Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ulusal Sosyal Siyasetin Güncel Sorunları | CEK 611 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Sosyal Politika
|
Önerilen Seçmeli Dersler | Sivil Toplum ve Sosyal Politika Sosyal Hizmetler ve Bakım Yerel Yönetimler ve Sosyal Politika Engelliler Politikası |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SİNEM YILDIRIMALP |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SİNEM YILDIRIMALP, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Akın Özdemir |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders; ulusal sosyal siyasetin güncel sorunlarını incelemeye ve çözüm önerileri üretmeye yöneliktir. Bu bağlamda kavramsal ve teorik çerçeve çizildikten sonra yoksulluk, işsizlik, sosyal adaletsizlik, sosyal güvenlik gibi alanlardaki sosyal sorunlar üzerinde durulacaktır. |
Dersin İçeriği | Türkiye´de sosyal politikanın tarihsel gelişimi, Türkiye'deki değişimin sosyo-ekonomik analizi, Türkiye'nin insani gelişme bağlamında değerlendirilmesi, işsizlik, yoksulluk, sosyal yardım ve sosyal hizmet, eğitim, sağlık hizmetleri ve konut gibi alanlarda sosyal sorunlar ve çözüm stratejileri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İktisadi konulara ve yansımalara sosyal boyutuyla bakabilmek ve yeni bakış açıları kazanmak. | Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Klasik ve modern sosyal sorunların çözümüne yönelik akademik ve pratik bilgi ve birikime sahip olmak. | Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | |
3 | Teorik boyutuyla sosyal politikaların temel esaslarını dinamik bir toplumsal süreçte belirleyebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
4 | Türkiye´nin sosyal sorunlarının perde arkasını görebilmek ve milli çözüm stratejileri geliştirebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
5 | Sosyal barış ve dayanışma gibi sosyal siyaset hedeflerinin toplum hayatında hâkim olabilmesi yönünde makul yaklaşımlar ve uygun düşünceler geliştirebilmek. | Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Anlatım, | |
6 | Sosyal bilimlerde bütüncül sosyal politika uygulamalarının önemini göstermek. | Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar Çerçevesinde Sosyal Politika (Sosyal Devlet, Refah Devleti) | Aşağıda yazılan temel kaynaklar ve güncel makaleler |
2 | Sosyal Politikayı Etkileyen Düşünce Akımları | Aşağıda yazılan temel kaynaklar ve güncel makaleler |
3 | Sosyal Refah Düşüncesinin Gelişimi | Aşağıda yazılan temel kaynaklar ve güncel makaleler |
4 | Refah Sistemlerinin Sınıflandırılması | Aşağıda yazılan temel kaynaklar ve güncel makaleler |
5 | Dünya'da Sosyal Politika ve Refah Devleti'nin Tarihsel Gelişimi | Aşağıda yazılan temel kaynaklar ve güncel makaleler |
6 | Dünya'da Sosyal Politika ve Refah Devleti'nin Tarihsel Gelişimi | Aşağıda yazılan temel kaynaklar ve güncel makaleler |
7 | Türkiye'de Sosyal Politikanın Tarihsel Gelişimi | |
8 | Türkiye'deki Değişimin Sosyo-Ekonomik Analizi | Aşağıda yazılan temel kaynaklar ve güncel makaleler |
9 | İnsani Gelişme ve Türkiye | Aşağıda yazılan temel kaynaklar ve güncel makaleler |
10 | Türkiye'de İşsizlik Sorunu | Aşağıda yazılan temel kaynaklar ve güncel makaleler |
11 | Türkiye'de Yoksulluk Sorunu | Aşağıda yazılan temel kaynaklar ve güncel makaleler |
12 | Türk Sosyal Güvenlik Sistemi ve Sorunları | Aşağıda yazılan temel kaynaklar ve güncel makaleler |
13 | Türkiye'de Eğitim, Sağlık ve Konut Politikaları | Aşağıda yazılan temel kaynaklar ve güncel makaleler |
14 | Türkiye'de Dezavantajlı Grupların Sorunları ve Çözüm Politikaları | Aşağıda yazılan temel kaynaklar ve güncel makaleler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | GÜL, Sallan Songül (2006), Sosyal Devlet Bitti Yaşasın Piyasa, Ebabil Yayınları, Ankara EĞİLMEZ, Mahfi (2018), Değişim Sürecinde Türkiye, Remzi Kitabevi, İstanbul ŞENKAL, Abdülkadir (2018), Küresel Sosyal Politika, Umuttepe Yayınları, Kocaeli ROSANVALLON, Pierre (2004), Refah Devletinin Krizi, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara PALMER, Tom (2017), Refah Devletinden Sonra, Liber Plus Yayınları, İstanbul ELVEREN, Adem Yavuz ve Saniye Dedeoğlu (2015), 2000'ler Türkiyesinde Sosyal Politika ve Toplumsal Cinsiyet, İmge Kitabevi GÜVEN, Sami (2001), Sosyal Politikanın Temelleri, 3. Baskı, Ezgi Kitabevi, Bursa. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma | X | |||||
2 | İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme | X | |||||
3 | Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme | X | |||||
4 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma | X | |||||
5 | Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme | ||||||
6 | Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
7 | Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır. | ||||||
8 | Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma | ||||||
9 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İktisadi konulara ve yansımalara sosyal boyutuyla bakabilmek ve yeni bakış açıları kazanmak. | |||||||||
2 | Klasik ve modern sosyal sorunların çözümüne yönelik akademik ve pratik bilgi ve birikime sahip olmak. | |||||||||
3 | Teorik boyutuyla sosyal politikaların temel esaslarını dinamik bir toplumsal süreçte belirleyebilmek. | |||||||||
4 | Türkiye´nin sosyal sorunlarının perde arkasını görebilmek ve milli çözüm stratejileri geliştirebilmek. | |||||||||
5 | Sosyal barış ve dayanışma gibi sosyal siyaset hedeflerinin toplum hayatında hâkim olabilmesi yönünde makul yaklaşımlar ve uygun düşünceler geliştirebilmek. | |||||||||
6 | Sosyal bilimlerde bütüncül sosyal politika uygulamalarının önemini göstermek. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |