Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Akışkan Gücü Sistemleri | MKM 571 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CEMİL YİĞİT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Günümüzde akışkan güç sistemleri, hidrolik ve pnömatik, gelişmiş elektroniğin de yardımıyla yepyeni uygulama alanları bulmaktadır. Bunlar arasında, ağır kaldırma araçlarından sprey boyama tesislerine, enjeksiyon makinalarından hareket kontrolüne farklı uygulamalar bulunmaktadır. Bu bakımdan, en yüksek ürün kalitesi, optimize edilmiş verim, yüksek iş güvenliği ve maksimum karlılık elde etmek için akışkan güç sistemlerinin çok iyi anlaşılması gerekmektedir. |
Dersin İçeriği | Giriş, Devre ve Bileşenlerinin Sürekli Rejim Analizi, Elektrohidrolik Servovalfler, Sürekli Rejimde Servovalf Kontrolü, Aktüatörlerin Sönümsüz Haldeki Doğal Frekansları ve Akışkan Sıkıştırılabilirliğinin Etkisi, Non Lineer Sistemlerin Dinamik Davranışının Kestirimi, Oransal Basınç Sınırlama Valfleri ve Modellenmesi, Akışkan Özelliklerinin Etkisi, Veri Tabanlı Dinamik Davranış Modellemesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Akışkan gücü ile çalışan sistemleri tanıma | Anlatım, Rol Oynama, | |
2 | Bu tür sistemlerin tasarımı ve projelendirilmesi | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Temel Kavramlar | [1] 1. Hafta Sunusu |
2 | Hidrolik ve Pnömatik Devreler | [1] 2. Hafta Sunusu |
3 | Devre ve Bileşenlerinin Sürekli Rejim Analizi | [1] 3. Hafta Sunusu |
4 | Devre ve Bileşenlerinin Sürekli Rejim Analizi | [1] 4. Hafta Sunusu |
5 | Devre ve Bileşenlerinin Sürekli Rejim Analizi | [1] 5. Hafta Sunusu |
6 | Elektro Hidrolik Servovalfler | [1] 6. Hafta Sunuları |
7 | Sürekli Rejimde Servovalf Kontrolü | [1] 7. Hafta Sunuları |
8 | Sürekli Rejimde Servovalf Kontrolü | [1] 8. Hafta Sunusu |
9 | Aktüatörlerin Sönümsüz Haldeki Doğal Frekansları | [1] 9. Hafta Sunusu |
10 | Aktüatörlerin Sönümsüz Haldeki Doğal Frekansları | [1] 10. Hafta Sunusu |
11 | Akışkan Sıkıştırılabilirliğinin Etkisi | [1] 11. Hafta Sunusu |
12 | Doğrusal Olmayan Sistem Davranışının Kestirimi | [1] 12. Hafta Sunusu |
13 | Doğrusal Olmayan Sistem Davranışının Kestirimi | [1] 13. Hafta Sunusu |
14 | Oransal Basınç Sınırlama Valfleri ve Modellenmesi | [1] 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Çallı, İ., ´Hidrolik ve Pnömatik Devreler Ders Notları´, Sakarya 2007. |
Ders Kaynakları | 2. Watton, J., ´Modelling, Monitoring and Diagnostic Techniques for Fluid Power Systems´, Springer-Verlag, 2008. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Akışkan gücü ile çalışan sistemleri tanıma | |||||
2 | Bu tür sistemlerin tasarımı ve projelendirilmesi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
3. Ödev | 10 |
4. Ödev | 10 |
5. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 5 | 20 | 100 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 235 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |