Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metalurjide Diyagramlar | MTM 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYSUN AYDAY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AYSUN AYDAY, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında karşımıza çıkan diyagramların okunabilmesi ve bu diyagramların ve çıktılarının endüstriyel olarak kullanılabilirliğinin ve yorumlanmasında bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | pirometalurji uygulamaları, korozyon davranışının iyileştirilmesi ve uygulamalar, Serbest enerji diyagramları ve faz termodinemiği ile ilişkilendirilmesi, Alaşımların mukavemetini iyileştirmeye yönelik uygulamalar, demir çelik sektöründe Fe-C diyagramı ve uygulamaları, ısıl işlem diyagramlarının çok fazlı çeliklerde üretim süreci |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ellingham diyagramını uygulamayı öğrenir | Gezi / Gözlem, | |
2 | Faz Diyagramlarının termodinamik ile ilişkilendirmesini öğrenir | Anlatım, | |
3 | Pourbaix diyagramlarının uygulamasını öğrenir | Anlatım, | |
4 | Denge Diyagramlarının uygulamasını öğrenir | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, temel kavramlar ve tanımlamalar | |
2 | Pirometalurjik reaksiyonlarının sanayideki uygulamaları ve ellingham diyagramı ile ilişkilendirilmesi | |
3 | Korozyon davranışının iyileştirilmesine yönelik sanayi uygulamaları ve bu uygulamalarda Pourbaix diyagramlarının Kullanımı | |
4 | Serbest enerji diyagramları ve uygulamaları ile faz termodinamiğine ilişkilendirilmesi | |
5 | Faz Diyagramlarının termodinamiği, serbest enerji-denge diyagramı eğrileri nasıl elde edildiğinin kavranması | |
6 | Demir Çelik sektöründe Fe-C denge diyagramınının uygulamaları | |
7 | Yeni nesil alaşımların mukavemetinin iyileştirilmesine yönelik uygulamalar | |
8 | Üçlü diyagramların sanayide ki uygulamaları | |
9 | SiO2-CaO-Al2O3 , SiO2-Al2O3-MgO , SiO2-CaO-TiO2 sistemlerinin irdelenmesi ve güncel uygulamaları | |
10 | Hesaplamalı Fe-C denge diyagramları | |
11 | (TTT) Zaman-sıcaklık-dönüşüm ve (CTT) Sürekli Soğuma Dönüşüm diyagramlarının kavranması ve aralarındaki farklar | |
12 | ısıl işlem diyagramlarının çok fazlı çeliklerde üretim süreci ile ilişkilendirilmesi | |
13 | Derste bahsi geçen diyagramaları esas alan akademik makalelerin irdelenmesi | |
14 | Ödev Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1) D.R.GASKELL, Introduction to the thermodynamics of materials, 4th Ed., Taylor & Francis Group, New York, 2003. 2) W. Callister, D. G. Rethwisch, Materials Science and Engineering An Introduction, 2009 3) D. R. Askeland, P. P. Fulay, Essentials of Materials Science and engineering, 2009 4) A. K. Sinha, Physical Metallurgy Handbook, 2003
5) D. Brandon, W. Y. Kaplan, Microstructural Characterization of Materials, 2008 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Metalurji ve Malzeme alanındaki ulusal ve uluslar arası literatür bilgisini kullanarak yaptığı tasarımı laboratuvarda uygular, ulusal literatüre özgün sonuçlar kazandırır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ellingham diyagramını uygulamayı öğrenir | ||||||
2 | Faz Diyagramlarının termodinamik ile ilişkilendirmesini öğrenir | ||||||
3 | Pourbaix diyagramlarının uygulamasını öğrenir | ||||||
4 | Denge Diyagramlarının uygulamasını öğrenir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 140 | 140 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |