Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sürekli İyileştirme Yöntemleri ENM 517 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEMRA BORAN
Dersi Verenler Prof.Dr. SEMRA BORAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Sürekli iyileştirme ve yöntemlerini tanıtmak

Dersin İçeriği

Sürekli iyileştirme tanımı, proses yaklaşımı, 7 araç (basit sorun çözme teknikleri), yeni 7 araç, Kano modeli, QFD,  FMEA,  TRİZ, Altı sigma, Deney tasarımı, Taguchi metodu

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sürekli iyileştirme kavramı ve uygulama yollarını bilir Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Sürekli iyileştirmeyi sağlayacak teknikleri uygular Tartışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sürekli iyileştirme, kaizen felsefesi tanımı, PUKÖ döngüsü Kaizen:Japonyanın Rekabetteki Başrısının anahtarı, Masaki Imai, KAlder yayınları
2 Süreç Yönetimi, Süreç İyileştirme Süreç İyileştirme, Rıdvan Bozkurt, MPM yayın no:661, 2008, sf53-59.
3 5S, 3Mu Ders notu
4 7 Araç (Basit Sorun Çözme Teknikleri) Ders notu
5 Yeni 7 Araç Ders notu
6 İstatistiksel Proses Kontrol, Kontrol Şeması, Proses Yeterlilik Analizi Ders notu
7 Hata Türü Etkileri ve Analizi (FMEA) yöntemi Ders notu
8 Altı Sigma Yaklaşımı Altı Sigma, Prof Dr. Necmi Gürsakal, Yrd. Doç. Dr. Ayşe Oğuzlar, Vipaş AŞ 2003
9 Triz yöntemi Ders notu
10 Kano modeli ve Kalite Fonksiyonu Yayılımı (QFD) yöntemi Ders notu
11 Deney Tasarımı Ders notu
12 Taguchi Deney Tasarımı metodu Ders notu
13 Taguchi Deney Tasarımı metodu Ders notu
14 Taguchi Deney Tasarımı metodu Ders notu
Kaynaklar
Ders Notu

Haftalık ders konularına göre metin veya slayt

Ders Kaynakları

[1] Kaizen:Japonya’nın Rekabetteki Başrısının anahtarı, Masaki Imai, Kalder yayınları
[2] Süreç İyileştirme, Rıdvan Bozkurt, MPM yayın no:661, 2008.
[3] Kalite Çemberleri, Rıdvan bozkurt-Ceylan Eşit, MPM yayın no:662, 2003.
[4] Altı Sigma, Prof Dr. Necmi Gürsakal, Yrd. Doç. Dr. Ayşe Oğuzlar, Vipaş AŞ 2003.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 sürdürülebilir kalkınma ve endüstri mühendisliğinin gelişen koşullara göre gelişmelerini izleyebilmek ve uygulayabilmek için yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Sürekli iyileştirme kavramı ve uygulama yollarını bilir
2 Sürekli iyileştirmeyi sağlayacak teknikleri uygular
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 25 25
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6