Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yapı Malzemelerinin Şekil Değiştirme Özellikleri | INM 555 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KEMALETTİN YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yapı Malzemelerinin şekil değiştirme özellikleri malzeme seçiminde ve kullanımında büyük önem taşır. Böylece bu malzemelerin davranışlarının daha iyi açıklanabilmesi için gerekli bilginin verilmesi amaçlanmaktadır. Yapı mühendisliği öğrencilerinin tasarım ve araştırma yaparken gereksinme duyacakları, bu malzemelerin davranışları ile ilgili bilgilerin verilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Giriş; malzeme bilimine duyulan ihtiyaçlar. Dayanım azalmasına neden olan faktörler. Katı cisimlerin mekanik davranışları; elastik davranış, plastik davranış ve viskoelastik davranış. İdeal cisimler ve mekanik modeller; elastik cisim (Hooke Modeli), rijit plastik cisim (Saint-Venant Modeli), elasto-plastik cisim, pekleşen elasto-plastik cisim, viskoz cisim (Newton Modeli), viskoelastik cisim. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | malzeme bilimine duyulan ihtiyaçları, Dayanım azalmasına neden olan faktörleri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | İdeal cisimler ve mekanik modellerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Gerilme tansörü, asal gerilmeler ve asal eksenleri, maksimum kayma gerilmelerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Şekil değiştirme hali ve bünye denklemleri, genelleştirilmiş Hooke kanunu, sonlu şekil değiştirme, viskoelastisite (Reolojik Modeller); Kelvin cismi, Maxwell cismi, Burger cismini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Plastik şekil değiştirme, tek kristallerin mikroplastisitesini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Dislokasyonlar: Kusursuz kristalde akma dayanımı, dislokasyon türlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Dislokasyonların özellikleri, dislokasyon geometrisi, dislokasyonların etkileşmesini açıklar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
8 | Çok kristalli metallerin plastik şekil değiştirmesini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
9 | Metalik malzemelerde mukavemet arttırıcı prosedürleri, Çeliğin gerçek gerilme- deformasyon diyagramını açıklar | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | |
10 | Kırılma Kriterleri: Gevrek davranış, sünek davranış, kırılma hipotezleri (Griffith teorisi, Tresca ve Von Mises kriteri), akma koşullarının deneysel olarak saptanması gibi kavramları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
11 | Yorulma davranışını açıklayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, | |
12 | Anlatım, Soru-Cevap, | ||
13 | Anlatım, | ||
14 | Anlatım, Soru-Cevap, | ||
15 | Anlatım, Soru-Cevap, | ||
16 | Anlatım, Soru-Cevap, | ||
17 | Anlatım, Soru-Cevap, | ||
18 | Anlatım, Soru-Cevap, | ||
19 | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | ||
20 | Anlatım, Soru-Cevap, | ||
21 | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş; malzeme bilimine duyulan ihtiyaçlar.Dayanım azalmasına etki eden faktörler. | |
2 | Katı cisimlerin mekanik davranışları; elastik davranış, plastik davranış ve viskoelastik davranış. İdeal cisimler ve mekanik modeller; elastik cisim (Hooke Modeli), rijit plastik cisim (Saint-Venant Modeli), elasto-plastik cisim, pekleşen elasto-plastik | |
3 | Gerilme Hali: Tansör gösterimi ile ilgili kavramlar, asal gerilmeler ve asal eksenler. Maksimum kayma gerilmeleri. | |
4 | Şekil değiştirme hali ve bünye denklemleri, genelleştirilmiş Hooke kanunu, sonlu şekil değiştirme. | |
5 | Viskoelastisite (Reolojik Modeller); Kelvin cismi, Maxwell cismi, Burger cismi. | |
6 | Plastik davranış: Plastik şekil değiştirme. | |
7 | Dislokasyonlar: Kusursuz kristalde akma dayanımı. | |
8 | Dislokasyon türleri, dislokasyonların özellikleri, dislokasyon geometrisi, dislokasyonların etkileşmesi. | |
9 | Tek kristallerin mikroplastisitesi. | |
10 | Çok kristalli metallerin plastik şekil değiştirmesi. | |
11 | Metalik malzemelerde mukavemet arttırıcı işlemler. | |
12 | Çeliğin gerçek gerilme- deformasyon diyagramı. | |
13 | Kırılma Kriterleri: Gevrek davranış, sünek davranış. | |
14 | Kırılma hipotezleri (Griffith teorisi, Tresca ve Von Mises kriteri), akma koşullarının deneysel olarak saptanması. Yorulma davranışı. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Courtney T.H., Thomas, Mechanical Behavior of Materials, McGraw-Hill, New York, 1990 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | İnşaat Mühendisliği ile ilgili güncel bir problemin çözümünü sayısal, nümerik veya istatistiksel olarak analiz edebilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | malzeme bilimine duyulan ihtiyaçları, Dayanım azalmasına neden olan faktörleri açıklar | ||||||
2 | İdeal cisimler ve mekanik modellerini açıklar | ||||||
3 | Gerilme tansörü, asal gerilmeler ve asal eksenleri, maksimum kayma gerilmelerini açıklar | ||||||
4 | Şekil değiştirme hali ve bünye denklemleri, genelleştirilmiş Hooke kanunu, sonlu şekil değiştirme, viskoelastisite (Reolojik Modeller); Kelvin cismi, Maxwell cismi, Burger cismini açıklar | ||||||
5 | Plastik şekil değiştirme, tek kristallerin mikroplastisitesini açıklar | ||||||
6 | Dislokasyonlar: Kusursuz kristalde akma dayanımı, dislokasyon türlerini açıklar | ||||||
7 | Dislokasyonların özellikleri, dislokasyon geometrisi, dislokasyonların etkileşmesini açıklar | ||||||
8 | Çok kristalli metallerin plastik şekil değiştirmesini açıklar | ||||||
9 | Metalik malzemelerde mukavemet arttırıcı prosedürleri, Çeliğin gerçek gerilme- deformasyon diyagramını açıklar | ||||||
10 | Kırılma Kriterleri: Gevrek davranış, sünek davranış, kırılma hipotezleri (Griffith teorisi, Tresca ve Von Mises kriteri), akma koşullarının deneysel olarak saptanması gibi kavramları açıklar | ||||||
11 | Yorulma davranışını açıklayabilme | ||||||
12 | |||||||
13 | |||||||
14 | |||||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 | |||||||
21 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
1. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |