Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Orta Türkçe Metinleri | TED 609 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Tuğçe Takoğlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Orta Türkçe döneminin önemli yadigarları üzerinden dil hususiyetleriyle birlikte tanıtılarak Türk dilinin daha önce ve sonraki tarihi dönemleri arasında gramer bakımından irtibatın kurulmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Orta Türkçe dönemi Orta Türkçenin dil yadigarları Orta Türkçenin gramer hususiyetleri Orta Türkçe dönem şiveleri arasında gramer mukayesesi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Orta Türkçe üzerine genel bilgileri tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Eski Türkçeden Orta Türkçe’ye geçişte meydana gelen belirgin ses olaylarını belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Orta Türkçe dönemi yazılı eserleri örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
4 | Orta Türkçe dönemi yazılı eserleri dil bakımından karşılaştırır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Orta Türkçe dönemi dil özelliklerini yansıtan bir küçük metin tasarlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gözlem, | Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Orta Türkçe dönemi yazılı eserleri dil bakımından değerlendirir. | Anlatım, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Orta Türkçe üzerine genel bilgiler. | Orta Türkçe dönemi hakkında araştırma yapmış olmak. |
2 | Karahanlı Türkçesi ve gramer özeti | Karahanlı Türkçesi hakkında araştırma yapmış olmak. |
3 | Kutadgu Bilig´den alınan metinlerin incelenmesi | Verilen metinleri incelemiş olmak. |
4 | Divanü Lugati´t-Türk´ten alınan metinlerin incelenmesi | Verilen metinleri incelemiş olmak. |
5 | Atabetü´l-Hakayık´tan alınan metinlerin incelenmesi | Verilen metinleri incelemiş olmak. |
6 | Harezm Türkçesi ve gramer özeti | Harezm Türkçesi hakkında araştırma yapmış olmak. |
7 | Nehcü´l-Feradis´ten alınan metinlerin incelenmesi | Verilen metinleri incelemiş olmak. |
8 | Kıpçak Türkçesi ve gramer özeti | Kıpçak Türkçesi hakkında araştırma yapmış olmak. |
9 | Ara sınav | Genel konu tekrarı yapmış olmak. |
10 | Gülistan Tercümesi´nden alınan metinlerin incelenmesi | Verilen metinleri incelemiş olmak. |
11 | Gülistan Tercümesi´nden örnekler | |
12 | Eski Anadolu Türkçesi ve gramer özeti | Eski Anadolu Türkçesi hakkında araştırma yapmış olmak. |
13 | Dede Korkut Kitabı´ndan alınan metinlerin incelenmesi | Verilen metinleri incelemiş olmak. |
14 | Garibname'den alınan metinlerin incelenmesi | Verilen metinleri incelemiş olmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1-Paçacıoğlu, Doç. Dr. Burhan, Orta Türkçe, Sivas 1996
10-Eraslan,Prof.Dr.,Kemal,Mizanü´l-Evzan,TDK yay.Ank.1993 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | X | |||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Orta Türkçe üzerine genel bilgileri tanımlar. | ||||||||||||||
2 | Eski Türkçeden Orta Türkçe’ye geçişte meydana gelen belirgin ses olaylarını belirler. | ||||||||||||||
3 | Orta Türkçe dönemi yazılı eserleri örnekler. | ||||||||||||||
4 | Orta Türkçe dönemi yazılı eserleri dil bakımından karşılaştırır. | ||||||||||||||
5 | Orta Türkçe dönemi dil özelliklerini yansıtan bir küçük metin tasarlar. | ||||||||||||||
6 | Orta Türkçe dönemi yazılı eserleri dil bakımından değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |