Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yapı Malzemesi Deneyleri ve Değerlendirilmesi | INM 556 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KEMALETTİN YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yapı Malzemelerinin şekil değiştirme özellikleri malzeme seçiminde ve kullanımında büyük önem taşır. Böylece bu malzemelerin davranışlarının daha iyi açıklanabilmesi için gerekli bilginin verilmesi amaçlanmaktadır. Yapı mühendisliği öğrencilerinin tasarım ve araştırma yaparken gereksinme duyacakları, bu malzemelerin davranışları ile ilgili bilgilerin verilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Giriş; malzeme bilimine duyulan ihtiyaçlar. Dayanım azalmasına neden olan faktörler. Katı cisimlerin mekanik davranışları; elastik davranış, plastik davranış ve viskoelastik davranış. İdeal cisimler ve mekanik modeller; elastik cisim (Hooke Modeli), rijit plastik cisim (Saint-Venant Modeli), elasto-plastik cisim, pekleşen elasto-plastik cisim, viskoz cisim (Newton Modeli), viskoelastik cisim. Gerilme Hali: gerilme tansörü, asal gerilmeler ve asal eksenler. Maksimum kayma gerilmeleri. Şekil değiştirme hali ve bünye denklemleri, genelleştirilmiş Hooke kanunu, sonlu şekil değiştirme, viskoelastisite (Reolojik Modeller); Kelvin cismi, Maxwell cismi, Burger cismi. Plastik davranış;Plastik şekil değiştirme,tek kristallerin mikroplastisitesi. Dislokasyonlar: Kusursuz kristalde akma dayanımı, dislokasyon türleri, dislokasyonların özellikleri, dislokasyon geometrisi, dislokasyonların etkileşmesi. Çok kristalli metallerin plastik şekil değiştirmesi. Metalik malzemelerde mukavemet arttırıcı prosedürler. Çeliğin gerçek gerilme- deformasyon diyagramı. Kırılma Kriterleri: Gevrek davranış, sünek davranış, kırılma hipotezleri (Griffith teorisi, Tresca ve Von Mises kriteri), akma koşullarının deneysel olarak saptanması. Yorulma davranışı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş; malzeme bilimine duyulan ihtiyaçlar.Dayanım azalmasına etki eden faktörler. | Web´den yayınlanacaktır. |
2 | Katı cisimlerin mekanik davranışları; elastik davranış, plastik davranış ve viskoelastik davranış. İdeal cisimler ve mekanik modeller; elastik cisim (Hooke Modeli), rijit plastik cisim (Saint-Venant Modeli), elasto-plastik cisim, pekleşen elasto-plastik | Web´den yayınlanacaktır. |
3 | Gerilme Hali: Tansör gösterimi ile ilgili kavramlar, asal gerilmeler ve asal eksenler. Maksimum kayma gerilmeleri. | Web´den yayınlanacaktır. |
4 | Şekil değiştirme hali ve bünye denklemleri, genelleştirilmiş Hooke kanunu, sonlu şekil değiştirme. | Web´den yayınlanacaktır. |
5 | Viskoelastisite (Reolojik Modeller); Kelvin cismi, Maxwell cismi, Burger cismi. | Web´den yayınlanacaktır. |
6 | Plastik davranış: Plastik şekil değiştirme. | Web´den yayınlanacaktır. |
7 | Dislokasyonlar: Kusursuz kristalde akma dayanımı. | Web´den yayınlanacaktır. |
8 | Dislokasyon türleri, dislokasyonların özellikleri, dislokasyon geometrisi, dislokasyonların etkileşmesi. | Web´den yayınlanacaktır. |
9 | Tek kristallerin mikroplastisitesi. | Web´den yayınlanacaktır. |
10 | Çok kristalli metallerin plastik şekil değiştirmesi. | Web´den yayınlanacaktır. |
11 | Metalik malzemelerde mukavemet arttırıcı işlemler. | Web´den yayınlanacaktır. |
12 | Çeliğin gerçek gerilme- deformasyon diyagramı. | Web´den yayınlanacaktır. |
13 | Kırılma Kriterleri: Gevrek davranış, sünek davranış. | Web´den yayınlanacaktır. |
14 | Kırılma hipotezleri (Griffith teorisi, Tresca ve Von Mises kriteri), akma koşullarının deneysel olarak saptanması. Yorulma davranışı. | Web´den yayınlanacaktır. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Courtney T.H., Thomas, Mechanical Behavior of Materials, McGraw-Hill, New York, 1990 2. Hertsberg W., Richard, Deformations and Fracture Mechanics of Engineering Materials, (3rd ed.), John Wiley&Sons, 1989. 3. Mc Clintock and Argon, Mechanical Behavior of Materials, Addison Wesley, 1966. 4. Hayden, H.W., Moffat, W.G. ve Wulff, J., Malzemelerin Yapı ve Özellikleri, Cilt III, Mekanik Özellikler, (Çev: K. Onaran, B. Erman)", İTÜ İnş. Fak. Matbaası, 1988. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | İnşaat Mühendisliği ile ilgili güncel bir problemin çözümünü sayısal, nümerik veya istatistiksel olarak analiz edebilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |