Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiyede Metropelleşme | SOS 525 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYDIN AKTAY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AYDIN AKTAY, |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Burçe Orhan, Araş.Gör. Meryem Köse |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı ülkemizde şehirleşme sürecinde gelinen aşamanın bir çok şehrin büyük şehre -metropole- dönüşme aşaması olduğunu bunu küresel dünya ile yeni ilişki biçimlerine kaynaklık ettiğini göstermektir. |
Dersin İçeriği | Metropollerin oluşumu, metropollerde yoksulluk, kentsel yenilenme ve dönüşüm, mutenalaştırma, küresel kültür ve uluslar arası göç, suç ve şiddet, metropollerin geleceği. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Metropolleşmenin toplum yapısı ve sosyal değişme açısından öneminin anlaşılması | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Bir megapol olarak İstanbulun sosyal ve kültürel özelliklerinin tanınması | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Metropollerdeki sosyal problemlerin ele alınması | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Metropol nedir ? Metropollerin Özellikleri nelerdir ? | |
2 | Tarihte ilk metropoller | |
3 | Türkiyede Metropoller | |
4 | Metropollerde yoksulluk olgusu | |
5 | Metropollerde gettolaşma ve yeni marjinaller | |
6 | Gecekondu, slum ve banliyöleşme | |
7 | Mutenalaştırma | |
8 | Bir megapol olarak İstanbul | |
9 | Küreselleşme ve Metropoller | |
10 | Kentsel Yenilenme ve Kentsel Dönüşüm | |
11 | Uluslar arası göç ve metropoller | |
12 | Metropolde Din Olgusu | |
13 | Metropollerde suç ve şiddet | |
14 | Metropollerin geleceği |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Rutherford H. Platt(Edit.) , The humane metropolis : people and nature in the twenty-fi rst-century city , University of Massachusetts Press Amherst & Boston, 2006 2. Rajagopalan, Kavitha, Muslims of metropolis : the stories of three immigrant families in the West, Great Britain, 2008 3. Martin Boddy (Ed.) Urban Transformation and Urban Governance: Shaping the Competitive City of the Future Bristol, The Policy Press, 2003 4. Victor M. Valle and Rodolfo D. Torres, Latino Metropolis, University of Minnesota Pres, 2000 5. James Donald, İmagining Modern City, The Athlone Press in 1999 6. Jean-Louis Huot, Jean-Paul Thalman, Kentlerin Doğuşu, (çev. Ali bektaş Girgin), İmge Kitabevi, İstanbul, 2000 7. Bülent Duru, Ayten Alkan, 20. Yüzyıl Kenti, İmge Kitabevi, İstanbul, 2002 8. Ayşe Öncü, Petra Weyland, Mekan, Kültür, İktidar, Küreselleşen Kentlerde Yeni Kimlikler, (Çev. Leyla Şimşek, Nilgün Uygun) İletişim yayınları, 2. baskı, İstanbul, 2007 9. Betül Altıntaş, Mendile, simite, boyaya, çöpe, Ankara Sokaklarında Çalışan Çocuklar, İletişim yayınları, İstanbul, 2003 10. Nemci Erdoğan (editör), Yoksulluk Halleri, Türkiyede Kent Yoksulluğunun Toplumsal Görünümleri, İletişim yayınları, İstanbul, 2007 11. Ayça Kurtoğlu, Hemşehrilik ve Şehirde Siyaset: Keçiören Örneği, İletişim yayınları, İstanbul, 2004 12. Alan Duben, Kent, Aile, Tarih, (Çev. Leyla Şimşek), İletişim yayınları, 2. baskı, İstanbul, 2006 13. Köksal Alver, Siteril Hayatlar, Kentte Mekansal Ayrışma ve Güvenlikli Siteler, Hece Yayınları, Ankara, 2007 14. Hatice kurtuluş, İstanbulda Kentsel Ayrışma, Bağlam yayınları, İstanbul, 2005 15. David Behar, Tolga İslam (Derleyenler), İstanbulda Soylulaştırma, İstanbul bilgi üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2006 16. Loic Wacquant, Kent Paryaları: İleri Marjinalliğin Karşılaştırmalı Sosyolojisi, (Çev. Mehmet Doğan) Boğaziçi Üniversitesi Vakfı yayını,İstanbul, 2011 |
Ders Kaynakları |
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
0 | 0 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | X | |||||
7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Metropolleşmenin toplum yapısı ve sosyal değişme açısından öneminin anlaşılması | |||||||
2 | Bir megapol olarak İstanbulun sosyal ve kültürel özelliklerinin tanınması | |||||||
3 | Metropollerdeki sosyal problemlerin ele alınması |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 12 | 3 | 36 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |