Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Endülüs Kaynak Okumaları TAR 633 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Endülüs (İspanya) tarihinin kaynaklarının ele alınması ve seçme metinlerle Endülüs sosyo-kültürel hayatının analiz edilmesi
Dersin İçeriği Endülüs (İspanya) kaynaklarından Endülüs tarihinin incelenmesi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Endülüs?ün (İspanya) tarihini inceler Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri,
2 Endülüs kaynaklarını kavrar Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Endülüs kaynaklarının vasıflarını ayırt eder Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
4 Endülüslülerin eriştikleri başarıları ve etkilerini kaynaklarla tahlil eder Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
5 Endülüslülerin kaynaklarda zikredilen vasıflarını değerlendirir Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
6 Endülüs kaynaklarında zikredilen bilgilerle Avrupa ve İslam Dünyası hakkında daha sağlıklı hüküm verir Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Endülüs kaynakları hakkında genel bilgi
2 Endülüs kaynaklarının oluşumu
3 Tabakatlar, sosyal konulu kaynaklar, şehir tarihleri, siyasi tarihler
4 İspanyol kaynakları
5 Seçme kaynak okumaları
6 Seçme kaynak okumaları
7 Seçme kaynak okumaları
8 Seçme kaynak okumaları
9 ARASINAV
10 Seçme kaynak okumaları
11 Seçme kaynak okumaları
12 Seçme kaynak okumaları
13 Seçme kaynak okumaları
14 Sonuç ve Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları A. İslam Kaynakları
Dabbî, Ahmed b. Yahya, Buğyetü?l-Mültemis fî târîhi ricâli ehli?l-Endelüs, nşr. İdâretü İhyâi?t-Türâs, Dâru?l-Kâtibi?l-Arabî, Kâhire 1967
Himyerî, Muhammed b. Abdülmü?min (ö.727/1327), er-Ravdu´l-mi´târ fî haberi´l-aktâr, nşr. İhsan Abbâs, Mektebetü Lübnan, Beyrut 1984
Humeydî, Muhammed b. Ebû Nasr (ö.488/1095), Cezvetü?l-muktebis fî zikri vülâti?l-Endelüs, nşr. İdâretü İhyâi?t-Türâs, Mektebetü?l-İrşad, İstanbul 1966
Huşenî, Ebû Abdullâh Muhammed b. Hâris b. Esed (ö. 361/971), Kudâtü Kurtuba, Kâhire 1966
İbn Abdülmelik el-Merâküşî, Muhammed b. Muhammed (ö.703/1303), Kitâbü?z-Zeyl ve?t-tekmile li kitâbeyi?l-Mevsûl ve?s-Sıla, nşr. M. İbn Şerife, C.II, Matbûâtü Ekâdemiyyeti´l-Memleketi´l-Mağribiyye, Rabat 1984
İbn Bessâm eş-Şenterînî, Ebû?l-Hasan Ali (ö.542/1147), ez-Zahîra fî mehâsini ehli´l-Cezîre, C.I-IV, nşr. S. Mustafa Bedrî, Dâru?l-Kütübi?l-İlmiyye, Beyrut 1998
İbn Beşküvâl, Halef b. Abdülmelik (479/1101-578/1183), es-Sıla fî târîhi eimmeti?l-Endelüs, C.I-II, nşr. İdâretü İhyâi?t-Türâs, Dâru?l-Mısriyye, Kâhire 1966
İbn Cübeyr (1144 veya 1145 - 1217), Endülüs?ten Kutsal Topraklara (Seyahatnâme, Rihletü?l-Kinânî), çev. İsmail Güler, Selenge Yayınları, İstanbul 2003
İbn Hazm, Ali b. Ahmed Kurtubî (ö.456/1064), Cemheratü ensâbi´l-Arab, nşr. E. Levi-Provençal, Darü´l-Kütübi´l-İlmiyye, Beyrut 1983
