK Yayınları, İstanbul,2000.
4. Tarama Sözlüğü, Ankara, 1967.
5. GÖKYAY, Orhan Şaik, Dedem Korkudun Kitabı, İstanbul, 2000
6. GÜLSEVİN, Gürer, BOZ, Erdoğan, Eski Anadolu Türkçesinde Ekler, Ankara, 1997.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. X
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir.
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. X
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. X
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. X
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Eski Anadolu Türkçesinin genel Türkçe içindeki yerini tespit edebilen,
2 Eski Türkçeden Eski Anadolu Türkçesine kadar Türk dilinde gerçekleşen ses ve şekil değişmelerini ve ortak noktaları tespit edebilen,
3 Karşılaştırmalı bir çalışma ve derinlemesine inceleme yapabilme bilgi ve tecrübesine sahip olan,
4 Eski Anadolu Türkçesinden Türkiye Türkçesine gelinceye kadar gerçekleşen ses ve şekil değişmelerini ve ortak noktaları tespit edebilen,
5 Eski Anadolu Türkçesinde cümle yapısını tespit edip inceleyebilen,
6 Eski Anadolu Türkçesi döneminde yazılmış eserler üzerinde dil incelemesi yapabilen öğrenciler.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
Toplam 20
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 15 30
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 5 5
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6