Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Bilimlerde Niteliksel Araştırma Tasarımı ve Analizi | SOS 511 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YAŞAR SUVEREN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste temel amaç niteliksel bir araştırmanın ve tasarımının temel özelliklerini öğrenerek öğrencilerin bağımsız bir biçimde bilimsel çalışmalarını sürdürebilecek bir donanıma sahip olabilmelerini sağlamaktır. Bu çerçevede niteliksel araştırma sürecinin aşamalarını incelemek (niteliksel araştırmaların sosyal teorideki yeri ve anlamı, epistemolojik arka plan, sorun belirleme, kavramsallaştırma, veri toplama, verilerin analizi, yorumlanması ve yazma), gözden geçirmek ve öğrencilerin belirli bir konu/olay hakkında niteliksel araştırma yapabilmelerini sağlamak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu derste, nitel araştırmanın tanımı ve bilimsel araştırma geleneğindeki yeri, nitel araştırmanın özellikleri ve çeşitleri [biyografi (biography), fenomenoloji (phenomenology), kuram oluşturma (ground theory), etnografya (ethnography) durum araştırması (case study), söylem çözümlemesi (discourse analysis)], nitel araştırma tasarımı ve planlanması, araştırma sorularının oluşturulması, veri toplama ve yöntemleri ve bunların nasıl analiz edileceğine ilişkin konular ele alınacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Niteliksel araştırma yöntemi ile ilgili temel felsefi-epistemolojik yaklaşımları bilir ve açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Niteliksel bir araştırmanın diğer araştırma yöntemleriyle olan farklarını kavrar ve önemini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Nitel araştırmaların bilimsel araştırmalar içindeki yerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Nitel araştırmaların uygulamalı sosyoloji ile ilişkisini ortaya koyar ve nasıl kullanılacağını bilir. | Anlatım, | |
5 | Nitel araştırma çalışmalarını okuyup eleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Nitel bir araştırmanın planlama aşamasını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Niteliksel araştırma önerisi hazırlama sürecini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Niteliksel araştırma önerisi hazırlama sürecini uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Niteliksel araştırma önerisi raporu hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Araştırma yöntemlerine giriş | |
2 | Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri: nitel araştırmanın kuramsal temelleri, nitel araştırmanın temel özellikleri | |
3 | Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin yaklaşımlar açısından karşılaştırılması | |
4 | Nitel araştırmanın temel aşamaları, nitel araştırma soruları | |
5 | Nitel araştırmada çeşitleme | |
6 | Nitel araştırmada örneklem | |
7 | Görüşme | |
8 | Odak grup görüşmesi | |
9 | Gözlem | |
10 | Doküman incelemesi | |
11 | Nitel veri analizi | |
12 | Nitel veri analizi | |
13 | Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve etik; genel değerlendirme ve tartışma | |
14 | Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve etik; genel değerlendirme ve tartışma |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | ||||||
7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Niteliksel araştırma yöntemi ile ilgili temel felsefi-epistemolojik yaklaşımları bilir ve açıklar. | |||||||
2 | Niteliksel bir araştırmanın diğer araştırma yöntemleriyle olan farklarını kavrar ve önemini ifade eder. | |||||||
3 | Nitel araştırmaların bilimsel araştırmalar içindeki yerini açıklar. | |||||||
4 | Nitel araştırmaların uygulamalı sosyoloji ile ilişkisini ortaya koyar ve nasıl kullanılacağını bilir. | |||||||
5 | Nitel araştırma çalışmalarını okuyup eleştirir. | |||||||
6 | Nitel bir araştırmanın planlama aşamasını bilir. | |||||||
7 | Niteliksel araştırma önerisi hazırlama sürecini açıklar. | |||||||
8 | Niteliksel araştırma önerisi hazırlama sürecini uygular. | |||||||
9 | Niteliksel araştırma önerisi raporu hazırlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 55 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |