Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İkinci Yeni Şiiri TED 683 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZMA YÖNTEMLERİ

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Melike KILIÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk şiirinde önemli bir değişimi ve kopuşu işaret eden İkinci Yeni şiiri döneminde de tartışılan bir şiir olmuştur. Kendisinden önceki şiirden ayrı bir çizgi tutturan ikinci yeni şairleri sonraki kuşakların şiirini de önemli ölçüde etkilemiştir. Modern Türk şiiri içerisinde hem yapısal hem de anlamsal büyük bir değişimi ifade eden bu şiiri anlamak bu anlamda değerli görülmektedir.

Dersin İçeriği

Birinci yeni şiiri ikinci yeni şiirini hangi noktalarda etkilemiştir.
Modern sanat dallarıyla ikinci yeninin kesişme noktaları
İkinci yeniyi farklı kılan hususlar nelerdir?
Dönemin siyasi ve sosyal şartları bu şiir üzerinde ne derece etkili olmuştur.
İkinci yeni şairleri belirli hedeflerle mi yola çıkmışlardır.
80 sonrası Türk şiirinde ikinci yeninin etkisi var mıdır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Cumhuriyet Sonrası Türk şiirinde yeni yönelimler. Hecenin Yükselişi
2 İkinci yeni şiirine giden süreçte Garip şiiri / Birinci yeni
3 Türk Şiirinde poetik bir çıkış: ikinci yeni şiiri, ilk şiir örnekleri ,ilk kitaplar
4 Adlandırma problemi çerçevesinde ikinci yeni, birinci yeniden ikinci yeniye ve Yeni Gerçekçi Şiire
5 Edebi muhitler: a, Şiir Sanatı, Yedi Tepe, Pazar postası
6 Yadırganan bir şiir: alışılmamış bağdaştırmalar, alışılmamış imgeler, şaşırtmaca, yeni türetilen sözcükler.
7 İkinci Yeni şiirine yöneltilen eleştiriler: anlamsız, saçma, toplumdan kopuk, aklın ve mantığın dışında
8 İkinci yeni şiirinin edebî akımlar ve diğer sanatlarla ilişkisi: non-figüratif resim ve atonal müzikle ilişkisi, sürrealizm ve ikinci yeni şiiri
9 İkinci Yeni şairleri kimdir onları bir araya getiren şartlar nelerdir?
10 İkinci Yeni içerisinde Sezai Karakoç şiirinin yeri ve ikinci yeni şiirinden farklılaşan tarafları
11 Ece Ayhan Şiiri.
12 Cemal Süreya Şiiri
13 Turgut Uyar ve İlhan Berk Şiiri
14 Edip Cansever ve Ülkü Tamer şiiri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Alaattin Karaca, ikinci yeni Poetikası
Yalçın Armağan, İmkansız Özerklik
Hüseyin Cöntürk, Çağının Eleştirisi
Asım Bezirci, ilinci Yeni olayı,
Cevat Akkanat, Gelenek ve İkinci Yeni Şiiri

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6