Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Tarihinin Kaynakları ve Analizi (1300-1600) TAR 631 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÜMİT EKİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Osmanlı klasik dönemine ait kaynakların incelenmesi ve analizinin yapılması.
Dersin İçeriği Osmanlı Devleti?nin kuruluşuna dair Türk, Bizans, Arap ve diğer batılı kaynakların tanınması, incelenmesi; Osmanlı tarih yazıcılığının ortaya çıkışı ve yükselişi.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk kaynaklarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Bizans kaynaklarını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Arap kaynaklarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
4 Osmanlı tarihçiliğinin ilk örneklerini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Devleti?nin kuruluşuna dair Bizans kaynakları I: Pachymeres
2 Osmanlı Devleti?nin kuruluşuna dair Bizans kaynakları II: Halkondyles ve Kantakuzen tarihlerinin değerlendirilmesi
3 Osmanlı Devleti?nin kuruluşuna dair Arap Kaynakları: İbn Batuta ve el-Ömerî
4 Ahmedî?nin İskendernamesi ve analizi
5 Aşıkpaşazade Tarihi ve analizi
6 Neşrî Tarihi ve analizi
7 Oruç Bey Tarihi ve analizi
8 Ruhi Tarihi ve analizi
9 ARASINAV
10 Anonim Tevarih-i Al-i Osman?lar
11 Osmanlı Devleti?nin kuruluşuna dair teoriler I: Gibbons
12 Osmanlı Devleti?nin kuruluşuna dair teoriler II: Wittek
13 Osmanlı Devleti?nin kuruluşuna dair teoriler III: Fuat Köprülü
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Ahmedî, İskender-nâme (İnceleme-Tıpkıbasım), Yay. Haz. İsmail Ünver, Ankara, 1983.
Âşıkpaşazâde Tarihi, yay. Haz. Necdet Öztürk, İstanbul, 2013.
Neşri Tarihi, yay. Haz., Mehmet Altay Köymen, Ankara, 1983.
Oruç Bey Tarihi, yay. Haz. Hüseyin Nihal Atsız, İstanbul, 2011.
Anonim Tevarih-i Al-i Osman, Yay. Haz.: Nihat Azamat, İstanbul, 1992.
H. A. Gibbons, Osmanlı İmparatorluğu?nun Kuruluşu, İstanbul, 1998.
Paul Wittek, Osmanlı İmparatorluğu?nun Doğuşu, İstanbul, 2013.
Fuat Köprülü, Osmanlı Devleti?nin Kuruluşu, Ankara, 2004.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Türk kaynaklarını tanır.
2 Bizans kaynaklarını analiz eder.
3 Arap kaynaklarını değerlendirir.
4 Osmanlı tarihçiliğinin ilk örneklerini karşılaştırır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6