Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Orta Türkçe Metinleri TED 609 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Tuğçe Takoğlu 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Orta Türkçe döneminin  önemli yadigarları üzerinden dil hususiyetleriyle birlikte tanıtılarak Türk dilinin daha önce ve sonraki tarihi dönemleri arasında gramer bakımından irtibatın kurulmasını sağlamak. 

Dersin İçeriği

Orta Türkçe dönemi

Orta Türkçenin dil yadigarları

Orta Türkçenin gramer hususiyetleri

Orta Türkçe dönem şiveleri arasında gramer mukayesesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Orta Türkçe üzerine genel bilgileri tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Eski Türkçeden Orta Türkçe’ye geçişte meydana gelen belirgin ses olaylarını belirler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Orta Türkçe dönemi yazılı eserleri örnekler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
4 Orta Türkçe dönemi yazılı eserleri dil bakımından karşılaştırır. Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Orta Türkçe dönemi dil özelliklerini yansıtan bir küçük metin tasarlar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gözlem, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
6 Orta Türkçe dönemi yazılı eserleri dil bakımından değerlendirir. Anlatım, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Orta Türkçe üzerine genel bilgiler. Orta Türkçe dönemi hakkında araştırma yapmış olmak.
2 Karahanlı Türkçesi ve gramer özeti Karahanlı Türkçesi hakkında araştırma yapmış olmak.
3 Kutadgu Bilig´den alınan metinlerin incelenmesi Verilen metinleri incelemiş olmak.
4 Divanü Lugati´t-Türk´ten alınan metinlerin incelenmesi Verilen metinleri incelemiş olmak.
5 Atabetü´l-Hakayık´tan alınan metinlerin incelenmesi Verilen metinleri incelemiş olmak.
6 Harezm Türkçesi ve gramer özeti Harezm Türkçesi hakkında araştırma yapmış olmak.
7 Nehcü´l-Feradis´ten alınan metinlerin incelenmesi Verilen metinleri incelemiş olmak.
8 Kıpçak Türkçesi ve gramer özeti Kıpçak Türkçesi hakkında araştırma yapmış olmak.
9 Ara sınav Genel konu tekrarı yapmış olmak.
10 Gülistan Tercümesi´nden alınan metinlerin incelenmesi Verilen metinleri incelemiş olmak.
11 Gülistan Tercümesi´nden örnekler
12 Eski Anadolu Türkçesi ve gramer özeti Eski Anadolu Türkçesi hakkında araştırma yapmış olmak.
13 Dede Korkut Kitabı´ndan alınan metinlerin incelenmesi Verilen metinleri incelemiş olmak.
14 Garibname'den alınan metinlerin incelenmesi Verilen metinleri incelemiş olmak.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1-Paçacıoğlu, Doç. Dr. Burhan, Orta Türkçe, Sivas 1996
2-Arat, Prof. Dr. R. Rahmeti, Kutadgu Bilig, 3 cilt TDK yay. Ank. 1975
3-Akalın, Prof. Dr. Mehmet, Tarihi Türk Şiveleri, TKAE yay. Ank. 1990
4-ÇAğatay, Prof. Dr. Saadet, Türk Lehçeleri Örnekleri,2 cilt DTCF yay. Ank.1990
5-Ergin, Prof. Dr. Muharrem, Dede Korkut Kitabı, 2 cilt, TDK yay. Ank.1989
6-Hacıeminoğlu,Prof. Dr. M. Necmettin, Kutb´un Husrev ü Şirin´i, İ.Ü. Yay. İst. 1968
7-Timurtaş,Prof. Dr. F. Kadri,Mevlüd, Bin Temel Eser, İst. 1970
8-Tulum,Prof.Dr.Mertol,Tazarruma,Kültür Bak Yay. İst.1968
9-Karamanlıoğlu,Doç.Dr.A.Fehmi,Gülistan Tercümesi,TDK Ank.1988

 

 

 

10-Eraslan,Prof.Dr.,Kemal,Mizanü´l-Evzan,TDK yay.Ank.1993
11-Yauz,Prof.Dr.Kemal,Garibname TDK yay.Ank.2001
12-Ergüzel,Prof.Dr.M.Mehdi,Tarih-i İbn-i Kesir Tercümesi,TDK yay.Ank.1999.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. X
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Orta Türkçe üzerine genel bilgileri tanımlar.
2 Eski Türkçeden Orta Türkçe’ye geçişte meydana gelen belirgin ses olaylarını belirler.
3 Orta Türkçe dönemi yazılı eserleri örnekler.
4 Orta Türkçe dönemi yazılı eserleri dil bakımından karşılaştırır.
5 Orta Türkçe dönemi dil özelliklerini yansıtan bir küçük metin tasarlar.
6 Orta Türkçe dönemi yazılı eserleri dil bakımından değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
1. Sözlü Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 2 2
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6