Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ahmet Hamdi Tanpınar TED 622 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ahmet Hamdi Tanpınar çağdaş Türk edebiyatının, bilhassa cumhuriyet döneminin en önemli şahsiyetlerinden biridir. Roman türünde verdiği modernist örnekler kendisinden sonra gelen romancılara tesir etmiş; Türk romanının bugünkü şeklini almasında pay sahibi olmuştur. Bu yönüyle Tanpınar, modern Türk edebiyatı üzerine çalışacak araştırmacıların üzerinde durması gereken bir isimdir.

Dersin İçeriği

Tanpınar’ın Türk Edebiyatındaki Yeri
Tanpınar’ın Edebiyat Tarihçiliği ve 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi
Tanpınar’ın Romancılığı
Mahur Beste
Huzur
Sahnenin Dışındakiler
Saatleri Ayarlama Enstitüsü
Tanpınar’ın Şiirleri
Tanpınar ve Modernizm
Tanpınar ve Gelenek
Tanpınar’ın Etkilendiği Edebiyatçılar ve Türk Edebiyatında Tanpınar Etkisi
Rüya, Musiki ve Tanpınar
Tanpınar’da Zaman Algısı
Tanpınar’da İroni
Tanpınar Üzerine Yazılanlar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler, Tanpınar`ın düşünce dünyasını anlar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Öğrenciler, Tanpınar`ın eserleriyle birlikte sanatçı kimliğini fark eder. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Öğrenciler, Tanpınarla birlikte onun yaşadığı devrin ruhuna temas eder. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Öğrenciler, Tanpınar'ın eserlerini detaylı incelerler. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanpınar’ın Türk Edebiyatındaki Yeri
2 Tanpınar’ın Edebiyat Tarihçiliği ve 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi
3 Tanpınar’ın Romancılığı: Mahur Beste
4 Tanpınar’ın Romancılığı: Huzur
5 Tanpınar’ın Romancılığı: Sahnenin Dışındakiler
6 Tanpınar’ın Romancılığı: Saatleri Ayarlama Enstitüsü
7 Tanpınar’ın Şiirleri
8 Tanpınar ve Modernizm
9 Tanpınar ve Gelenek
10 Tanpınar’ın Etkilendiği Edebiyatçılar ve Türk Edebiyatında Tanpınar Etkisi
11 Rüya, Musiki ve Tanpınar
12 Tanpınar’da Zaman Algısı
13 Tanpınar’da İroni
14 Tanpınar Üzerine Yazılanlar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Alptekin, Turan, Bir Kültür Bir İnsan: Ahmet Hamdi Tanpınar ve Edebiyatımıza Bakışlar, Nakışlar Yay., İst., 1975.
Dellaloğlu, Besim, Bir Tanpınar Fetişizmi, Ufuk Yayınları, İstanbul, 2014.
Demiralp, Oğuz, Kutup Noktası, Yapı Kredi Yay., İst., 1993.
Emil, Birol, Yaşadığım Gibi, Dergâh Yay. İst. 1962.
Enginün, İnci, Şiirler, Dergâh Yay. İst. 1971.
Güven, Güler, Aydaki Kadın, Adam Yay. İst. 1989.
Güven, Güler Tanpınar’dan Ders Notları, Dergah Yay, 2014
İnci, Handan Ahmet Hamdi Tanpınar Zamanı, Kapı Yayınları, İstanbul,
Şahin, İbrahim, Haz ve Günah, Kapı Yayınları, İstanbul, 2015.
Kaplan, Mehmet, Tanpınar´ın Şiir Dünyası, Dergâh Yay. 2.bs.İst.1983.
Kerman, Zeynep, Edebiyat Üzerine Makaleler, Dergâh Yay. İst. 1969.
Kerman, Zeynep, Mektuplar, Dergâh Yay. 2. bs. İst. 1992.
Kerman, Zeynep, Günlüklerin Işığında Tanpınar’la Başbaşa , Dergah, 2007
Orhan Okay, Bir Hülya Adamının Romanı, Dergah Yayınları, İstanbul, 2010.
Seval Şahin, Modernizmin Oyunu Oyunun Modernizmi Tanpınar’da Oyun, Kapı Yay, 2013
Şerif Eskin, Zamanın ve Hafızanın Kıyısında, Dergah Yay., 2014
Tecer, Ahmet Kutsi, "Tanpınar´ın Mektupları", Varlık, c. 31, S. 616, 15 Mayıs 1964, s. 8-9.
Tanpınar, Ahmet Hamdi, 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Saatleri Ayarlama Enstitüsü
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Mahur Beste
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Huzur
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Beş Şehir
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Yahya Kemal
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Edebiyat Üzerine Makaleler
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Yaşadığım Gibi
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Abdullah Efendinin Rüyaları
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Yaz Yağmuru
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Bütün Şiirleri
Tanpınar, Ahmet Hamdi, “Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Hatıraları”, 2. Kaynaklar, 1984, s. 71-75.
Tanpınar, Ahmet Hamdi, “-Düşünceler- Hatıra ve Düşünceler”, Ulus, no: 13336, 15 Ekim 1960, s. 2.
Tanpınar, Ahmet Hamdi, “-Müşahedeler- Suçüstü”, Cumhuriyet, 14 Haziran 1960, s. 2-3.
Tanpınar, Ahmet Hamdi, “Kıymetler ve Tahminler, Bugünün Sanatı”, 28 İkinci kânun 1938, s. 6.
Uçman, Abdullah, Handan İnci, Bir Gül Bu Karanlıklarda, 3F Yayınları, İstanbul, 2008.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları I, Yakup Kadri", Dergâh, S. 2, Nisan 1990, s. 8-9.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları II, Halide Edib", Dergâh, S. 3, Mayıs 1990, s. 8-9.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları III, Halit Refiğ", Dergâh, S. 4, Haziran 1990, s. 8-9.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları IV, Ahmet Haşim", Dergâh, S. 5, Temmuz 1990, s. 8-9.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları V, Yahya Kemal Veya Malzemenin Zaferi", Dergâh, S. 6, Ağustos 1990, s. 8-9.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları VI, Abdülhak Hâmid", Dergâh, S. 7, Eylül 1990, s. 8-9.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları I, Mehmed Çavuşoğlu´nun Kaleminden, Servet-i Fünûn Romanı", Dergâh, S.8, Ekim1990, s.8.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları II, Mehmed Çavuşoğlu´nun Kaleminden", Dergâh, S. 9, Kasım 1990, s.8.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları III, Mehmed Çavuşoğlu´nun Kaleminden, Bir Roman Mütalaası", Dergâh, S. 10, Aralık 1990.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları IV, Mehmed Çavuşoğlu´nun Kaleminden", Dergâh, S. 11, Ocak 1991, s.8-9.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları V, Mehmed Çavuşoğlu´nun Kaleminden", Dergâh, S. 12, Şubat 1991, s. 11.
Oğuzertem, Süha, The Dead Tree of Compassion: Existence, Imagination, Love and Narcicism in Tanpınar’s Mahur Beste, Doktora tezi, Indiana University, 1994.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Öğrenciler, Tanpınar`ın düşünce dünyasını anlar.
2 Öğrenciler, Tanpınar`ın eserleriyle birlikte sanatçı kimliğini fark eder.
3 Öğrenciler, Tanpınarla birlikte onun yaşadığı devrin ruhuna temas eder.
4 Öğrenciler, Tanpınar'ın eserlerini detaylı incelerler.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6