İbn İzârî, Ahmed b. Muhammed Merrâküşî (ö.695/1295), el-Beyânü´l-muğrib fî ahbâri´l-Endelüs ve´l-Mağrib, nşr. İhsan Abbas, Beyrut, Dâru?s-Sekâfe, C.II-III, 1983; C.IV, nşr. M. İbrahim el-Kettânî vd., Beyrut, Dâru´l-Garbi´l-İslamî, 1985
İbnü?l-Faradî, Ebu?l-Velîd Abdullah b. Muhammed b. Yûsuf el-Ezdî el-Hâfız (350/962-404/1013), Târîhu Ulemâi?l-Endelüs, I-II, Kâhire 1966
İbnü´l-Ebbâr, Muhammed b. Abdullah (595-658/1199-1260), el-Hulletü´s-siyerâ, nşr. Huseyn Mûnis, C.I-II, Dâru?l-Maârif, Kâhire 1985
İbnü´l-Hatîb, Lisânüddin Muhammed b. Abdullah Gırnâtî (713-776/1313-1374), A´mâlü´l-a´lâm fîmen bûyia kable?l-ihtilâm min mülûki?l-İslam, nşr. E. Levi-Provençal, Dâru?l-Mekşûf, Beyrut 1956
Makkarî, Ebû?l-Abbas Ahmed b. Muhammed Tilemsânî (ö.1041/1631), Nefhu´t-tîb min gusni?l-Endelüsi?r-ratîb ve zikru vezîrihâ Lisâniddîn İbni?l-Hatîb, nşr. Yusuf M. Bukâî Dâru?l-Fikr, C.I-V, Beyrut 1998
Merâküşî, Abdülvâhid b. Ali, (ö. 647/1249), el-Mu?cib fî telhisi ahbâri?l-Mağrib, nşr. M. Sa?îd ?Uryân, Dâru?l-Beydâ?, Kâhire 1963
Yâkût el-Hamevî, Ebû Abdullah (ö. 626/1229), Mu?cemü?l-buldân, nşr. F. Wüstenfeld, ed. Fuad Sezgin, IGAIW, III, Mısır 1994

B. Hristiyan Kaynakları
Francisco Moncada (XVII.yy.), The Catalan Chronicle of Francisco de Moncada, ed. John M. Sharp, çev. Frances Hernandez, Texas, Texas Western Press, 1975
?Las Cronicas Latinas de la Reconquista? (XII.yy.), nşr. A. Huici Miranda, Estudios Practicos de Latin Medioeval, II, Valencia, Est. Tipografico Hijos de F. Vives Mora, 1913: 1) Empieza, ?La Cronica de Alfonso el Emperador?, 1-2; 2) Monje Silence, ?Chronicon del Monje Silense?
Monje Silense, ?Cronicon del Monje Silense?, ?Las Cronicas Lâtinas de Reconquista?, ed. A. Huici Miranda, Estudios Practicos de Lâtin Medioeval, II, Establecimiento Tipografico Hijos de F. Vives Mora, I-II, Valencia 1913
?Primera Cronica General de Espana?, nşr. R. Menendez Pidal, Espana Musulmana, II, Espasa Calpe, Madrid 1955
Sir John Froissart (ö.1440?tan sonra), The Chronicles of England, France, Spain, ed. Ernest Rhys, E. P. Dutton and Co., New York 1906
The Chronicle of Alfonso the Emperor (XII.yy.), nşr.-çev. Glen Edward Lipskey, California 2000, (Çevrimiçi) http,//libro.uca.edu, The Iberian Resources Online, Mart 2001
The Vizigothic Code (Forum iudicum), ed. and trn. S.P. Scott, Bosto, 1910, (Çevrimiçi) http://libro.uca.edu, The Iberian Resources Online, Mart 2001
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Endülüs?ün (İspanya) tarihini inceler
2 Endülüs kaynaklarını kavrar
3 Endülüs kaynaklarının vasıflarını ayırt eder
4 Endülüslülerin eriştikleri başarıları ve etkilerini kaynaklarla tahlil eder
5 Endülüslülerin kaynaklarda zikredilen vasıflarını değerlendirir
6 Endülüs kaynaklarında zikredilen bilgilerle Avrupa ve İslam Dünyası hakkında daha sağlıklı hüküm verir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6