Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Risk Gruplarına Yönelik Sosyal Politikalar | CEK 620 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Sosyal Politika |
Önerilen Seçmeli Dersler |
|
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SİNEM YILDIRIMALP |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Dr. Akın Özdemir |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Toplumsal yaşamda ve çalışma yaşamında riskin ve güvenlik kavramının tanımlanması, risk toplumu içeriğinin tartışılması, risk gruplarına yönelik sorun alanlarının tespiti ve uygulanan politikaların değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. bu kapsamda yeni risklerin ve dezavantajlı grupların sorunlarının çözümüne yönelik politikaların geliştirilmesi ve yeni güvenlik anlayışının değerlendirilmesi dersin amaçları arasında yer almaktadır. |
Dersin İçeriği | Toplumsal yaşamda risk kavramı, risk ölçme ve değerlendirme yöntemleri • Sosyal politika ve sosyal güvenlikte risk grupları yaklaşımı •Yeni risk alanları ve BM İnsani Güvenlik Yaklaşımı • Risk Toplumu tartışması • Yeni Güvenlik Yaklaşımları • Ekonomik güvenliğe yönelik riskler • Toplumsal güvenliğe yönelik riskler • Dezavantajlı gruplar ve Riskler • Gıda ve Sağlık güvenliğine yönelik tehditler ve risk grupları konuları dersin içeriğini oluşturmaktadır.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Toplumsal yaşamda ve çalışma yaşamda risk gruplarına yönelik sosyal politikaları analiz edebilir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Risk gruplarına yönelik sorun alanlarını tespit ederek, politika oluşturma yönelik çalışma yapabilir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Ders İşleme Yöntem ve Teknikleri, Temel Kavramlar | |
2 | Sosyal Politika, Risk Olgusu ve Risk Grupları | Ders Notları, Konuyla ilgili makaleler |
3 | Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Kapsamında Yeni Riskler | Ders Notları, Konuyla ilgili makaleler |
4 | Risk Toplumu ve Genişleyen Risk Alanı | |
5 | U. Beck - Risk Toplumu Tartışması | |
6 | A. Giddens- Risk Toplumu Tartışması | |
7 | Risklere Karşı Değişen Güvenlik Anlayışı Tartışmaları | |
8 | BM İnsani Güvenlik Yaklaşımı | |
9 | Risk Gruplarına Yönelik Sosyal Koruma | Ders Notları, Konuyla ilgili makaleler |
10 | Yeni risk alanları: Ekonomik güvenliğe yönelik tehditler | |
11 | Yeni risk alanları: Kişisel güvenliğe yönelik tehditler ve risk grupları | Ders Notları, Konuyla ilgili makaleler |
12 | Yeni risk alanları: Toplum güvenliğine yönelik tehditler | |
13 | Yeni risk alanları: Çevresel güvenliğe yönelik tehditler | |
14 | Yeni risk alanları: Gıda ve Sağlık güvenliğine yönelik tehditler ve risk grupları | Ders Notları, Konuyla ilgili makaleler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Dursun, S. ve Aytaç, S. (2017), Çalışma Yaşamında Özel Gruplar, Ekin, Bursa Tokol, Aysen ve Alper Yusuf,(2016) Sosyal Politika, Dora Yay. Tezgel, O, ve Gökbayrak Ş. (2013). “The Effects of Gender Inequalities in the Labor Market and The Social Security System on Women’s Social Inclusion in Turkey”. "İs, Güç" Endüstri İliskileri ve İnsan KaynaklarI Dergisi, 15(4): 39-59 Tokol, A. (2013), “Çocuklara Yönelik Sosyal Politikalar”, Sosyal Politika içinde (Ed: Aysel Tokol ve Yusuf Alper), Dora Yayınları 4. Baskı, Bursa: 359-369. Toksöz, G.; Erdoğdu, S. ve Kaşka, S. (2012), Türkiye’ye Düzensiz Emek Göçü ve Göçmenlerin İşgücü Piyasalarındaki Konumları, s: 15-52. Alcock, P. (2011), “Yoksulluk ve Sosyal Dışlanma”, Sosyal Politika: Kuramlar ve Uygulamalar içinde (Çeviri ed: Şenay Gökbayrak), Siyasal Kitabevi Yayınları, Ankara: 179-188. Mütevellioğlu, N. ve Işık, S. (2009), “Türkiye’de Emek Piyasasında Neoliberal Dönüşüm”, Küreselleşme, Kriz ve Türkiye’de Neo-liberal Dönüşüm içinde (der: Nergis Mütevellioğlu ve Sinan Sönmez), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları: 159-204. Culpitt,Ian, (2006), Social Policy and Risk, Sage Publücations, London |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma | X | |||||
2 | İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme | X | |||||
3 | Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme | X | |||||
4 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma | X | |||||
5 | Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme | X | |||||
6 | Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
7 | Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır. | X | |||||
8 | Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma | X | |||||
9 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Toplumsal yaşamda ve çalışma yaşamda risk gruplarına yönelik sosyal politikaları analiz edebilir | |||||||||
2 | Risk gruplarına yönelik sorun alanlarını tespit ederek, politika oluşturma yönelik çalışma yapabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |