Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
13-15.Yy.Türk Dünyasında Şehirleşme TAR 613 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türk Dünyasının Ortaçağda şerleşme Aşamalarının Tespiti
Dersin İçeriği 13-15. Yüzyıllar Arası Türk Şehirciliğinin Gelişim Aşamasının Ele Alınması
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 X. Yüzyıla Kadar İslam Medeniyeti Koşullarının Türk Şehirciliğine Tesirlerini Tespit Anlatım, Soru-Cevap,
2 Türk Şehirciliğinde bölgesel farklılıkların tespiti Anlatım, Soru-Cevap,
3 Şehircilik-medeniyet ilişkilerinin tespiti Anlatım, Soru-Cevap,
4 XIII. Yüzyılda Anadoluda Türk şehirciliğinin geldiği seviyenin değerlendirilmesi Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Şehirciliğinin Kültürel ve Toplumsal Alt Yapısı
2 Eski Türk Şehirciliğinin Mekansal Problemleri
3 Eski Türk Şehirlerinde Önasyaya Taşınan Fiziki ve Kültürel Unsurlar
4 13-15. Yüzyıllarda Türk Şehrinin Karakteri ve Yapısı
5 13-15. Yüzyıllarda Horasan Türk Şehirciliği
6 13-15. Yüzyıllarda Maveraünnehir Türk Şehirciliği
7 13-15. Yüzyıllarda Karadenizin Kuzeyi Türk Ülkelerinde Türk Şehirciliği
8 13-15. Yüzyıllarda Anadoluda Türk Şehirciliği
9 Arasınav
10 Türk Şehirleşmesinin Kurumları; Çarşı ve Bedesten
11 Türk Şehirleşmesinin Kurumları; Gökmeydan
12 Türk Şehirleşmesinin Kurumları; Kale, Ahmedek ve Şehreküstü
13 Türk Şehirciliği-Toplumsal Yapı İlişkisi
14 Türk Şehirciliği-Şehri İmaretleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. Tarih-i Buhara
2. İbn Funduk Beyhaki, Tarih-i Beyhak
3.Nerşahi, Tarih-i Buhara
4. Nuzhetül Kulub
5.Asarül Bilad
6. İbn Batuta Seyahatnamesi
7. el Ömeri, Mesalikül Ebsar
8. Clavijo Seyahatnamesi
9. Rubruck Seyahatnamesi
10. Marco Polo Seyahatnamesi
11. İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü
12.Faruk Sümer, Eski Türklerde Şehricilik
13. Mustafa Demir, Sivas Şehri
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma.
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma.
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma.
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma.
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma.
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma.
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme.
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma)
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma.
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 X. Yüzyıla Kadar İslam Medeniyeti Koşullarının Türk Şehirciliğine Tesirlerini Tespit
2 Türk Şehirciliğinde bölgesel farklılıkların tespiti
3 Şehircilik-medeniyet ilişkilerinin tespiti
4 XIII. Yüzyılda Anadoluda Türk şehirciliğinin geldiği seviyenin değerlendirilmesi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6