Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı Iv | TMB 206 | 4 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | ÇALGI III |
Önerilen Seçmeli Dersler | ----- |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. HASAN HÜSEYİN ŞAHİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | ------ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kullanılan Metodlar içerisinde görülecek parmak numaralarının anlam açıklamalarını kavrayabilme.Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek.Değişik zorlukta ve karışık türde dizi ve usûllerden oluşan nota okuma çalışmaları, Türk Halk Müziğinde kullanılan usûlleri ve dizileri öğrenebilme, solfej yapabilme, dikte ve deşifre çalışmaları,Enstruman için yazılmış sol majör parmak egzersizlerini kavrayabilme. |
Dersin İçeriği | Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Değişik zorlukta ve karışık türde dizi ve usûllerden oluşan nota okuma çalışma yapar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Uygun dikte ve deşifre çalışmaları uygular. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Enstruman için yazılmış sol majör parmak egzersizlerini analiz eder. | Anlatım, | |
4 | Kullanılan Metodlar içerisinde görülecek parmak numaralarının anlam açıklamalarını yapar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Türk müziği unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Bu ilişkilerin doğurduğu biçimlerin, teknik ve icra bakımından özellikleriyle açıklar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geçmiş dönem tekrarı | Bir önceki dönemde öğrenilen konuların tekrar edilmesi, ses kayıtlarının, yapılan egzersizlerinin tekrar gözden geçirilmes |
2 | Vibrato ve süsleme çalışmaları | Silindir şeklinde bir boru ile dudak yardımıyla bütün kademelerde sesleri titretme çalışmaları |
3 | Salih Dede “Acem Aşiran peşrev “ | Acem aşiran makamı ile ilgili nazari bilgiler, Acem Aşiran makamında bestelenmiş, eser kayıtları, ney taksimlerinin dinletilmesi |
4 | Mısırlı İbrahim efendi “Acem Aşiran Saz semai” 1.ve 2. Hane | 10 zamanlı eserler ile ilgili nazari bilgiler, Mısırlı ibrahim efendi hakkında bilgi edinilmesi |
5 | Mısırlı İbrahim Efendi “Acem Aşiran Saz Semai” 3.ve 4.Hane | Ney'de 3.ve 4. kademe sesler ile tiz acem sesinin çıkarılmasındaki zorlukların giderilmesi |
6 | İsmail Hakkı Bey “Acem Kürdi Peşrev” | Birleşik makamlar hakkında genel bilgiler, Acem kürdi makamının özellikleri hakkında teorik bilgiler |
7 | İsmail Hakkı Bey “Acem Kürdi Saz Semai” 1.ve 2. Hane | Acem kürdi peşrevinin 1.ve 2. hanelerinin solfejinin yapılması, bu bölgede yapılabilecek süslemelerin gözden geçirilmesi |
8 | İsmail Hakkı Bey”Acem Kürdi Saz Semai” 3.ve 4. Hane | Acem kürdi peşrevinin 3. ve 4. hanelerinin solfejinin yapılması bu bölgede yapılabilecek süslemelerin yerlerinin not edilmesi ve değerlendirilmesi |
9 | Genel Tekrar | Buraya kadar olan derslerde öğrenilen eserlerin tekrardan gözden geçirilerek tekrar edilmesi, evde bu eserler üzerinde performans hazırlıklarının yapılması |
10 | İcra tekniğinin uygulanması | Ney'de kullanılan ekollerin araştırılması bununla ilgili kaynakların araştırılması |
11 | Niyazi Sayın Ney Ekolü | Niyazi Sayın ney ekolünün özelliklerinin incelenmesi, bu ekolde yetişen Ney sanatçılarının kayıtlarının dinletilmesi |
12 | Basit Usullerle ilgili etütler | Türk Musikisinde kullanılan basit usullerle ilgili nazari bilgiler |
13 | Büyük usullerle ilgili etütler | Büyük usullerle ilgili nazari bilgiler, bu usullerin kullanıldığı eserlerin araştırılması bunlarla ilgili ses kayıtlarının dinletilmesi |
14 | Genel Tekrar | Bu dönem öğrenilen konuların öğrenilerek değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
Yar.Doç.Süleyman Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003, Cengiz Atlan ders notu |
Ders Kaynakları |
ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | ||||||
2 | Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. | ||||||
3 | Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | ||||||
4 | Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. | ||||||
5 | Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. | ||||||
6 | Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. | ||||||
7 | Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. | ||||||
8 | Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. | ||||||
9 | Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. | ||||||
10 | Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. | ||||||
11 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Değişik zorlukta ve karışık türde dizi ve usûllerden oluşan nota okuma çalışma yapar. | ||||||||||||
2 | Uygun dikte ve deşifre çalışmaları uygular. | ||||||||||||
3 | Enstruman için yazılmış sol majör parmak egzersizlerini analiz eder. | ||||||||||||
4 | Kullanılan Metodlar içerisinde görülecek parmak numaralarının anlam açıklamalarını yapar. | ||||||||||||
5 | Türk müziği unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | ||||||||||||
6 | Bu ilişkilerin doğurduğu biçimlerin, teknik ve icra bakımından özellikleriyle açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |