Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Program Geliştirme EPO 501 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN
Dersi Verenler Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eğitim programları ile ilgili temel teori ve uygulamalar hakkında bilgilendirmek ve mevcut eğitim programları ve bunlara alternatif yaklaşımlara yönelik bakış açılarını geliştirmek

Dersin İçeriği

Eğitim programlarını tanıma, eğitim programında hedef ve amacın önemi,eğitim programlarının etkili organize edilmesi, eğitim programının oluşturulması,eğitim programı hazırlama basamakları,eğitim programı hazırlamada alternatif yaklaşımlar,eğitim programlarına farklı bakış açıları ve yeni programın eleştirisi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türkiyede ve diğer ülkelerdeki eğitim programlarının yapısını yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Eğitim programı hazırlarken hedef ve amaç yazar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Öğrenim aktivitelerini organize eder. Deney ve Laboratuvar,
4 Eğitim programları üzerine eleştiri yapar. Beyin Fırtınası,
5 Program geliştirme aşamalarının sorularına cevap verir. Soru-Cevap,
6 Programlarda yer alacak öğrenci ihtiyaçlarını belirler. Deney ve Laboratuvar, Kısa Cevaplı Testler,
7 Programa ilişkin ihtiyaçları cevaplandırır Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
8 Program geliştirmede yeni bakış açıları geliştirir. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
9 Alternatif program yaklaşımları geliştirir. Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitimde Program Planlamaya Ve Geliştirmeye Giriş: Türkiye Ve Diğer Ülkelerde Eğitim Programlarının Gelişimi Tarihi Ve Tanımı
2 Eğitim Programında Eğitimin Hedefleri Ve Amaçları
3 Etkili Eğitimin Hedeflerini Tanımlama Ve Organize Öğrenim Aktiviteleri
4 Eğitim Programlarının Öğrenme Faaliyetlerinin Ve Amaçlarının Değerlendirilmesi
5 Eğitim Programlarının Teknolojik / Davranışsal Olarak Eleştirilmesi
6 Program Geliştirmenin Diğer Yolları Nedir? Program Planlanmadan Önce Hangi Kritik Sorular Oluşturulmalıdır?
7 Eğitim Programları Tanımının Temelinde Çocukların Hangi İhtiyaçları Yer Almalı? Eğitim Programlarındaki Yaklaşımlar Ve John Dewey
8 Alternatif Program Geliştirme Yaklaşımları
9 Eğitim Programı Geliştirme
10 Program Geliştirmede Temel Sorunlar
11 Program Geliştirme Faaliyetleri
12 Program Geliştirmede Yeni Bakış Açıları
13 Ideoloji Ve Ders Kitapları
14 Yeni Türk Eğitim Programının Eleştirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Demirel, Özcan Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık, 2003.

Ders Kaynakları

Tyler, R.W.,The Basic Principles of Curriculum and Instruction. Chicago: University of Chicago Pres, 1949.
Taba, H. Curriculum Development: Theory and Practice. New York:Harcourt, Brace and World, 1962.
Ertürk, S., Eğitimde Program Geliştirme. Ankara:Meteksan Lmt.Şti, 1982.
Varış, F., Eğitimde Program Geliştirme: Teori ve Teknikler. Ankara: Alkım Yay.,1994.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama X
2 Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma X
3 Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma X
4 İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme X
5 Program tasarısı hazırlama X
6 Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma X
7 Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme X
8 Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme X
9 Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme X
10 Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma X
11 Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme X
12 Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma X
13 Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Türkiyede ve diğer ülkelerdeki eğitim programlarının yapısını yorumlar.
2 Eğitim programı hazırlarken hedef ve amaç yazar.
3 Öğrenim aktivitelerini organize eder.
4 Eğitim programları üzerine eleştiri yapar.
5 Program geliştirme aşamalarının sorularına cevap verir.
6 Programlarda yer alacak öğrenci ihtiyaçlarını belirler.
7 Programa ilişkin ihtiyaçları cevaplandırır
8 Program geliştirmede yeni bakış açıları geliştirir.
9 Alternatif program yaklaşımları geliştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6