Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ortaçağ İslam Dünyasında Mistik Düşünce TAR 617 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EFE YEŞİLDURAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Ortaçağ İslam toplumunda ortaya çıkan dini ve sosyal içerikli düşünce hareketlerini ve Türk-İslam toplumuna etkilerini izah etmek.
Dersin İçeriği Hazret-i Peygamber döneminden itibaren ortaya çıkan ve Ortaçağ´ın sonuna kadar süren düşünce hareketleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çok yönlü düşünme yetisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Olaylar arasındaki bağlantılara ilişkin analiz yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Suffenin mistik yönünü açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Kalenderiyenin İslam toplumundaki etkisini izah eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ashab-ı Suffe´deki mistik düşünce
2 Mistik hareketlerin ortaya çıkışı
3 Abbasi döneminde mistik hareketler
4 Büyük Selçuklu döneminde mistik hareketler
5 Türkiye Selçuklu döneminde mistik hareketler
6 Orta Asya sufizminin Türk toplumuna etkileri
7 İktidar-Sufi çevre ilişkileri
8 Ulema-Sufi çevre ilişkileri
9 ARASINAV
10 Ortaçağ´ın önemli mistik şahsiyetleri
11 Hoca Ahmed Yesevi
12 Mevlana Celaleddin Rumi
13 Hacı Bektaşi Veli
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu - Ahmet Yaşar Ocak, Ortaçağ Türkiye´sinde İslamın Ayak İzleri
Ders Kaynakları - Ahmed Karamustafa, Tanrı´nın Kural Tanımaz Kulları
- Ahmed Ocak, Selçukluların Dini Siyaseti
- Seyfullah Kara, Selçukluların Dini Serüveni
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Çok yönlü düşünme yetisi kazanır.
2 Olaylar arasındaki bağlantılara ilişkin analiz yapar.
3 Suffenin mistik yönünü açıklar.
4 Kalenderiyenin İslam toplumundaki etkisini izah eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6