Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klasik Türk Edebiyatında Nazire Geleneği | TED 627 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OZAN YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Klasik edebiyatımızda önemli bir yer tutan “nazire” geleneğinin tanıtılması ve ne anlama geldiğinin yeni kuşaklar tarafından tanınması. |
Dersin İçeriği | Bu derste nazire hakkında genel bilgiler verilecek, nazirenin özellikleri ve fonksiyonlarına değinilecek, özellikle klâsik şiirin anlaşılmasındaki rolüne değinilecek, nazîre mecmuaları tanıtılacak, belli dönemlerden seçilmiş belli şairlerin nazire örnekleri üzerinde uygulamalı ve karşılaştırmalı bir şekilde durulacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Klasik edebiyatımızdaki nazire geleneğini anlatır. Temel kaynakları sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Şairlerin yazdığı nazireleri belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Arap ve Türk edebiyatında nazire geleneğini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Arapve Türk edebiyaında nazire geleneğini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Kasik edebiyatımızdaki nazire geleneği ile ilgili bilgisini geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Klasik edebiyatımızdaki azire geleneği ile ilgili hüküm verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klasik edebiyatımızda konular ve kavramlar. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
2 | Nazire geleneği, Arap edebiyatında, Türk edebiyatında. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
3 | Ömer b. Mezid’in Mecmuatü’n-nezair’i. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
4 | Divanlarda “gayrı” redifli şiirler. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
5 | Ahmed Paşa’nın “Yarsız kalır cihanda kusursuz yar arayan” mısraına yazılan nazireler. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
6 | Necati’nin “döne döne” redifli gazeline Baki’nin yazdığı bir nazire. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
7 | Necati’nin “döne döne” redifli gazeline yazılan nazireler. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
8 | Nabi’nin gazeline Koca Ragıb Paşa’nın bir naziresi. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
9 | ARA SINAV | |
10 | Fuzuli’nin gazeline Nedim’in bir naziresi. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
11 | 17. yüzyıl şairlerinde görülen nazireler. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
12 | 18. yüzyıl şairlerinde görülen nazireler. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
13 | Nazire bir taklit midir? | Bu konu ile ilgili verilen kaynaklardan hareketle bir değerlendirmeye varılmalı. |
14 | Tekrar. | Dönem boyu işlenen konular tekrar gözden geçirilmeli. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım, c. I-II, Akçağ yay. Ankara 1995. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Klasik edebiyatımızdaki nazire geleneğini anlatır. Temel kaynakları sıralar. | ||||||||||||||
2 | Şairlerin yazdığı nazireleri belirler. | ||||||||||||||
3 | Arap ve Türk edebiyatında nazire geleneğini yorumlar. | ||||||||||||||
4 | Arapve Türk edebiyaında nazire geleneğini karşılaştırır. | ||||||||||||||
5 | Kasik edebiyatımızdaki nazire geleneği ile ilgili bilgisini geliştirir. | ||||||||||||||
6 | Klasik edebiyatımızdaki azire geleneği ile ilgili hüküm verir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |