Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Roman ve Hikaye İncelemeleri II | TED 628 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZMA YÖNTEMLERİ |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Melike KILIÇ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Edebiyatın başlıca türlerinden olan roman sanatının teoriden pratiğe geçilerek çözümlenmesi;Türk Edebiyat Tarihi’nde ilk ve ikinci Tanzimat neslinden sonra faaliyet gösteren ekollere bağlı şahsiyetlerin eserlerinin -teorik anlayışlar da dikkate alarak- incelenmesi. |
Dersin İçeriği | Bu derste, roman sanatının özellikleri, roman metinlerine yaklaşımda izlenecek yollar ve bunların metinler üzerinde uygulamalı olarak gösterilmesi esas alınmaktadır. Roman sanatının Tanzimat’tan sonraki seyri içinde geçirdiği merhaleler, geleneksel tarzdan ayrılan yönleri, dönemlere göre edindiği kazanımlar, tahlil metotlarının verileri içinde yorumlanmakta ve Türk roman ve hikâyeciliğinin belli başlı modelleri üzerinde inceleme, anlamlandırma ve yorumlamalar yapılmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Roman ve hikâye metinlerini kavramsal olarak çözümler. | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Edebî metni değerlendirir ve eleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Çeşitli metin tahlili metotlarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Roman metinlerini olay örgüsü, zaman, mekân, şahıs kadrosu, bakış açısı ve anlatıcı bakımından inceler, hüküm verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Edebî metin yorumlarını geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Edebî metin tahlilinde hüküm verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Peyami Safa, Fatih- Harbiye; Dokuzuncu Hariciye Koğuşu; Matmazel Noraliya’nın Koltuğu | |
2 | Ahmet Hamdi Tanpınar, Huzur, Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Mahur Beste, Sahnenin Dışındakiler | |
3 | Yakup Kadri, Kiralık Konak; Yaban; Ankara. | |
4 | Reşat Nuri, Çalıkuşu; Yaprak Dökümü | |
5 | Tarık Buğra, Küçük Ağa; Osmancık; Yağmur Beklerken | |
6 | Yaşar Kemal, İnce Memed. | |
7 | Sevinç Çokum, Hilal Görününce. | |
8 | Oğuz, Atay, Tutunamayanlar; Bir Bilim Adamının Romanı | |
9 | ARASINAV | |
10 | Sait Faik’in hikayeleri | |
11 | Türk Romanında Postmodern Açılımlar | |
12 | Orhan Pamuk’un romanları, Kara Kitap, Sessiz Ev, Kar, Yeni Hayat romanı | |
13 | Hilmi Yavuz’un anlatıları ve iki inceleme | |
14 | Mustafa Kutlu’nun hikaeyeleri/ Sır; Uzun Hikaye; Beyhude Ömrüm; Bu Böyledir. Rasim Özdenören, Gül Yetiştiren Adam; Hastalar Ve Işıklar; Çok Sesli Bir Ölüm. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Mehmet Tekin, Roman Sanatı, İst.2001; |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Roman ve hikâye metinlerini kavramsal olarak çözümler. | ||||||||||||||
2 | Edebî metni değerlendirir ve eleştirir. | ||||||||||||||
3 | Çeşitli metin tahlili metotlarını tanımlar. | ||||||||||||||
4 | Roman metinlerini olay örgüsü, zaman, mekân, şahıs kadrosu, bakış açısı ve anlatıcı bakımından inceler, hüküm verir. | ||||||||||||||
5 | Edebî metin yorumlarını geliştirir. | ||||||||||||||
6 | Edebî metin tahlilinde hüküm verir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |