Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Poetik Metinler Işığında Yeni Edebiyat I TED 621 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Res. Asst. Büşra AY AÇAR, Res. Asst. Melike KILIÇ.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Examining poeticas and choise poetic texts in Modern Turkish Literature History. Examining differences between poetica and literary texts.

Dersin İçeriği

Important forewords and texts in Modern Turkısh Literature (Harabat Foreword, Makber Foreword, Piyale Foreword, Garip Foreword, Antalyalı Bir Genc Kıza Mektup, Benim Gözümle Siir Davası, Bile Yazdı etc.).

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yeni Türk Edebiyatı’ndaki poetikaları ve seçkin poetik metinleri sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 Yeni Türk Edebiyatı’ndaki poetikaları ve seçkin poetik metinleri açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
3 Bu metinler ışığında edebiyat, şiir ve düşünce tarihimizi yorumlar. Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
4 Poetika ile edebi metinler arasındaki benzerlikleri ve ayrılıkları karşılaştırır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
5 Bu doğrultuda Poetika yorumunu geliştirir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Poetikalar ve seçkin poetik metinler hakkında hükme varır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Poetika kavramı üzerine
2 Modern Türk edebiyatında ilk poetikalar üzerine
3 Ziya Paşa’nın Harâbât Mukaddimesi ve yaklaşımı
4 Abdülhak Hâmid’in eserleri, Sahra, Hacle, Makber vb. Poetikaları ve değerlendirilmesi
5 Recaizade M. Ekrem’in poetik görüşü, Takdir-i Elhan vb.
6 Edebiyat-ı Cedide topluluğunun poetik metinleri ve değerlerndirilmesi/ Tevfik Fikret
7 Edebiyat-ı Cedide topluluğunun poetik metinleri ve değerlerndirilmesi/ Cenab şahabeddin
8 Edebiyat-ı Cedide topluluğunun poetik metinleri ve değerlerndirilmesi/ Halid Ziya
9 ARASINAV
10 Fecr-i Ati topluluğunun beyannamesi
11 Yahya Kemal’in Poetik anlayışı ve ve değerlendirilmesi
12 Mehmet Akif Ersoy’un poetik metinleri ve değerlerndirilmesi / Safahat’ın Mukaddimesi
13 Hâşim’in Piyâle Mukaddimesi ve değerlendirilmesi
14 Orhan Veli’nin Garip Önsöz’ü.Genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Orhan Okay, Cumhuriyet Döneminde Poetikalar.

2.M.K.Özgül.Yeni Türk Edebiyatında Manzum Poetikalar.

3.Hakan Sazyek Yeni Türk Edebiyatında Manzum Poetik Metinler/ Şiir Üzerine Şiirle.

4.Yeni Türk Edebiyatında Mukaddimeler (Ziya Paşa’nın Harâbât Mukaddimesi, Hâmid’in Makber Mukaddimesi, Hâşim’in Piyâle Mukaddimesi, O. Veli’nin Garip Önsöz’ü, A. H.Tanpınar’ın “Antalyalı Bir Genç Kıza Mektup” ve A. Halet’in “Benim Gözümle Şiir Davası” gibi metinlerden, Necatigil’in Bile/Yazdı adlı kitabına, hattâ İlhan Berk’in Poetika ve Mehmet Yaşın’ın Poeturka’sına kadar birçok önemli metnin incelenmesi).

5.H.Akay, “Yeni Türk Edebiyatında Poetikalar Üzerine Düşünceler”, Seminer Notları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Yeni Türk Edebiyatı’ndaki poetikaları ve seçkin poetik metinleri sıralar.
2 Yeni Türk Edebiyatı’ndaki poetikaları ve seçkin poetik metinleri açıklar.
3 Bu metinler ışığında edebiyat, şiir ve düşünce tarihimizi yorumlar.
4 Poetika ile edebi metinler arasındaki benzerlikleri ve ayrılıkları karşılaştırır.
5 Bu doğrultuda Poetika yorumunu geliştirir.
6 Poetikalar ve seçkin poetik metinler hakkında hükme varır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 12 24
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6