Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ekleşme Dizisinin Karşıtlık Düzeni | YTD 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZİKRİ TURAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ZİKRİ TURAN, |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Çiğdem TOPÇU |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk dilinin işleyişinin üzerine kurulu olduğu, ekleşme sırasında bir unsurun bir diğerine göre ne mahiyette olduğunu bir düzen halinde yansıtan karşıtlık sistemini açıklamak. |
Dersin İçeriği | Dil bilgisinde karşıtlık düzenini ortaya çıkaran işleyiş Karşıtlık kavramı ve içeriği Yardımcı unsur- asıl unsur ilişkisinin çeşitli yönleri Yerdaş, yandaş, hem yerdaş hem yandaş karşıtlık türleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ekler arasındaki karşıtlık kavramını tanımlar ve ilişkilerini, türlerini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Karşıtlık teriminin içerdiği unsurları açıklar. | Tartışma, Örnek Olay, | |
3 | Karşıtlığın türlerini örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Karşıtlığın türlerini karşılaştırır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
5 | Eklerin sahip olduğu karşıtlık ilişkilerini düzenler. | Anlatım, Tartışma, | |
6 | Türk dilinin ek kültürü hakkında değerlendirme yapar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk dilinin ekleşme bilgisinin içeriği | |
2 | Yardımcı unsur ve asıl unsurun kimliği | |
3 | Asıl unsur (kelime) un karşıtlık düzenini oluşturmadaki rolü | |
4 | Yardımcı unsurun karşıtlık düzenini oluşturmadaki rolü | |
5 | Yardımcı unsur- asıl unsur ilişkisinin ortaya çıkardığı çeşitli sonuçlar | |
6 | Karşıtlık nedir? | |
7 | Kaç çeşit karşıtlık vardır? | |
8 | Yerdaş karşıtlık, yandaş karşıtlık | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Hem yerdaş hem yandaş karşıtlık | |
11 | Değişken nitelikte karşıtlıklar | |
12 | Karşıtlıkların oluşturduğu paralelizm | |
13 | Karşıtlık düzenine bağlı olarak beliren morfofonetik-morfofonemik ayrım | |
14 | Karşıtlığı yansıtan çeşitli ekleşme örneklerinin incelenmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Zikri TURAN, Türkçenin Yapım ve Çekim Düzeninde Yer Alan Eklerin Sınıflandırılması Nasıl Olmalıdır?, TDK Bildiriler 2000. Zikri TURAN, Zaman Eki Unsurunun Tayinine Ağızlardan Tanıklar, Türük Dergisi,S.1.,133-144. , TURAN ZİKRİ (2014). Eski Türkçe Döneminde Bir Morfofonetik Karşıtlık Sorunu. Teke Dergisi. TURAN ZİKRİ (2015). Türk Dilinde Sıfatlama Ekleri. X. Uluslararası Büyük Türk Dili Kurultayı, 1, 616-622. (Tam metin bildiri)(Yayın No:1656118) Vecihe HATİBOĞLU, Türkçenin Ekleri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | X | |||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | X | |||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ekler arasındaki karşıtlık kavramını tanımlar ve ilişkilerini, türlerini anlatır. | ||||||||||||||
2 | Karşıtlık teriminin içerdiği unsurları açıklar. | ||||||||||||||
3 | Karşıtlığın türlerini örnekler. | ||||||||||||||
4 | Karşıtlığın türlerini karşılaştırır. | ||||||||||||||
5 | Eklerin sahip olduğu karşıtlık ilişkilerini düzenler. | ||||||||||||||
6 | Türk dilinin ek kültürü hakkında değerlendirme yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |