Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Refah Analizi ve Ölçüm Yöntemleri CEK 618 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA ÇAĞLAR ÖZDEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. B. Yasin ÇAKMAK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sosyal Politika ve Çalışma Ekonomisi alanında doktora yapan öğrenciler, alanın temel konularından biri olan refah ve refahın ölçümü hakkında bilgi sahibi olacaklardır. Bu kapsamda Ulusal ve uluslararası refah kriterlerinin ve ölçüm yöntemlerinin belirlenmesi, refah verilerinin doğru olarak okunabilmesi amaçlanmaktadır. Ders, London School of Economics'de sosyal politika bölümünde verilen benzer içerikli ders ile etkileşimli olarak yürütülmektedir.  

Dersin İçeriği

Refah, Eşitsizlik ve Refah Hareketliliğin Uluslararası karşılaştırmalı olarak Ölçmek
Uluslararası karşılaştırmalı eğitim, eşitsizlik ve fırsat ölçümleri
Mutluluk ve yaşam memnuniyeti ölçümleri, Refah gösterge ve verileri
Çok Boyutlu yoksulluk ve yoksunluk göstergelerinin ölçümü
İnsani gelişmişlik Kriterleri
Sağlık, yaşam kalitesi ve beklentisi ölçümleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Refah bileşenleri hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
2 Gelir Eşitsizliği ölçüm yöntemlerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
3 Yoksulluk Ölçüm Yöntemlerini Bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
4 Gelir eşitsizliğini ve yoksulluğu matematiksel olarak ölçebilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Refahın Ölçümü ve Analizi Kavramlarının Tanıtımı, Refah Bileşenlerinin Tanınması, Ulusal ve Uluslararası Refah Kriterlerinin Belirlenmesi
2 Refah Ölçüm, Veri ve Göstergelerinin Tanıtılması Ve Değerlendirilmesi, Resmi İstatistiklerin Akademik Çalışmalarda Kullanımı
3 Refah Ölçüm Yöntemleri ve Refah Hareketliliği
4 Çok Boyutlu Yoksulluk ve Yoksunluk Göstergeleri Ve Ölçüm Yöntemleri
5 Mutluluk ve Yaşam Memnuniyeti Ölçümleri
6 İnsani Gelişmişlik Endeksleri
7 Oecd Ülkeleri Refah Düzeylerinin Analizi
8 Vize
9 Subjektif Refah Göstergeleri Veri Analizi
10 Sağlık ve Yaşam Kalitesi ve Yaşam Beklentisi Ölçüm Yöntemleri
11 Eğitim Refahı Ölçümleri
12 Farklı Etnik Kökenler Arasında Refahın Dağılımı Analizi ve Çatışma Yönetimi (LSE Veri Paylaşımı)
13 Türkiye’de Refah Analizi Çalışmalarına Bakış ve Sorunlu Alanlar
14 Genel Değerlendirme ve Tartışma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Özdemir, M.Ç.2017, "Gelir Eşitsizliği Ölçüm Yöntemleri", Gelir Dağılımı ve Yoksulluk, Ed.M.Ç.Özdemir, E.İslamoğlu, Seçkin Yay.Ankara.

Özdemir, M.Ç.2017, "Yoksulluğun Ölçüm Yöntemleri", Gelir Dağılımı ve Yoksulluk, Ed.M.Ç.Özdemir, E.İslamoğlu, Seçkin Yay.Ankara.

Marc Fleurbaey, Didier Blanchet, (2013), Beyond GDP: Measuring Welfare and Assessing Sustainability, Oxford University Press.
Pedro Rosa Dias, Owen O´Donnell, (2013), Health and Inequality, Emerald Group Publishing.
Wolfgang Eichhorn, (2012), Models and Measurement of Welfare and Inequality, Springer Berlin Heidelberg.
Thomas Aronsson, Karl-Gustaf Löfgren, Kenneth Backlund, (2004), Welfare Measurement in Imperfect Markets: A Growth Theoretical Approach, Edward Elgar Publishing.
Amartya K. Sen, (1997), Choice, Welfare and Measurement, Harvard University Press.
Thomas Aronsson, Per-Olov Johansson, Karl-Gustaf Löfgren, (1997), Welfare measurement, sustainability and green national accounting: a growth theoretical approach, Edward Elgar Publishing.
R. W. Blundell, Ian Preston, Ian Walker, (1994), The Measurement of Household Welfare, Cambridge University Press.
Angus Deaton, World Bank. Development Research Center, (1980), The measurement of welfare: theory and practical guidelines, World Bank, Development Research Center.
Jerome Rothenberg, (1973), The measurement of social welfare, Greenwood Press.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma X
2 İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme X
3 Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme X
4 Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma X
5 Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme
6 Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma X
7 Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır. X
8 Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma X
9 Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Refah bileşenleri hakkında bilgi sahibi olur 5 5
2 Gelir Eşitsizliği ölçüm yöntemlerini bilir 5 5
3 Yoksulluk Ölçüm Yöntemlerini Bilir 5
4 Gelir eşitsizliğini ve yoksulluğu matematiksel olarak ölçebilir 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 60
Toplam 60
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 24 24
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6