Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dil ve Edebiyat İlişkisi | TED 617 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZMA YÖNTEMLERİ |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. E. Neşe Demirdeler, Arş. Gör. M. Mustafa Örücü, |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dil ve edebiyat arasındaki ilişkiyi kavratmak, edebi eserlerde kullanılan dili incelemek,yazarların dil hazinesini zenginleşme yollarını belirlemek, edebi dilin şekillenmesinde dilcilik olaylarının önemi ve etkisini göstermek. |
Dersin İçeriği | Genel olarak dil meseleleri. Genel linguistik. Türkiye Türkçesinin yapısı ve edebi dil olma özellikleri. Edebi dil toplumun bütün üyeleri için kullanılması zorunlu olan dildir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dilbilim ve onun muhtelif problemlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Dilcilik ilminin görevlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | İlimler sisteminde dilciliğin yeri ve başka ilimlerle alakasını tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Gramer çalışmalarının edebî metinlerle ilişkisi kurar. | Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dilcilik ilmi ve onun muhtelif problemleri | |
2 | Dilcilik ilminin görevleri | |
3 | İlimler sisteminde dilciliğin yeri ve başka ilimlerle alakası | |
4 | Dilciliğin edebiyatla alakası | |
5 | Edebi eserlerin anlatılış şekilleri | |
6 | Roman ve şiirde dil kurallarının uygulanması | |
7 | Aliterasyon(ses tekrarı) | |
8 | Aliterasyon(ses tekrarı) | |
9 | Ara sınav | |
10 | Mecaz | |
11 | Cinas | |
12 | Cinas | |
13 | Kafiye ve çeşitleri | |
14 | Dilcilik bölümlerinin edebiyatla ilişkisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Bilgegil,K.,Edebiyat Bilgi ve Teorileri,Ankara 1980. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dilbilim ve onun muhtelif problemlerini öğrenir. | ||||||||||||||
2 | Dilcilik ilminin görevlerini bilir. | ||||||||||||||
3 | İlimler sisteminde dilciliğin yeri ve başka ilimlerle alakasını tespit eder. | ||||||||||||||
4 | Gramer çalışmalarının edebî metinlerle ilişkisi kurar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |