Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Zeminlerin İyileştirilmesi GEO 539 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AŞKIN ÖZOCAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Kadir KOCAMAN, Arş.Gör. Mustafa ÖZSAĞIR, Arş.Gör. Eylem ARSLAN  

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Binaların temel mühendisliğinde ana prensip yapının yüzeysel, tekil ve tercihen kare ayaklar üzerine oturtulmasıdır. Tekil temellerin kullanılamadığı durumlarda yayılı temel seçeneğine başvurulabilir. Türkiye’de günümüzde yapı ağırlıklarının artması ile projeci mühendislerde eğilimin derin temellerin kullanımı yönünde olduğu gözlemlenmektedir. Oysa örneğin, kazık gibi pahalı bir seçeneğe başvurmadan önce birçok durumda zemini iyileştirerek yüzeysel temel seçeneğini sürdürebilmek olanağı değerlendirildiğinde önemli maliyet düşüşleri sağlanabildiği deneyimlerle görülmüştür. Bu derste bina temellerinin zemininde kullanılabilecek ekonomik ve Türkiye koşullarında uygulanabilir yöntemlere değinilecektir.

Dersin İçeriği

İyileştirme yöntemlerinin ayırımı, uygulamaya gereksinim, yüzeysel işlemlerle iyileştirme, titreşimli yöntemlerle iyileştirme, dinamik konsolidasyon, önceden yükleme, drenler, enjeksiyon yöntemleri, derin karıştırma yöntemleri, iyileştirme işlemlerinin değerlendirilmesi, deprem bölgelerinde iyileştirme çalışmaları

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Zemin iyileştirme yöntemlerini sınıflandırır Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Yüzeysel iyileştirme tekniklerini yorumlar Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Titreşimli iyileştirme yöntemlerini açıklar Beyin Fırtınası, Anlatım,
4 Taş kazığı tasarımı yapar Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem,
5 Ön yükleme yöntemini planlar Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem,
6 Kum dren ve yapay dren tasarımı yapar Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem,
7 Jet grout uygulaması tasarımı yapar Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem,
8 Derin karıştırma yöntemlerini karşılaştırır Beyin Fırtınası, Anlatım,
9 Zemin iyileştirme kontrol yöntemlerini değerlendirir Beyin Fırtınası, Anlatım,
10 İyileştirmenin sayısal analizini simule eder Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanımlar, İyileştirme yöntemlerinin ayırımı, Uygulamaya gereksinim, İyileştirme/stabilizasyon yöntemlerine yaklaşım Hafta 1 ders notları
2 Yüzeysel işlemlerle iyileştirme, Önceden ıslatma, Vurmalı sıkıştırma, Hızlı darbeli sıkıştırma Hafta 2 ders notları
3 Titreşimli yöntemlerle iyileştirme, Titreşimli sıkıştırma, İttirmeli sıkıştırma, Taş kazığının sıvılaşmayı önlemede kullanımı Hafta 3 ders notları
4 Taş kazığında boyutlandırma Hafta 4 ders notları
5 Dinamik konsolidasyon, Önceden yükleme ile iyileştirme Hafta 5 ders notları
6 Basit yükleme, Aşırı yükleme (sürşarj), Aşırı yükleme düzeyinin hesaplanması Hafta 6 ders notları
7 Konsolidasyonun düşey drenlerle (akaçlama) hızlandırılması, Kum drenler Hafta 7 ders notları
8 Konsolidasyonun düşey drenlerle (akaçlama) hızlandırılması, Yapay drenler Hafta 8 ders notları
9 Konsolidasyonun emme uygulaması ile hızlandırılması Hafta 9 ders notları
10 İçitim (enjeksiyon) ile iyileştirme, Sızdırma enjeksiyonu, Telafi enjeksiyonu, Kayada enjeksiyon Hafta 10 ders notları
11 Jet enjeksiyonu (jet grout) ve tasarımı Hafta 11 ders notları
12 Derin karıştırma yöntemleri Hafta 12 ders notları
13 Zemin iyileştirmesinin kontrolü Hafta 13 ders notları
14 İyileştirmenin sayısal analizi Hafta 14 ders notları
Kaynaklar
Ders Notu

Özocak, A., Zeminlerin İyileştirilmesi Dersi Ders Notları

Ders Kaynakları

1) Önalp, A., Sert, S., (2006), Geoteknik Bilgisi III, Bina Temelleri, Birsen Yayınevi.
2) Van Impe, W.F., (1989), Soil Improvement Techniques and Their Evolution, 125s. Balkema, Rotterdam.
3) Bowles, J.E., (1996), Foundation Analysis and Design, 5.Edition, McGraw Hill Co., NewYork.
4) Coduto, D.P., (2001), Foundation Design, Prentice Hall.
5) Cernica, J.N., (1995), Geotechnical Engineering: Foundation Design, J. Wiley.
6) Das, B., (1990), Principles of Foundation Engineering, 2nd Ed., PWS-Kent.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Zeminlerin ve zemin yapılarının depreme ve statik yüklere dayanıklı tasarımı ve değerlendirilmesi için güncel yönetmelikleri uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Zemin iyileştirme yöntemlerini sınıflandırır 4
2 Yüzeysel iyileştirme tekniklerini yorumlar 4
3 Titreşimli iyileştirme yöntemlerini açıklar 4
4 Taş kazığı tasarımı yapar 4
5 Ön yükleme yöntemini planlar 4
6 Kum dren ve yapay dren tasarımı yapar 4
7 Jet grout uygulaması tasarımı yapar 4
8 Derin karıştırma yöntemlerini karşılaştırır 4
9 Zemin iyileştirme kontrol yöntemlerini değerlendirir 4
10 İyileştirmenin sayısal analizini simule eder 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Proje / Tasarım 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 0 10 0
Proje / Tasarım 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 145
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,8
Dersin AKTS Kredisi 6