Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı Vıı | TMB 405 | 7 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | ÇALGI VI |
Önerilen Seçmeli Dersler | ------- |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | -------- |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek. |
Dersin İçeriği | Birbirinden farklı amaçlara yönelik olarak oluşturulmuş Türk müziği beste biçimlerinin, müziğe katılan bütün unsurlarıyla birlikte ele alınması ve ayrı ayrı başlıklar altında incelenmesi. Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Seçilmiş olan örnek eser etüt ve alıştırmaları sınıflandırır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Kendi başına egzersizler yapar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Süslemelerle ilgili parmak çalışmaları yapar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Örnek eserlerle ilgili kayıtları kullanır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Ses ve makamlarla ilgili etütleri analiz eder | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Kayıtların dinlenmesi ve karşılaştırılmasını yapar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geçmiş dönem tekrarı | Bir önceki dönemde öğrenilen konuların yeniden gözden geçirilmesi bununla ilgili ev ödevi olarak geçmiş dönemdeki kayıtların dinlenmesi, geçmiş dönemde öğrenilen makamlarla ilgili tekrarlar yapılması |
2 | Bir önceki dönemde öğrenilen konuların yeniden gözden geçirilmesi bununla ilgili ev ödevi olarak geçmiş dönemdeki kayıtların dinlenmesi, geçmiş dönemde öğrenilen makamlarla ilgili tekrarlar yapılması | Başta Ney taksimleri olmak üzere Tambur ve Kemençe gibi klasik sazların taksimlerinin dinlenmesi bu taksimlerinin notalarının yazılmaya çalışılması bunların solfejinin yapılması |
3 | Hüzzam Makamı | Hüzzam makamı hakkında teorik bilgiler, bu makamda yazılmış eserlerin analizi, ve ses kayıtlarının dinlenmesi |
4 | Osman Bey “Hüzzam Peşrev” | Osman Bey hakkında bilgi, hüzzam peşrevinin solfejinin yapılması, ses kayıtlarının dinletilmesi |
5 | Hüzzam Yürük Semai Hacı Arif Bey “Hal-i Dili Zarımı duysa Cihan" | Hacı Arif Beyin Yürük Semai "Hal-i Dili Zarımı Duysa Cihan" isimli eserinin müzikal analizi, solfeji ve ses kayıtlarının dinletilmesi |
6 | Hüzzam makamı ile ilgili parmak egzersizleri | 16 lık ve 32 lik değerlerde nota çalışmaları ve parmak egzersizleri |
7 | Saba Makamı, Osman Ağa Saba Peşrev | Saba makamı ile ilgili teorik bilgiler, saba makamı ile ilgili ses kayıtlarının dinlenmesi, Saba makamın ile ilgili seyir örneklerinin incelenmesi |
8 | Tavır | Türk musikisi tavrı ile ilgili araştırmalar, Belli başlı ekollerle ilgili genel bilgiler |
9 | İcra tekniğinin geliştirilmesi | Ney'de icra tekniğinin geliştirilmesi ile ilgili, parmak egzersizleri Niyazi sayın'ın Ney tavrı, bununla ilgili olarak longa ve sitro gibi hızlı melodik yapıdaki eserlerin kayıtlarının dinletilmesi ve bunlar üzerinde çalışmalar yapılması |
10 | Geçilen eserlerle ilgili kayıtların dinlenmesi | Ders ile ilgili geçilen şarkı, peşrev, longa ve sirto gibi eserlerin kayıtlarının derste dinlenmesi |
11 | Grup çalışması | Okuldaki öğrenci gruplarından oluşan topluluklarla bir araya gelerek grup çalışmaları yapılması, değişik sazlarla veya aynı saz grubu öğrencileri ile değişik akort ve makamlarda ekip çalışmalarının yapılması |
12 | Orkestrasyon çalışmaları | Orkestra hakkında genel bilgiler, orkestra çalışmalarının bizdeki ve batıdaki örnekleri hakkında genel bilgiler ile ilgili çalışmalar |
13 | 2 sesli Ney çalışmaları | Armoni hakkında genel bilgiler, 2 veya 3 ney'in bir arada yapabileceği tek sesli ve çok sesli çalışmalar |
14 | Genel tekrar | Bu dönemde öğrenilen konuların genel olarak değerlendirilmesi yoluyle tekrar edilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
Yar.Doç.Süleyman Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003, Cengiz Atlan Ders Notu. |
Ders Kaynakları |
ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. | X | |||||
3 | Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
4 | Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. | X | |||||
5 | Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. | X | |||||
6 | Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. | X | |||||
7 | Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. | X | |||||
8 | Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. | X | |||||
9 | Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. | X | |||||
10 | Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. | X | |||||
11 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Seçilmiş olan örnek eser etüt ve alıştırmaları sınıflandırır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
2 | Kendi başına egzersizler yapar. | ||||||||||||
3 | Süslemelerle ilgili parmak çalışmaları yapar. | ||||||||||||
4 | Örnek eserlerle ilgili kayıtları kullanır. | ||||||||||||
5 | Ses ve makamlarla ilgili etütleri analiz eder | ||||||||||||
6 | Kayıtların dinlenmesi ve karşılaştırılmasını yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |