Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Zeminlerin İyileştirilmesi | GEO 539 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AŞKIN ÖZOCAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Kadir KOCAMAN, Arş.Gör. Mustafa ÖZSAĞIR, Arş.Gör. Eylem ARSLAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Binaların temel mühendisliğinde ana prensip yapının yüzeysel, tekil ve tercihen kare ayaklar üzerine oturtulmasıdır. Tekil temellerin kullanılamadığı durumlarda yayılı temel seçeneğine başvurulabilir. Türkiye’de günümüzde yapı ağırlıklarının artması ile projeci mühendislerde eğilimin derin temellerin kullanımı yönünde olduğu gözlemlenmektedir. Oysa örneğin, kazık gibi pahalı bir seçeneğe başvurmadan önce birçok durumda zemini iyileştirerek yüzeysel temel seçeneğini sürdürebilmek olanağı değerlendirildiğinde önemli maliyet düşüşleri sağlanabildiği deneyimlerle görülmüştür. Bu derste bina temellerinin zemininde kullanılabilecek ekonomik ve Türkiye koşullarında uygulanabilir yöntemlere değinilecektir. |
Dersin İçeriği | İyileştirme yöntemlerinin ayırımı, uygulamaya gereksinim, yüzeysel işlemlerle iyileştirme, titreşimli yöntemlerle iyileştirme, dinamik konsolidasyon, önceden yükleme, drenler, enjeksiyon yöntemleri, derin karıştırma yöntemleri, iyileştirme işlemlerinin değerlendirilmesi, deprem bölgelerinde iyileştirme çalışmaları |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Zemin iyileştirme yöntemlerini sınıflandırır | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Yüzeysel iyileştirme tekniklerini yorumlar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Titreşimli iyileştirme yöntemlerini açıklar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Taş kazığı tasarımı yapar | Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
5 | Ön yükleme yöntemini planlar | Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
6 | Kum dren ve yapay dren tasarımı yapar | Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
7 | Jet grout uygulaması tasarımı yapar | Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
8 | Derin karıştırma yöntemlerini karşılaştırır | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
9 | Zemin iyileştirme kontrol yöntemlerini değerlendirir | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
10 | İyileştirmenin sayısal analizini simule eder | Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanımlar, İyileştirme yöntemlerinin ayırımı, Uygulamaya gereksinim, İyileştirme/stabilizasyon yöntemlerine yaklaşım | Hafta 1 ders notları |
2 | Yüzeysel işlemlerle iyileştirme, Önceden ıslatma, Vurmalı sıkıştırma, Hızlı darbeli sıkıştırma | Hafta 2 ders notları |
3 | Titreşimli yöntemlerle iyileştirme, Titreşimli sıkıştırma, İttirmeli sıkıştırma, Taş kazığının sıvılaşmayı önlemede kullanımı | Hafta 3 ders notları |
4 | Taş kazığında boyutlandırma | Hafta 4 ders notları |
5 | Dinamik konsolidasyon, Önceden yükleme ile iyileştirme | Hafta 5 ders notları |
6 | Basit yükleme, Aşırı yükleme (sürşarj), Aşırı yükleme düzeyinin hesaplanması | Hafta 6 ders notları |
7 | Konsolidasyonun düşey drenlerle (akaçlama) hızlandırılması, Kum drenler | Hafta 7 ders notları |
8 | Konsolidasyonun düşey drenlerle (akaçlama) hızlandırılması, Yapay drenler | Hafta 8 ders notları |
9 | Konsolidasyonun emme uygulaması ile hızlandırılması | Hafta 9 ders notları |
10 | İçitim (enjeksiyon) ile iyileştirme, Sızdırma enjeksiyonu, Telafi enjeksiyonu, Kayada enjeksiyon | Hafta 10 ders notları |
11 | Jet enjeksiyonu (jet grout) ve tasarımı | Hafta 11 ders notları |
12 | Derin karıştırma yöntemleri | Hafta 12 ders notları |
13 | Zemin iyileştirmesinin kontrolü | Hafta 13 ders notları |
14 | İyileştirmenin sayısal analizi | Hafta 14 ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Özocak, A., Zeminlerin İyileştirilmesi Dersi Ders Notları |
Ders Kaynakları | 1) Önalp, A., Sert, S., (2006), Geoteknik Bilgisi III, Bina Temelleri, Birsen Yayınevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Zeminlerin ve zemin yapılarının depreme ve statik yüklere dayanıklı tasarımı ve değerlendirilmesi için güncel yönetmelikleri uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Zemin iyileştirme yöntemlerini sınıflandırır | 4 | |||||
2 | Yüzeysel iyileştirme tekniklerini yorumlar | 4 | |||||
3 | Titreşimli iyileştirme yöntemlerini açıklar | 4 | |||||
4 | Taş kazığı tasarımı yapar | 4 | |||||
5 | Ön yükleme yöntemini planlar | 4 | |||||
6 | Kum dren ve yapay dren tasarımı yapar | 4 | |||||
7 | Jet grout uygulaması tasarımı yapar | 4 | |||||
8 | Derin karıştırma yöntemlerini karşılaştırır | 4 | |||||
9 | Zemin iyileştirme kontrol yöntemlerini değerlendirir | 4 | |||||
10 | İyileştirmenin sayısal analizini simule eder | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
1. Proje / Tasarım | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 0 | 10 | 0 |
Proje / Tasarım | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |