Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Arazi Deneyleri ve Değerlendirilmesi | GEO 532 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | İleri Zemin Mekaniği Zemin Özellikleri Ölçümü |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERTAN BOL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Tek. Recep EYÜPLER Tek. Sebahattin İŞ Arş. Grv. Mustafa ÖZSAĞIR Arş. Grv. Kadir KOCAMAN |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Laboratuvar ve arazi deneyleriyle zemin tabakaların mühendislik özellikleri belirlenebilmektedir. Doğal koşullarda uygulanan arazi deney sonuçlarının diğer çalışmalarlarla birlikte değerlendirilmesi, tasarımda kullanılacak parametrelerin ilgili zemini en iyi şekilde temsil etmesi sağlanmaktadır. Önerilen bu ders kapsamında, zeminlerin mühendislik özelliklerinin belirlenmesi için arazide yapılan deney yöntemlerinin detaylı olarak anlatılması, uygun yöntemin seçilmesi, deney sonuçlarının yorumlanması ve mühendislik tasarımında kullanılmasının aktarılması amaçlanmaktadır.Dönem sonuna doğru hazırlanan raporların sunumu ile öğrencinin kazanımları değerlendirilecektir. |
Dersin İçeriği | Zemin Sondajları ve Numune Alınması. Standart Penetrasyon Deneyi (SPT). Koni Penetrasyon Deneyi (CPT). Dinamik Sonda ve Diğer Sondalama Deneyleri. Plaka Yükleme Deneyi. Arazi Birim Hacim Tayini ve Arazi CBR Deneyi. Arazi Vane Deneyi, Pressiyometre Deneyi, Dilatometre Deneyi. Arazi Geçirimlilik Deneyleri ve Boşluk Suyu Basıncı Ölçümleri. Arazi Deneyleri İle Zemin Dinamik Özelliklerinin Belirlenmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Zemin arazi deneylerinin önemini kendi cümleleri ile ifade eder | Anlatım, | |
2 | Sondaj, sonda ve numune alma tekniklerini tanır | Anlatım, | |
3 | SPT, CPT, PLT, FVT ve PBT arazi deney sonuçlarından zeminlerin fiziksel ve mekanik özelliklerini çözümler | Tartışma, Anlatım, | |
4 | Geoteknik problemlerinde kullanılacak parametreleri gösterir | Anlatım, | |
5 | SPT veya CPT sonuçlarını kullanarak zeminlerin sıvılaşma potansiyelini hesaplar | Anlatım, Tartışma, | |
6 | Arazi deney deney sonuçlarını rapor eder | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş-İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) | |
2 | Sondaj Teknikleri | |
3 | Zemin Sondajları Ve Numune Alma Yöntemleri | |
4 | Kaya Sondajları Ve Numune Alma Teknikleri | |
5 | Standart Penetrasyon Deneyi (SPT) | |
6 | Koni Penetrasyon Deneyi (CPT) | |
7 | Arazi Birim Hacim Ağırlık Deneyi | |
8 | Plaka Taşıma Deneyi (PLT) | |
9 | Arazi Kanatlı Kesme Deneyi (FVT) | |
10 | Pressiyometre Deneyi (PBT) | |
11 | Dilatometre Deneyi (DMT) | |
12 | Arazide Geçirimlilik Deneyleri | |
13 | Boşluk Suyu Basıncı Ölçümleri | |
14 | Arazi Deneyleri ile Zeminlerin Dinamik Özelliklerinin Belirlenmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Yrd.Doç.Dr. Ertan BOL, Arazi Deneyleri ve Değerlendirilmesi Ders Notları |
Ders Kaynakları | [2] Önalp, A., Sert, S., (2006), Geoteknik Bilgisi III, Bina Temelleri, Birsen YE. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Zeminlerin ve zemin yapılarının depreme ve statik yüklere dayanıklı tasarımı ve değerlendirilmesi için güncel yönetmelikleri uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Zemin arazi deneylerinin önemini kendi cümleleri ile ifade eder | ||||||
2 | Sondaj, sonda ve numune alma tekniklerini tanır | ||||||
3 | SPT, CPT, PLT, FVT ve PBT arazi deney sonuçlarından zeminlerin fiziksel ve mekanik özelliklerini çözümler | ||||||
4 | Geoteknik problemlerinde kullanılacak parametreleri gösterir | ||||||
5 | SPT veya CPT sonuçlarını kullanarak zeminlerin sıvılaşma potansiyelini hesaplar | ||||||
6 | Arazi deney deney sonuçlarını rapor eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 20 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |