Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İbni Sina Metafiziği | FDI 603 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Bu ders için ön koşul yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | İslam felsefesi ile ilgili tüm dersler bu ders için faydalı olacaktır. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRAH KAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bu dersin yardımcısı yoktur. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam Felsefesi alanında doktora yapan öğrencilere İslam felsefesinin önemli isimlerinden İbn Sinanın metafiziğini detaylı bir şekilde sunmaya çalışmaktır. |
Dersin İçeriği | İbn Sina öncesi Yunan filozoflarında metafizik düşünce, Farabinin metafizik mirası, İbn Sina metafiziğinin konusu, araştırma problemleri, ilkeleri, genel ontolojik kavramlar, bilimlerin ilkeleri, Tanrı ve sıfatları, akli cevherler, teleoloji, nübüvvet ve mead problemi, İbn Sina metafiziğinin İslam felsefesi, kelamı ve tasavvufuna etkisi, İbn Sina metafiziğinin Batı düşüncesine etkisi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yunan ve İslam metafizik Düşünceleri arası etkileşimin mahiyetini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Farklı metafizik düşünceler yapıları arasındaki ortak unsurları ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | İbn Sina felsefesi hakkında daha sağlıklı değerlendirme yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | İbn Sina metafiziği hakkında değerlendirme yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | İbn Sina metafiziğinin düşünce tarihi üzerindeki etkisi hakkında değerlendirme yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | İbn Sina Metafiziğinin diğer metafizik teorilerle farkını ortaya koyar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İbn Sina öncesi Yunan filozoflarında metafizik düşünce | |
2 | Farabinin metafizik mirası | |
3 | İbn Sina metafiziğinin konusu, araştırma problemleri, ilkeleri | |
4 | Genel ontolojik kavramlar | |
5 | Tanrı ve sıfatları | |
6 | Akli cevherler | |
7 | Teleoloji | |
8 | Vize | |
9 | Nübüvvet | |
10 | Mead Problemi | |
11 | İbn Sina metafiziğinin İslam felsefesi ve kelamı etkisi. | |
12 | İbn Sina metafiziğinin tasavvufa etkisi | |
13 | İbn Sina metafiziğinin Batı düşüncesine etkisi. | |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Altıntaş, Hayrani. İbn Sina Metafiziği. Ankara: AÜİFY, 1992. Atay, Hüseyin. İbn Sina´da Varlık Nazariyesi. Ankara: Kültür Bakanlığı, 2001. |
Ders Kaynakları | İbn Sina. Necat. Ed. Abdurrahman Amayre. Beyrut: Darul Cil, 1992. İbn Sina. İşaretler ve Tembihler. Çev. Ali Durusoy, Muhittin Macit, Ekrem Demirli. İstanbul: Litera, 2005. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırmalarda kullanılan bilimsel yöntemleri kendi konusuna uygulayabilme, gerektiğinde yeni yöntemler geliştirebilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
2 | Felsefe ve Din bilimleri ile ilgili problemleri tanımlama, sınıflandırma, modelleme, çözüm üretme ve çözümleri uygulayabilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
3 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | X | |||||
4 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | X | |||||
5 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | ||||||
6 | Ulusal ve uluslar arası bilim çevrelerinde Felsefe ve Din Bilimleri alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme ulusal ve uluslar arası bilgi paylaşım etkinliklerine katılabilme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
7 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | ||||||
8 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | ||||||
9 | Üniversitelerdeki eğitim öğretim faaliyetlerinde görev yapabilir. | X | |||||
10 | Felsefe ve din Bilimleri ile ilgili toplum gelişmesi konularında görev ve sorumluluk yüklenir. | ||||||
11 | Farklı kurumların çalışmalarına alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlayabilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yunan ve İslam metafizik Düşünceleri arası etkileşimin mahiyetini tanır | |||||||||||
2 | Farklı metafizik düşünceler yapıları arasındaki ortak unsurları ayırt eder | |||||||||||
3 | İbn Sina felsefesi hakkında daha sağlıklı değerlendirme yapar | |||||||||||
4 | İbn Sina metafiziği hakkında değerlendirme yapar | |||||||||||
5 | İbn Sina metafiziğinin düşünce tarihi üzerindeki etkisi hakkında değerlendirme yapar | |||||||||||
6 | İbn Sina Metafiziğinin diğer metafizik teorilerle farkını ortaya koyar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 3 | 10 | 30 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |