Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Asimetrik Enformasyon | IKT 650 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AZİZ KUTLAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgi, teknoloji, girişimcilik ve yenilikçilik anahtar kavramları üzerine kurulu iktisadi analiz geliştirmek; üretkenlik ve yeniliklerin belirleyicilerini irdelemek ve piyasanın bu bağlamda yeterliliğini tartışmak; bu alanda daha önce ana akım olan neoklasik ve keynesyen yaklaşımlara eleştiri getirmek. |
Dersin İçeriği | Eksik bilgili, piyasalarda oluşturabileceği olumsuzluklar ekonomik bakış açısından incelenmektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Serbest Piyasaların her zaman en iyi sonucu üretemeyebileceğini anlama | Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Enformasyon eksikliğinin piyasalarda yapacağı olumsuz etkiyi ve Oyun teorisi araçları ile bulunabilecek çözümlemeleri kavrama | Problem Çözme, Anlatım, | |
3 | Asimetrik Bilginin piyasalarda yapacağı olumsuz etkiyi ve Oyun teorisi araçları ile bulunabilecek çözümlemeleri kavrama | Beyin Fırtınası, | |
4 | İş ve finans piyasalarında enformasyon eksikliğinin bu piyasalarda yapacağı olumsuz etkiyi ve bulunabilecek çözümlemeleri kavrama | Eğitsel Oyun, | |
5 | Ahlaki tehlikenin (ekonomik ajanların sonradan davranış değiştirmelerinin) piyasalarda yapacağı olumsuz etkiyi ve bulunabilecek çözümlemeleri kavrama | Eğitsel Oyun, | |
6 | Amir-memur veya Patron-çalışan arasında oluşabilecek ekonomik çıkar ilişkisinin piyasalarda yapacağı olumsuz etkiyi ve bulunabilecek çözümlemeleri kavrama | Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Piyasa Başarısızlıkları | Ders Notları, Modern Industrial Organızations, Dennis C. Corlton ve Jeffrey M. Perloff |
2 | Oyun Teorisine Göre Enformasyonun Sınıflandırılması | Ders Notları Oyun Teorisi, Ensar Yılmaz |
3 | Enformasyon ve Piyasa Başarısızlığı | Ders Notları, Modern Industrial Organızations, Dennis C. Corlton ve Jeffrey M. Perloff |
4 | Piyasa Başarısızlığı ve Asimetrik Enformasyon | Ders Notları, Modern Industrial Organızations, Dennis C. Corlton ve Jeffrey M. Perloff |
5 | Ters Seçim | Ders Notları, Modern Industrial Organızations, Dennis C. Corlton ve Jeffrey M. Perloff |
6 | Kalite Belirsizliği ?Limonlar Piyasası? | Ders Notları, Modern Industrial Organızations, Dennis C. Corlton ve Jeffrey M. Perloff |
7 | Ters Seçim Altında Piyasa Dengesi | Ders Notları, Modern Industrial Organızations, Dennis C. Corlton ve Jeffrey M. Perloff |
8 | İş Piyasasında Sinyal Gönderme (Job Market Signalling) | Ders Notları, Modern Industrial Organızations, Dennis C. Corlton ve Jeffrey M. Perloff |
9 | Asimetrik Enformasyon altında Finanasal Piyasalar | Ders Notları,Modern Industrial Organızations, Dennis C. Corlton ve Jeffrey M. Perloff,Oyun Teorisi, Ensar Yılmaz |
10 | Kredi Piyasalarında Ters Seçim Sorunu | Ders Notları,Modern Industrial Organızations, Dennis C. Corlton ve Jeffrey M. Perloff,Oyun Teorisi, Ensar Yılmaz |
11 | Ahlaki Tehlike | Ders Notları,Modern Industrial Organızations, Dennis C. Corlton ve Jeffrey M. Perloff,Oyun Teorisi, Ensar Yılmaz |
12 | Menkul Kıymet Piyasalarında Ahlaki Tehlike Sorunu | Ders Notları,Modern Industrial Organızations, Dennis C. Corlton ve Jeffrey M. Perloff,Oyun Teorisi, Ensar Yılmaz |
13 | Amir-Ajan, Müvekkil-Vekil İlişkisi (Principal?Agent) | Ders Notları,Modern Industrial Organızations, Dennis C. Corlton ve Jeffrey M. Perloff,Oyun Teorisi, Ensar Yılmaz |
14 | Değerlendirme | Ders Notları,Modern Industrial Organızations, Dennis C. Corlton ve Jeffrey M. Perloff,Oyun Teorisi, Ensar Yılmaz |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | C. Freeman, L. Soete, Yenilik İktisadı, Çev: E. Türkcan, TÜBİTAK Yayınları, Ankara, 2003 A. Soyak, Teknoekonomi: Seçme Yazılar, Der Yayınları, İstanbul, 2008, G. Basalla, Teknolojinin Evrimi, Çev: Cem Soydemir, TÜBİTAK Yayınları, Ankara, 1996. J. Perrin, Teknoloji Transferi, Çev: T. Arnas, İletişim Yayınları, 1992. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olan, başkalarınca oluşturulan fikirleri de tutarlı bir şekilde eleştirebilme. | ||||||
2 | Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel mikro iktisat teorisi (üretim ve tüketim teorileri, mal ve faktör piyasaları, genel denge ve refah teorileri) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
3 | Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel makro iktisat teorisi (Klasik, Neoklasik, Keynesçi, NeoKeynesçi ve Parasalcı modeller) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
4 | Sayısal ve grafiksel metotlarla (Uluslararası) ticaret teorisine (mal, faktör ve sermaye hareketliliği modelleri) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
5 | Ekonometri teorilerine (kesit, zaman serisi ve hem kesit hem de zaman serisi şeklindeki verilerin analizine ilişkin teorilere) hakimdir ve iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme. | X | |||||
6 | İktisadi bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma. | X | |||||
7 | Kamu ekonomisi, Endüstriyel Organizasyon (Endüstri Ekonomisi), Çevre ve Doğal Kaynaklar Ekonomisi, Çalışma Ekonomisi, Bilgi ve Mülkiyet Ekonomileri, Uluslararası Ticaret ve Finans Ekonomisi, Para ve Bankacılık Ekonomisi, Ekonomik Büyüme ve Kalkınma, gibi kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından üçünde uzmanlaşma. | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
9 | Hem temel bilgisayar kullanımında (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az iki bilgisayar programının (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanımını tam olarak yapabilme. | X | |||||
10 | İktisadın sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Serbest Piyasaların her zaman en iyi sonucu üretemeyebileceğini anlama | ||||||||||
2 | Enformasyon eksikliğinin piyasalarda yapacağı olumsuz etkiyi ve Oyun teorisi araçları ile bulunabilecek çözümlemeleri kavrama | ||||||||||
3 | Asimetrik Bilginin piyasalarda yapacağı olumsuz etkiyi ve Oyun teorisi araçları ile bulunabilecek çözümlemeleri kavrama | ||||||||||
4 | İş ve finans piyasalarında enformasyon eksikliğinin bu piyasalarda yapacağı olumsuz etkiyi ve bulunabilecek çözümlemeleri kavrama | ||||||||||
5 | Ahlaki tehlikenin (ekonomik ajanların sonradan davranış değiştirmelerinin) piyasalarda yapacağı olumsuz etkiyi ve bulunabilecek çözümlemeleri kavrama | ||||||||||
6 | Amir-memur veya Patron-çalışan arasında oluşabilecek ekonomik çıkar ilişkisinin piyasalarda yapacağı olumsuz etkiyi ve bulunabilecek çözümlemeleri kavrama |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |