Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yahya Kemal TED 681 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZMA YÖNTEMLERİ
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. E. Neşe Demirdeler, Arş. Gör. M. Mustafa Örücü, Arş. Gör. Elmas Karakaş, Arş. Gör.Samet Çakmaker
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türk edebiyatının bütünlüklü bir bakış açısıyla değerlendirilebilmesi için yeni Türk şiirinin kurucularından olan Yahya Kemal’in şiir ve sanat anlayışının ayrıntılarıyla bilinmesi, çağdaşlarıyla ve kendisinden önceki şiir anlayışıyla mukayese edilebilmesi ve etkilerinin tespit edilebilmesi gerekir.
Dersin İçeriği 1) Yahya Kemal’in Türk şiir geleneği içerisindeki yerini, sanat anlayışını ve eserlerinin özelliklerinin sıralanması.
2) Yahya Kemal’in Türk şiir geleneği içerisindeki yerini, sanat anlayışını ve eserlerinin özelliklerini açıklanması.
3) Bu özelliklerin yorumlanması.
4) Yahya Kemal’in şiirini ve sanat anlayışını kendi çağdaşı olan diğer şairlerle ve önceki nesil şairlerle karşılaştırılması.
5) Yahya Kemal’in şiirlerinin tahlilinin yapılması.
6) Yahya Kemal’in sanatı ve eserleri ile ilgili hükme varılması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yahya Kemal’e kadar olan dönem içerisinde Türk şiirinin geçirdiği yenilik safhalarının hatırlanması.
2 Yahya Kemal’in Paris yılları ve “beyaz lisan” kavramının açıklanması.
3 “Nev Yunaîlik” kavramı ve Yahya Kemal şiirinin ilk devresinin incelenmesi, “Biblos Kadınları” ve “Sicilya Kızları” adlı şiirlerin tahlili.
4 Batı şiiri ve Türk şiir geleneğinin bir sentezi olarak Yahya Kemal’in şiir anlayışının ele alınması.
5 “Deruni ahenk” kavramının açıklanması ve Yahya Kemal şiirinde dil-duygu ilişkisinin incelenmesi.
6 Yahya Kemal ve “Dergah” dergisinin Türk edebiyatındaki etkileri.
7 Sembolizm ve Yahya Kemal
8 Yahya Kemal’in şiir ve sanat görüşlerinin “Edebiyata Dair” adlı eseri ekseninde tartışılması.
9 ARASINAV
10 Şiirde biçim karşısında Yahya Kemal.
11 Yahya Kemal’in Türk şiirindeki kurucu rolü ve etkisinin incelenmesi.
12 Yahya Kemal’in nesir eserleri “Aziz İstanbul”, “Eğil Dağlar” vd. eserlerinin incelenmesi.
13 Yahya Kemal’in etrafındaki tartışmaların incelenmesi.
14 Yeni Türk şiirindeki kurucu rolü ile Yahya Kemal’in sanatı ve eserleri, kendisinden sonraki kuşaklar üzerindeki etkilenin tartışılması.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. Yahya Kemal, Kendi Gök Kubbemiz.
2. Yahya Kemal, Eski Şiirin Rüzgarıyle.
3. Yahya Kemal, Rübailer ve Hayyam Rübailerinin Türkçe Söyleyişi.
4. Yahya Kemal, Aziz İstanbul.
5. Yahya Kemal, Eğil Dağlar.
6. Yahya Kemal, Edebiyata Dair.
7. Ahmet Hamdi Tanpınar, Yahya Kemal.
8. Hasan Bülent Kahraman, Yahya Kemal Rimbauld’yu Okudu Mu?
9. Mehmet Kaplan: Şiir Tahlilleri-1.
10. Mustafa Özbalcı, Yahya Kemal’in Duygu ve Düşünce Dünyası.
11.Nihad Sami Banarlı, Yahya Kemal Yaşarken.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6