Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Müziği Analizi TMB 308 6 4 + 2 5 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FERDİ KOÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Murat Can Dilber

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk müziği eserlerinin makamsal, form ve usul analizlerini yapabilmek

Dersin İçeriği

Her formdaki Türk müziği eserlerinin makamsal, form ve usul analizi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Makam tariflerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
2 Makamların seyir yapabilme becerisini kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
3 Eserleri analitik dinleme becerisini kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
4 Makamsal analiz yapabilme becerisi kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Usûl bilgilerini hatırlar ve pekiştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
6 Türk müziği analiz tekniklerini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dügah, Segah ve Rast perdesinde karar veren makamların tarifleri ve seyir çalışmaları
2 Irak ve Acemaşiran perdesinde karar veren makamların tarifleri ve seyir çalışmaları
3 Yegah ve Hüseyniaşiran karar veren makamların tarifleri ve seyir çalışmaları
4 Türk müziğinde makamsal analiz tekniklerinin anlatılması ve perdelerin isimlerinin tekrarı
5 Buselik Şarkılar “Bir misli var mı kıl beyan”, Bir Pür-Cefa Hoş Dilberdir” ve “Dün gece sende ben derdimende” isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması
6 Rast Şarkı “Aşka Düşdüm âşıkı avareyim” analiz yapılması
7 Hüseyni Şarkı “Fariğ olmam meşreb-i rindâneden”, Uşşak Şarkı “Ne yaptım kendimi nasıl aldattım”, Hicaz Şarkı “Anladım sevmeyeceksin beni sen nazlı çiçek” ve Hicaz Şarkı “Gittin de bırakdın beni aylarca kederde” isimli eserlerin makamsal analizi
8 Ara Sınav (Vize)
9 Sultaniyegah Şarkı “Kaçıncı fasl-ı bahar bu, solar gider emelim”, Sultaniyegah Şarkı “Saçının telleri göğsünde perişan yaraşır”, "Ahteri düşkün garib âşıkı âvâreyim” isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması
10 Sultaniyegah Şarkı “Kaçıncı fasl-ı bahar bu, solar gider emelim”, Sultaniyegah Şarkı “Saçının telleri göğsünde perişan yaraşır”, "Ahteri düşkün garib âşıkı âvâreyim” isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması
11 Hicazkar Beste “Hicr-i lebinde yârin bir dil ki oldu nâ-hoş”, Sûznâk Şarkı “Beni bigabe-i hâb etti keder”, Sûz-i Dil Beste “Tutuşdu gâm oduna şâd gördüğün gönlüm” isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması
12 Şedaraban Beste “Ne dem ki sinesi ol gül-rûhun küşâde olur”, Şedaraban Şarkı “Bahçelerde aşlama aşlamayı taşlama”, Evcârâ Ağır Semâi “Kimin meftunu oldun ey peri rûyim nihan söyle” isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması
13 Hüzzam Şarkı “İnliyen Udum mu”, Kürdili Hicazkâr Şarkı “Bir gizli günahın izi gül benzini sarmış”, isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması
14 Şevkefzâ Şarkı “ey dilber-i şûh-i nevres”, Muhayyer Sünbüle Şarkı “Ey gonca-i nâzik tenim” isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

İsmail Hakkı Özkan, Türk müziği nazariyatı ve usulleri-kudüm velveleri, Ötüken Yayınevi

Aytaç Ergen, Türk Müziği Repertuvar Programı, Notam

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. X
3 Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
4 Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. X
5 Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. X
6 Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. X
7 Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. X
8 Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır.
9 Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar.
10 Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. X
11 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
12 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Makam tariflerini öğrenir.
2 Makamların seyir yapabilme becerisini kazanır
3 Eserleri analitik dinleme becerisini kazanır
4 Makamsal analiz yapabilme becerisi kazanır
5 Usûl bilgilerini hatırlar ve pekiştirir.
6 Türk müziği analiz tekniklerini öğrenir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 15
1. Proje / Tasarım 85
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 3 1 3
Final 1 1 1
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 4 4
Proje / Tasarım 1 4 4
Performans Görevi (Uygulama) 2 4 8
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 299
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 11,96
Dersin AKTS Kredisi 6