Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Müziği Kaynakları | TMB 408 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr. Murat Can Dilber |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Müziği alanında yapılmış ve yapılacak bilimsel araştırmalarda kullanılan ve incelenecek kaynakların özellikleri, içerikleri, dönemi, dili, araştırma sahaları, kullanılma yöntemleri ve yararlanma teknikleri üzerine öğrenciye gerekli bilgi donanımını sağlamak |
Dersin İçeriği | En eski müzik belge ve kalıntıları. Müzik bilgilerinin eski Mısır Mezopotamya uygarlıklarından Grekler’e geçişi. Grek kaynakları. Latin kaynakları. Eski Grek müzik bilgilerinin Ortaçağ İslam dünyasına geçişi. Arapça, Farsça ve Türkçe müzik yazmaları, kitap, dergi, mecmua ve nota yayınları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk müziği yazılı kaynakları üzerine bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
2 | Türk müziği araştırmalarını yapmaya hazır duruma gelir. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Türk müziği kaynak kullanımını öğrenir. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Kaynak ve belge tasnifini öğrenir. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Esas kaynaklara ulaşıp, konuyla ilgili araştırma yapar. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Araştırma ve kaynakların kullanımının öğretimi ve önemi | |
2 | Türk Müziği kaynaklarına giriş. | |
3 | Eski Yunan müzik kaynakları | |
4 | Eski Yunanca, Farsça, Arapça ve Osmanlı Türkçesi yazma müzik eserleri | |
5 | El-Kindi´ye kadar ilk Türk müziği yazma eserleri | |
6 | 9. Yüzyıl ve 13. Yüzyıl arası Türk müziği kaynakları (Kindi-Safiyüddin) | |
7 | 9. Yüzyıl ve 13. Yüzyıl arası Türk müziği kaynakları (Kindi-Safiyüddin) | |
8 | 13.yy-16.yy arası Türk müziği kaynakları (Safiyüddin- Mahmud b. Abdülaziz b. Abdülkadir Meragi) | |
9 | 13.yy-16.yy arası Türk müziği kaynakları (Safiyüddin- Mahmud b. Abdülaziz b. Abdülkadir Meragi) | |
10 | 16. yy-18. yy. arası Türk Müziği kaynakları (Mahmud b. Abdülaziz b. Abdülkadir-İsmail Dede Efendi) | |
11 | 18 yy. - 20. yy.arası Türk Müziği kaynakları | |
12 | Yabancı dildeki Türk müziği kaynakları | |
13 | Bugünkü Türk müziği kaynakları | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ferdi Koç Ders Notları |
Ders Kaynakları | İslam Ansiklopedisi, konu ile ilgili Yüksek Lisans ve Doktora Tezleri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. | X | |||||
3 | Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
4 | Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. | X | |||||
5 | Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. | X | |||||
6 | Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. | X | |||||
7 | Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. | X | |||||
8 | Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. | X | |||||
9 | Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. | X | |||||
10 | Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. | X | |||||
11 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk müziği yazılı kaynakları üzerine bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
2 | Türk müziği araştırmalarını yapmaya hazır duruma gelir. | ||||||||||||
3 | Türk müziği kaynak kullanımını öğrenir. | ||||||||||||
4 | Kaynak ve belge tasnifini öğrenir. | ||||||||||||
5 | Esas kaynaklara ulaşıp, konuyla ilgili araştırma yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 117 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |