Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dil Bilimi Araştırmaları | TED 608 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇİĞDEM TOPÇU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK, |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Bahri Kuş |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dünyadaki dilbilimi hareketlerini ve çalışmaları takip ederek genel manada dillerin evrensel özelliklerini anlamaya çalışmak ve Türk diline yönelik değerlendirmeler yapmak. |
Dersin İçeriği | Dilbilimin tarihçesi ve üzerine yapılan araştırmalar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dil Bilim ve alt türleri nedir, tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Dilbilimin diğer bilimlerle ilişkisi ve kullanım alanlarını belirler. | Tartışma, Anlatım, | |
3 | Gösterge kavramını yorumlayıp örnekler. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay, | |
4 | İletişimin unsurlarını karşılaştırır. | Problem Çözme, Örnek Olay, Tartışma, | |
5 | Bildirişme dizgesi olarak dil türlerini derler. | Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | Dilbilim ve türlerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil biliminin tarihi | Dil bilimi tarihi hakkında araştırma yapmış olmak. |
2 | Dil bilimi kavramları ve ilkeleri | Dil bilimi tarihi hakkında araştırma yapmış olmak. |
3 | Dil bilimi akımları | Dil bilimi akımları hakkında bilgi toplamak. |
4 | Dil bilimi metodları | Dil bilimi metodları hakkında bilgi toplamak. |
5 | Yirminci yüzyılda dil bilimi | Son dönem dil bilimi akımları hakkında bilgi edinmek. |
6 | Genel dil bilimi | Son dönem dil bilimi akımları hakkında bilgi edinmek. |
7 | İşlevsel dil bilimi | İşlevsel dil bilimi hakkında kaynak araştırması yapmak. |
8 | Yapısal dil bilimi | Yapısal dil bilimi hakkında kaynak araştırması yapmak. |
9 | Ara sınav | Genel konu tekrarı yapmak. |
10 | Üretimsel dönüşümlü dil bilimi | Üretici-dönüşümsel dil bilimi hakkında kaynak araştırması yapmak. |
11 | Dil bilimi yazıları ve metinleri | Dil bilimi hakkında hazırlanan eserleri incelemek. |
12 | Dil bilimi ve gösterge bilimi | Gösterge bilimi hakkında kaynak araştırması yapmak. |
13 | Dil bilimi ve metin dil bilimi | Metin dil bilimi hakkında kaynak araştırması yapmak. |
14 | Dil bilimi ve çeviri bilimi | Çeviri bilimi hakkında kaynak araştırması yapmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
1-Aksan,Prof.Dr.Doğan,Her Yönüyle Dil,TDK yay.Ank.2007
10- Martinet,Andre,Genel İşlevsel Dilbilim,Multilingual Yay.İst.1998 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dil Bilim ve alt türleri nedir, tanımlar. | |||||||||
2 | Dilbilimin diğer bilimlerle ilişkisi ve kullanım alanlarını belirler. | |||||||||
3 | Gösterge kavramını yorumlayıp örnekler. | |||||||||
4 | İletişimin unsurlarını karşılaştırır. | |||||||||
5 | Bildirişme dizgesi olarak dil türlerini derler. | |||||||||
6 | Dilbilim ve türlerini değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |