Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Halk ve Divan Şiiri Müşterekleri | TED 624 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BAYRAM ALİ KAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk edebiyatının iki önemli kolu olan Halk ve Divan şiirleri arasında büyük oranda benzer ve ortak yanlar bulunduğuna, belli başlı şairler ve eserlerinden hareketle dikkat çekilmesi. |
Dersin İçeriği | Türk Halk şiiri ve Klasik Türk edebiyatımızın şairleri ve şiirleri. Bu şiirlerin ortak özellikleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Halk şiiri ve Divan şiiri metinlerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Halk şiiri ve Divan şiiri unsurlarını anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Halk ve Divan şiiri metinlerini yorumlar. | Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Halk şiiri ve Divan şiiri metinlerini karşılaştırır. | Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Halk şiiri ve Divan şiirinin benzer ve ortak yanları ile ilgili bilgisini geliştirir. | Deney ve Laboratuvar, Tartışma, | |
6 | Halk şiiri ve Divan şiirinin müşterekleri ile ilgili hüküm verir. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halk şiirinin kaynakları, halk şairinin dünyası, hayata ve sanata bakışı | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
2 | Divan şiirinin kaynakları, divan şairinin dünyası, hayata ve sanata bakışı | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
3 | Halk şiirinde yer verilen divan şiiri nazım şekil ve türleri | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
4 | Divan şiirinde yer verilen halk şiiri nazım şekil ve türleri | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
5 | Halk şairlerinin aruz veznine karşı tavırları ve aruzla şiir yazan bazı halk şairleri | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
6 | Divan şairlerinin hece veznine karşı tavırları ve heceyle şiir yazan bazı divan şairleri | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
7 | Halk ve divan şiirinin dili | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
8 | Halk ve Divan şiirinin bazı ortak mazmunları: saç, göz, dudak vb | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
9 | ARA SINAV | |
10 | Halk ve Divan şiirinin bazı ortak temaları: aşk | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
11 | Halk ve Divan şiirinde âşığın ve sevgilinin özellikleri, rakip tipi | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
12 | Halk ve divan şiirinde ölüm, ölümsüzlük | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
13 | Halk ve divan şiirinde tabiat | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
14 | Halk edebiyatı ve halk bilimi çalışmalarında bir kaynak olarak Divan şiiri | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1) Prof. Dr. Âmil Çelebioğlu; Karacaoğlan'da Divan Şiiri Husûsiyetleri Türk Folk Araştırmalrı, Ankara 1984. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | X | |||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Halk şiiri ve Divan şiiri metinlerini sıralar. | ||||||||||||||
2 | Halk şiiri ve Divan şiiri unsurlarını anlatır. | ||||||||||||||
3 | Halk ve Divan şiiri metinlerini yorumlar. | ||||||||||||||
4 | Halk şiiri ve Divan şiiri metinlerini karşılaştırır. | ||||||||||||||
5 | Halk şiiri ve Divan şiirinin benzer ve ortak yanları ile ilgili bilgisini geliştirir. | ||||||||||||||
6 | Halk şiiri ve Divan şiirinin müşterekleri ile ilgili hüküm verir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |