Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tahribatsız Muayene Yöntemleri | MTM 520 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YILDIZ YARALI ÖZBEK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Malzemelerin üretim süreçlerinde önemli bir aşama olan kalite kontrol yöntemleri olan Tahribatsız Testlerin Yüksek Lisans ve Doktora yapan öğrencilere ayrıntılı olarak öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Tahribatsız malzeme muayenesinin önemi, içeriği ve kullanım amaçları; Tahribatsız testler ile belirlenebilen malzeme hataları; Üretim aşamalarında ve kullanım sürecinde malzemelerde meydana gelen hatalar ve süreksizlikler; Uygulamada yaygın olarak kullanılan tahribatsız muayene yöntemleri: Radyografik yöntem, Ultrasonik yöntem, Manyetik partikül yöntemi, Girdap (Eddy) akımları yöntemi ve Sıvı penetrant yöntemi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Malzemelerde üretim sonrası oluşan hataları ve hasarları kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | Tahribatsız test yöntemlerinin uygulamasını öğrenir | Anlatım, | |
3 | Tüm tahribatsız yöntemleri kavrar | Tartışma, Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
4 | Tahribatsız yöntemlerin uygulama alanlarını kavrar | Tartışma, Anlatım, | |
5 | |||
6 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tahribatsız malzeme muayenesinin önemi, içeriği ve kullanım amaçları | |
2 | Tahribatsız testler ile belirlenebilen malzeme hataları | |
3 | Üretim aşamalarında ve kullanım sürecinde malzemelerde meydana gelen süreksizlikler | |
4 | Uygulamada yaygın olarak kullanılan tahribatsız muayene yöntemleri | |
5 | Radyografi yönteminin temel prensipleri ve uygulanması | |
6 | Ultrasonik yöntemin temel prensipleri ve uygulanması | |
7 | Manyetik yöntemler, temel prensipleri ve uygulanması | |
8 | Eddy akımları yönteminin temel prensipleri ve uygulanması | |
9 | Sıvı emdirme yöntemi, temel prensipleri ve uygulanması | |
10 | Akustik emisyon | |
11 | Nötron radyografisi ve Termal yöntemler | |
12 | Kaynak hatalarının belirlenmesinde tahribatsız testlerin kullanımı | |
13 | Döküm ve dövme hatalarının incelenmesinde tahribatsız testler | |
14 | Uygulama örnekleri ve olay çalışmalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Doç.Dr. Ahmet Türk, Tahribatsız Testler Ders Notları |
Ders Kaynakları | 1. Non Destructive Testing and Quality Control, Vol 17, Metals Handbook, 10th ed., ASM, 1989 2. Non Destructive Testing, Vol 11, Metals Handbook, 8th ed., ASM, 1976 3. Tahribatsız Deneyler, Yusuf Tekiz, İ.T.Ü. Yayını, 1984 4. Tahribatsız Muayeneler, Ahmet Topuz, Y.T.Ü. yayýný, 1993, 5. Ultrasonik Muayene, N. Özden, S. Şener ve B. İkizer, 1979, Segem Yayını, No: 45 6. Tahribatsız Test: Ultrasonik Seviye 2, Ş. Ekinci, Türkiye Atom Enerjisi Kurumu Çekmece Nükleer Araştırma ve Eğitim Merkezi, 1994 7. Girdap Akımları Seviye 1, N. Karainci, Ş. Ekinci, Ü. Ulubay ve M. Doğruöz, Türkiye Atom Enerjisi Kurumu Çekmece Nükleer Araştırma ve Eğitim Merkezi, 1992 8. Sıvı Penetrant Yöntemi, V. Aykanat, TEK Yayını, 1994 9. Manyetik Parçacık Yöntemi, V. Aykanat, TEK Yayını, 1994 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Metalurji ve Malzeme alanındaki ulusal ve uluslar arası literatür bilgisini kullanarak yaptığı tasarımı laboratuvarda uygular, ulusal literatüre özgün sonuçlar kazandırır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Malzemelerde üretim sonrası oluşan hataları ve hasarları kavrar | ||||||
2 | Tahribatsız test yöntemlerinin uygulamasını öğrenir | ||||||
3 | Tüm tahribatsız yöntemleri kavrar | ||||||
4 | Tahribatsız yöntemlerin uygulama alanlarını kavrar | ||||||
5 | |||||||
6 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 25 |
1. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |