Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mühendisler İçin İleri Kestirim Teorisi BSM 611 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET ÖZMEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kestirim teorisinin teorisini ve uygulamalarını öğrenciye öğretmek
Dersin İçeriği Giriş, Kaosamı, Lineer Model, Parametre Kestirimi, Enküçük_kareler Kestirimi: Dizi İşlemi, Enküçük_kareler Kestirimi: Tekil_değer Bozulması, Enküçük_kareler Kestirimi: Rekürsif İşlemleri, Kestirimcilerin Küçük_örnek Özellikleri, Kestirimcilerin Geniş_örnek Özellikleri, Küçük-kare kestirimcilerinin Özellikleri, Eniyi lineer Tarafsız Kestirim, Olasılık Fonksiyonu, Maksimum_olasılık Kestirimi, Çoklu İstatistiksel Raslantı Değişkeni Gaussian Rastgele Değişkenleri, Rastgele Parametrelerin adi_karelendirilmiş Kestirimi, Maksimum Arka: Rastgele Parametrelerin Kestirimi, Ayrık zaman elemanları, Gauss_Markov Rastgele Dizileri, Sistem Tanıma gibi Gerçek Dünya Problemlerine, Haberleşmeye ve Kontrol ile ilgili Problemlere Bazı Uygulamalar, Filtreleme, Smoothing, Kestirim.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Konunun temellerini ve uygulamalarını öğretmek Anlatım, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, Kaosamı, Lineer Model, Parametre Kestirimi
2 Enküçük_kareler Kestirimi: Dizi İşlemi
3 Enküçük_kareler Kestirimi: Tekil_değer Bozulması
4 Enküçük_kareler Kestirimi: Rekürsif İşlemleri
5 Kestirimcilerin Küçük_örnek Özellikleri
6 Kestirimcilerin Geniş_örnek Özellikleri
7 Küçük-kare kestirimcilerinin Özellikleri
8 Eniyi lineer Tarafsız Kestirim
9 Olasılık Fonksiyonu, Maksimum_olasılık Kestirimi
10 Gaussian Rastgele Değişkenleri
11 Rastgele Parametrelerin adi_karelendirilmiş Kestirimi
12 Maksimum Arka: Rastgele Parametrelerin Kestirimi
13 Ayrık zaman elemanları, Gauss_Markov Rastgele Dizileri
14 Sistem Tanıma gibi Gerçek Dünya Problemlerine, Haberleşmeye ve Kontrol ile ilgili Problemlere Bazı Uygulamalar, Filtreleme, Smoothing, Kestirim
Kaynaklar
Ders Notu Lessons in Estimation Theory for Signal Processing, Communications, and Control / Jerry M. Mendel, 1995
Ders Kaynakları Probability and Stochastic Processes for Engineers / Carl W. Helstrom, 1984

Introduction to Stochastic Processes / Paul G. Hoel, Sidney C. Port, Charles J. Stone, 1972

Probability, Random Variables, and Stochastic Processes / Athanasios Papoulis, 1991

Kalman Filtering [Theory and Practice] / Mohinder S. Grawal, Angus P. Andrews, 1993
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Bilgisayar ve Bilişim alanında özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak tanımlar, tasarlar, uygular, sonuçlandırır ve bu süreci yönetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Konunun temellerini ve uygulamalarını öğretmek
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6