Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Askeri Müzik | TMB 443 | 7 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. Ferdi KOÇ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Müziğinin önemli bir türü olan askeri müziğin tarihi, önemli bestekarları ve müzikal uygulamalarının tanınması |
Dersin İçeriği | İslamimiyet öncesi ve sonrasında hüküm sürmüş Türk devletlerindeki askeri müzik uygulamaları ile Osmanlı dönemi Mehter teşkilatının yapısı ve müzikal icraları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk askerî müziğini dönemlere göre özetler | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
2 | Osmanlı devletinin siyasi, askeri ve kültürel hayatı içerisinde askeri müziğin önemini söyler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Mehter müziğini ve özellikleriyle birlikte nasıl yapılacağını gösterir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
4 | Muzıkay-ı Hümayun ve askeri bandoları karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Türk askeri müziğinin dünya müzikleri üzerindeki etkisini saptar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Mehter müziğindeki eserleri melodik ezgilerine uygun şekilde icra eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlk Türk Devletlerinde askeri müzik | |
2 | Türk müziği tarihinde askeri müzik ve başlıca kaynaklar | |
3 | Büyük Selçuklu ve Anadolu Selçuklu Devletinde askeri müzik | |
4 | Osmanlı devletinin siyasi, askeri ve kültürel hayatı içerisinde askeri müziğin işlevi: Mehter Müziği | |
5 | Mehter, Mehterhane, Mehteran kavramları | |
6 | Mehter müziğinde müzikal formlar | |
7 | Mehter müziğinde usuller, çalgılar, kostümler, yürüyüş ve konser düzeni. | |
8 | Mehter bestecileri ve eserleri | |
9 | Mehter müziğinin Avrupa müziğine etkileri | |
10 | Türk Askeri Bandosu: Muzıkay-ı Hümayun | |
11 | Muzıkay-ı Humayun bestecileri | |
12 | Muzıkay-ı Humayun'da türler: Fasl-ı Atik | |
13 | Muzıkay-ı Humayun'da türler: Fasl-ı Cedid | |
14 | Dönem ödevlerinin değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Sanal, Haydar (1964): Mehter Musikisi, İstanbul: Milli Eğitim Yayınları |
Ders Kaynakları | [2] Ali Ufki (2000): Mecmua-i Saz ü Söz, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları [3] Özalp, Nazmi (2000): Türk Musikisi Tarihi, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. | X | |||||
3 | Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
4 | Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. | X | |||||
5 | Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. | X | |||||
6 | Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. | X | |||||
7 | Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. | X | |||||
8 | Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. | X | |||||
9 | Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. | X | |||||
10 | Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. | X | |||||
11 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk askerî müziğini dönemlere göre özetler | ||||||||||||
2 | Osmanlı devletinin siyasi, askeri ve kültürel hayatı içerisinde askeri müziğin önemini söyler | ||||||||||||
3 | Mehter müziğini ve özellikleriyle birlikte nasıl yapılacağını gösterir | ||||||||||||
4 | Muzıkay-ı Hümayun ve askeri bandoları karşılaştırır | ||||||||||||
5 | Türk askeri müziğinin dünya müzikleri üzerindeki etkisini saptar | ||||||||||||
6 | Mehter müziğindeki eserleri melodik ezgilerine uygun şekilde icra eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Kısa Sınav | 2 | 12 | 24 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 254 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |