Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Paralel ve Dağıtılmış Sistem Programlama | BSM 626 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi KAYHAN AYAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi KAYHAN AYAR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yüksek performanslı hesaplama ihtiyaçlarını karşılamak için çeşitli mimaride paralel donanım ve yazılım sistemleri geliştirilmektedir. Dersin amacı, paralel bilgisayar sistemlerinin ve hesaplama yöntemlerinin ileri düzeyde incelenmesidir. |
Dersin İçeriği | Ders kapsamında; paralel algoritma tasarımının temelleri, programlama model ve metotları, paralel bilgisayar mimarileri, paralel algoritmalar ile paralel sistem veya yazılım unsurlarının analizi modellenmesi ele alınmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgisayar problemlerini paralelleştirme açısından analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Ortak ballekli paralel sistemler için uygulama geliştirir. | Problem Çözme, Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, |
3 | Dağıtık bellekli oaralel sistemler için uygulama geliştirir. | Problem Çözme, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Paralel mimarilerin sınıflandırılması | [1] 1. Hafta Sunusu |
2 | Paralel algoritma tasarımının temelleri: Decomposition | [2] 2. Hafta Sunusu |
3 | Paralel yazılımın donanıma adreslenmesi (maping) ve icra planlama | [3] 3. Hafta Sunusu |
4 | Çok bilgisayarlı sistemler ve arabağlaşım devreleri | [4] 4. Hafta Sunusu |
5 | Cuda: Ekran kartı üzerinde (GPGPU) paralel uygulamalar | [5] 5. Hafta Sunusu |
6 | Cilk/Cilk++ ile recursive paralel programalama | [6] 6. Hafta Sunusu |
7 | OpenMP: Derleyici destekli paralel uygulamalar | [7] 7. Hafta Sunusu |
8 | Pthreads: Thread yaklaşımı. | [8] 8. Hafta Sunusu |
9 | Uygulama geliştirme, örnekler | [9] 9. Hafta Sunusu |
10 | Dağıtık bellekli paralel sistemlerde programlama modelleri | [10] 10. Hafta Sunusu |
11 | MPI ve PVM sistemlerinin tanıtımı | [11] 11. Hafta Sunusu |
12 | İş yükü dağıtımı, yük dengelemesi | [12] 12. Hafta Sunusu |
13 | Paralel sistemlerin performans analizi | [13] 13. Hafta Sunusu |
14 | Laboratuar uygulaması | [14] 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Computer Architecture, Single and Parallel Systems, M. Zargham, Prentice Hall. |
Ders Kaynakları | 1. Parallel Computing, Theory and practice, M.J.Quinn, McGraw Hill. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Bilgisayar ve Bilişim alanında özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak tanımlar, tasarlar, uygular, sonuçlandırır ve bu süreci yönetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilgisayar problemlerini paralelleştirme açısından analiz eder. | |||||||
2 | Ortak ballekli paralel sistemler için uygulama geliştirir. | |||||||
3 | Dağıtık bellekli oaralel sistemler için uygulama geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |