Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dil Aileleri Teorileri II ETD 512 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Esra KİRİK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türk dilinin dünya dil aile ve grupları içindeki yerini belirlemek için Türkçenin dahil edildiği dil ailesi teorilerinin öğretilmesi.
Dersin İçeriği Türkçeyi de içine alan dil grup ve aileleri, Ural-Altay Dilleri Teorisi, Altay Dilleri Teorisi, Nostratik Dil Ailesi Teorisi, Avrasyatik Dil Ailesi Teorisi, Konuyla ilgili yayınlar
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dünya dillerinin yapı ve kaynak bakımından sınıflandırılmasını ve Türkçenin bunlar arasındaki yerini anlatır.
2 Ural-Altay Dilleri Teorisine yönelik değerlendirmeleri özetler.
3 Altay Dilleri Teorisini yorumlar.
4 Nostratik ve Avrasyatik Dil Ailesi Teorilerini daha eski teorilerle mukayese eder.
5 Mevcut teorilerden yararlanarak yeni varsayımlar geliştirir.
6 Dillerin ve dil grularının geleceğiyle ilgili tahminler yapar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dünya dillerinin yapı ve kaynak bakımından sınıflandırılması ve Türk dilinin bunlar arasındaki yeri.
2 Ural- Altay Dilleri Teorisi tanıtılması
3 Ural- Altay Dilleri Teorisine yönelik değerlendirme ve eleştiriler.
4 Altay Dilleri Teorisinin tanıtılması
5 Altay Dilleri Teorisinin tanıtılması
6 Altay Dilleri Teorisine yönelik eleştirilerin değerlendirilmesi
7 ARA SINAV
8 Nostratik Dil Ailesi Teorisinin Tanıtılması
9 Nostratik Dil Ailesi Teorisinin Değerlendirilmesi
10 Avrasyatik Dil Ailesi Teorisinin Tanıtılması
11 Nostratik Dil Ailesi Teorisinin Değerlendirilmesi
12 Nostratik ve Avrasyatik Dil Ailesi Teorilerinin Karşılaştırılması
13 Türkçenin yer aldığı dil grup ve aileleriyle ilgili akademik yayınların değerlendirilmesi
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Öğretim üyesinin ders notları kullanılacaktır.
Ders Kaynakları * Ahmet Bican ERCİLASUN, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ank. 2004
* Ahmet TEMİR; ral-Altay Dilleri Teorisi Türk Dünyası El Kitabı, Ank. 1992
* Osman Nedim TUNA; ltay Dilleri Teorisi Türk Dünyası El Kitabı, Ank. 1992
* Gerhard DOERFER; Temel Sözcükler ve Altay Dilleri Sorunu, TDAY Belleten 1980-81
* Doğan AKSAN; Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilimi, TDK Yay. , Ank. 1990
*Agop DİLAÇAR; Dil, Diller ve Dilcilik, TDK Yay., Ank. 1968
* Ali Şir Nevayî (Haz.Sema Barutçu Özönder), Muhakemetü-Lûgateyn, TDK Yay., Ank. 1996
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. X
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. X
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Dünya dillerinin yapı ve kaynak bakımından sınıflandırılmasını ve Türkçenin bunlar arasındaki yerini anlatır.
2 Ural-Altay Dilleri Teorisine yönelik değerlendirmeleri özetler.
3 Altay Dilleri Teorisini yorumlar.
4 Nostratik ve Avrasyatik Dil Ailesi Teorilerini daha eski teorilerle mukayese eder.
5 Mevcut teorilerden yararlanarak yeni varsayımlar geliştirir.
6 Dillerin ve dil grularının geleceğiyle ilgili tahminler yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6