Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Müziği Tarihi TMB 457 7 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Doç. Dr. Ferdi Koç

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk Müzii Tarihi ve müzik kültürü hakkında bestekarlar düzeyinde yüzyıllara dair bilgi sahibi olmak

Dersin İçeriği

İslamiyet öncesi Türklerde Müzik uygulamaları, İslamiyet sonrasında müzik teorisi alanında yapılan çalışmalar, Müzik eğitimi kurumları, Türk Müziği Türleri ve bu türler altında incelenen formlar,  yüzyıllara göre türk müziği bestekarları ve yüzyılların müzikal bakımdan genel özellikleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müziğin bir fenomen olarak insan hayatındaki yeri ve önemi dolayısıyla bin yıllar boyunca dünyanın çeşitli köşelerinde aldığı biçimler, geçirdiği değişme ve gelişmelere ilişkin müzikte Doğu ve Batı modellemelerinin anlaşılmasını sağlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Bu bağlamda, tarih, edebiyat, felsefe, siyaset gibi alanların müzik tarihinin anlaşılması ve yorumlanması bakımından kazandırdığı perspektifin fark eder Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Dünya müzikleri ve çeşitlilikleri konusunda fikir sahibi olur Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Doğu ve Batı modernleşmesi ve etkileşim süreci konusunda kendini geliştirir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Türkiye ‘de çoksesli müzik ve bu sahada yapılan çalışmalar hakkında fikir sahibi olur Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Müziği Tarihi yazılı kaynakları
2 İslamiyet Öncesi Türklerde Müzik Uygulamaları
3 Musikinin tarifi, menşei ve amacı
4 İslamiyet Sonrası nazari musiki çalışmaları
5 Türk Musikisinde Türler ve Formlar
6 Halk ve klasik müzik formları
7 Dini ve Askeri Müzik Formları
8 Türk Müziği Eğitim Kurumları: Enderun
9 Türk Müziği Eğitim Kurumları: Mevlevihaneler, Tekkeler, Camiler
10 Türk Müziği Eğitim Kurumları: Mehterhane, Muzıkay-ı Hümayun
11 15. ve 16 Yüzyıl Türk Müziği Meşhur Bestekarları
12 17. Yüzyıl Türk Müziği Meşhur Bestekarları
13 18. Yüzyıl Türk Müziği Meşhur Bestekarları
14 19. Yüzyıl Türk Müziği Meşhur Bestekarları
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Ergun, Sadeddin Nüzhet (1942): Türk Musikisi Antolojisi, İstanbul, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.

Ders Kaynakları

[2] Özalp, Nazmi (2000): Türk Musikisi Tarihi, İstanbul, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları

[3] Ak, Ahmet Şahin (2009): Türk Musikisi Tarihi, Ankara, Akçağ Yayınları

[4] Öztuna, Yılmaz (2006): Türk Musikisi Ansiklopedik Sözlüğü, İstanbul, Orient Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. X
3 Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
4 Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. X
5 Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. X
6 Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. X
7 Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. X
8 Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. X
9 Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. X
10 Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. X
11 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
12 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Müziğin bir fenomen olarak insan hayatındaki yeri ve önemi dolayısıyla bin yıllar boyunca dünyanın çeşitli köşelerinde aldığı biçimler, geçirdiği değişme ve gelişmelere ilişkin müzikte Doğu ve Batı modellemelerinin anlaşılmasını sağlar
2 Bu bağlamda, tarih, edebiyat, felsefe, siyaset gibi alanların müzik tarihinin anlaşılması ve yorumlanması bakımından kazandırdığı perspektifin fark eder
3 Dünya müzikleri ve çeşitlilikleri konusunda fikir sahibi olur
4 Doğu ve Batı modernleşmesi ve etkileşim süreci konusunda kendini geliştirir
5 Türkiye ‘de çoksesli müzik ve bu sahada yapılan çalışmalar hakkında fikir sahibi olur
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Kısa Sınav 2 12 24
Ödev 1 8 8
Final 1 8 8
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 5 5
Ara Sınav 1 4 4
Toplam İş Yükü 245
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,8
Dersin AKTS Kredisi 5