Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | SOS 590 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ ARSLAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ALİ ARSLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilimsel bir çalışma disiplinine giren öğrencilerin kazanması gereken en önemli özellik, katıldıkları disiplinin gerektirdiği perspektif, yöntem ve teknikleri anlaması ve uygulamalarında bunların gereğini yerine getirebilmesidir. Bu dersin amacı, bu disiplinde kullanılan araştırma yöntem ve teknikleri uygulamalardan örnekler vererek ve uygulama yaparak yüksek lisans düzeyinde kavratmaktır. |
Dersin İçeriği | 1. Düşünme Düşünme Biçimleri ve Sosyolojik Düşünme 2. Bilimsel Yöntem 3. Perspektif ve Metod 4. Araştırma Yöntem ve Teknikleri 5. Sosyolojik Bakış Açısı ve Sosyolojiyi Kullanmak 6. Araştırma Süreci 7. Nicel ve Nicel Araştırma 8. Soru sorma 9. Evren ve Örnekleme 10. SPSS 11. Uygulama 12. Seminer 1 13. Seminer 2 14. Seminer 3 |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal bilim felsefesi hakkında genel bilgi sahibi olma | Anlatım, | |
2 | Bilimsel araştırmalarda kaynak kullanma ve atıf verme konularında yetkin olma | Tartışma, | |
3 | Araştırma önerisi geliştirebilme, başından sonuna araştırma sürecini tasarlayabilme | Gözlem, | |
4 | Nitel ve nitel araştırma tekniklerinden en az birini kullanabilme | Anlatım, Gözlem, | |
5 | Belli düzeyde SPSS istatistik yazılımını kullanarak veri analizi yapabilme | Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Düşünme Düşünme Biçimleri ve Sosyolojik Düşünme | |
2 | 2. Bilimsel Yöntem | |
3 | 3. Perspektif ve Metod | |
4 | 4. Araştırma Yöntem ve Teknikleri | |
5 | 5. Sosyolojik Bakış Açısı ve Sosyolojiyi Kullanmak | |
6 | 6. Araştırma Süreci | |
7 | 7. Nicel ve Nicel Araştırma | |
8 | 8. Soru sorma | |
9 | 9. Evren ve Örnekleme /ara sınav | |
10 | SPSS | |
11 | Nitel programlar | |
12 | Seminer ve uygulamaların incelenmesi | |
13 | Seminer ve uygulamaların incelenmesi | |
14 | Seminer ve uygulamaların incelenmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Adapazarı: Değişim
|
Ders Kaynakları | Hasan Şimşek/ Ali Yıldırım, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri; SEÇKİN YAYINCILIK Keith F. Punch/Zeliha Etöz; Sosyal Araştırmalara Giriş/Nicel ve Nitel Yaklaşımlar, SİYASAL KİTABEVİ Gulbenkian Komisyonu (1996), Sosyal Bilimleri Açın, çev. Şirin Tekeli, İstanbul: Metis. Serdar, Ziyaeddün, (2001) Thomas Kuhn ve Bilim Savaşları, İstanbul: Everest Hüner Şencan, Sosyal ve Davranışsal Bilimlerde Bilimsel Araştırma, İstanbul, 2007 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | ||||||
5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | ||||||
6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | ||||||
7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyal bilim felsefesi hakkında genel bilgi sahibi olma | |||||||
2 | Bilimsel araştırmalarda kaynak kullanma ve atıf verme konularında yetkin olma | |||||||
3 | Araştırma önerisi geliştirebilme, başından sonuna araştırma sürecini tasarlayabilme | |||||||
4 | Nitel ve nitel araştırma tekniklerinden en az birini kullanabilme | |||||||
5 | Belli düzeyde SPSS istatistik yazılımını kullanarak veri analizi yapabilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 |
Proje / Tasarım | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Arazi Çalışması) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |