Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klâsik Türk Edebiyatında Metin Şerhi Geleneği | TED 650 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OZAN YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Metin şerhi geleneğini örnekleriyle tanımak. 16. yüzyıldan günümüze metin şerhi yöntemleriyle oluşturulmuş eserlerden hareketle metin şerhi yöntemlerini öğrenmek. Metin şerhi yöntemlerini Klasik Türk edebiyatı metinleri üzerinde uygulama becerisine sahip olmak. |
Dersin İçeriği | Metin şerhinin yöntem ve tekniklerini öğrenmek, Arap ve Fars edebiyatlarında metin şerhinin tarihî gelişimini öğrenmek, Klasik Türk edebiyatında metin şerhi geleneğini örnekleriyle görmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Metin şerhi yöntemlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Metin şerhinin tarihî gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Arap ve Fars edebiyatlarından seçilerek şerh edilmiş metinleri tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Türk edebiyatında metin şerhinin tarihî gelişimini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Türk edebiyatında kullanılan metin şerhi yöntemlerini öğrenir. | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Klasik metin şerhi ile modern metin şerhi arasındaki farkı yorumlayabilir., | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
7 | Klasik metinlere modern metin şerhi yöntemleriyle yaklaşabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Şerh, şarih, teşrîh, hâşiye, talikât gibi şerhle ilgili terimlerin tanımlanması. Metin şerhinin tanımı, tarihî gelişimi ve bu alanla ilgili literatür bilgisi. | Yekta Saraç’ın “Şerhler” başlıklı makalesi okunacak. Ozan Yılmaz’ın “Klasik Şerh Edebiyatı Literatürü” başlıklı makalesinden ilgili kısım okunacak. |
2 | Arap ve Fars edebiyatlarında metin şerhi anlayışının oluşum ve gelişimi. Şerh alanında yazılmış eserlerin kronolojik olarak sıralanması. | Ömür Ceylan’ın “Tasavvufî Şiir Şerhleri” başlıklı kitabından ilgili yerler okunacak. Ozan Yılmaz’ın “Klasik Şerh Edebiyatı Literatürü” başlıklı makalesinden ilgili yerler okunacak. |
3 | “Türk Şerh edebiyatı” tabirinin açıklanması. Klasik metin ve tasavvufî metin şerhi başlıklarının değerlendirilmesi. Bu konularla ilgili sınıflandırmanın yapılıp, ilgili örneklerin verilmesi. | Âmil Çelebioğlu’nun “Yunus Emre Şerhleri” başlıklı makalesi okunacak. Ömür Ceylan’ın “Tasavvufî Şiir Şerhleri” başlıklı kitabından ilgili yerler okunacak. |
4 | Türk edebiyatında metin şerhi geleneğinin temellerinin belirlenmesi. Şerh edilen eserlerin neden şerh edildiğine dair ölçütlerin ortaya konması. | Tunca Kortantamer’in “Teori Zemininde Metin Şerhi meselesi” başlıklı makalesinin ilgili kısmı okunacak. |
5 | Metin şerhi geleneğinde 16. yüzyıl: Sudî-i Bosnevî’nin şerhleri. Türk edebiyatında Gülistân ve Bostân şerhleri hakkında bilgi verilmesi. | Ahmet Kartal’ın “Türk Edebiyatında Gülistan Tercüme ve Şerhleri” ve “Türk Edebiyatında Bostân Tercüme ve Şerhleri” başlıklı makaleleri okunacak. |
6 | Metin şerhi geleneğinde 16. yüzyıl: Türk edebiyatında Mevlânâ’nın Mesnevî’sine yazılan şerhler ve Şem’î Mustafa Efendi’nin Şerh-i Mesnevî’si. | İsmail Güleç’in “Türk Edebiyatında Mesnevî Tercüme ve Şerhleri” başlıklı kitabı incelenecek. İlgili kısımlar okunacak. |
7 | Metin şerhi geleneğinde 17. yüzyıl: İsmail Hakkı Bursevî ve Rûhü’l-Mesnevîsi üzerine incelemeler. | İsmail Güleç’in “Rûhü’l-Mesnevî: Mesnevi Şerhi” adlı kitabı incelenecek, ilgili kısımlar okunacak. |
8 | Metin şerhi geleneğinde 17. yüzyıl: Manzum lügat şerhlerinden örnekler. | Yusuf Öz’ün “Tuhfe-i Şâhidî Şerhleri” adlı eseri incelenecek, ilgili kısımlar okunacak. |
9 | ARA SINAV | |
10 | Metin şerhi geleneğinde 18. yüzyıl: Urfî-i Şirazî’nin kasidelerine yapılan şerhlerden örnekler ve Sebk-i Hindî akımının metin şerhi çalışmalarına etkisi | Süleyman Çaldak ve Kâzım Yoldaş’ın hazırladıkları “Neşatî: Şerh-i Kasâid-i Urfî” isimli kitap tanıtılacak. Ozan Yılmaz’ın “Şiraz’dan Trabzon’aBir Kültür Köprüsü: Murtaza Trabzonî ve Urfî Şerhleri” adlı makalesi okunacak. |
11 | Metin şerhi geleneğinde 18. yüzyıl: Şevket-i Buharî’nin kasidelerine yapılan şerhlerden örnek parçalar okunması ve Sebk-i Hindî akımının metin şerhi çalışmalarına etkisi. | Yekta Saraç’ın “Şerhler” başlıklı makalesi okunacak. İsrafil Babacan’ın “Klasik Şiirin Son Baharı: Sebk-i Hindî” adlı kitabı değerlendirilecek |
12 | Metin şerhi geleneğinde 19. yüzyıl: Sünbülzade Vehbî’nin Tuhfe-i Vehbî ve Nuhbe-i Vehbî isimli sözlüklerine yapılan şerhlerden örnek metinler okuınması | Yusuf Öz’ün “Tuhfe-i Vehbî Şerhleri” başlıklı makalesi okunacak. |
13 | Metin şerhi geleneğinde 20. yüzyıl: Klasik Türk edebiyatı metinlerine modern metin şerhi yöntemleriyle yaklaşma. Ali Nihad Tarlan yöntemi ve uygulamalar. | Ali Nihad Tarlan’ın “Metinler Şerhine Dair” başlıklı makalesi okunacak. |
14 | Metin şerhi geleneğinde 20. yüzyıl: Klasik Türk edebiyatı metinlerine modern metin şerhi yöntemleriyle yaklaşma. Yapısalcılık yöntemi ve uygulamalar. | Tunca Kortantamer’in “Teori Zemininde Metin Şerhi Meselesi” başlıklı makalesinin ilgili kısmı okunacak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Güleç, İsmail: Türk Edebiyatında Mesnevi Tercüme ve Şerhleri, Istanbul: Pan Kitap, 2008. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | X | |||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Metin şerhi yöntemlerini öğrenir. | ||||||||||||||
2 | Metin şerhinin tarihî gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
3 | Arap ve Fars edebiyatlarından seçilerek şerh edilmiş metinleri tanır. | ||||||||||||||
4 | Türk edebiyatında metin şerhinin tarihî gelişimini öğrenir. | ||||||||||||||
5 | Türk edebiyatında kullanılan metin şerhi yöntemlerini öğrenir. | ||||||||||||||
6 | Klasik metin şerhi ile modern metin şerhi arasındaki farkı yorumlayabilir., | ||||||||||||||
7 | Klasik metinlere modern metin şerhi yöntemleriyle yaklaşabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
3. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Ödev | 3 | 10 | 30 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |