Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı Vı | THO 408 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | |
Dersin İçeriği |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ses ve makamlarla ilgili etütleri analiz eder. | ||
2 | Seçilmiş olan örnek eser etüt ve alıştırmaları sınıflandırır. | ||
3 | Kendi başına egzersizler yapar. | ||
4 | Süslemelerle ilgili parmak çalışmaları yapar. | ||
5 | Örnek eserlerle ilgili kayıtları kullanır. | ||
6 | Kayıtların dinlenmesi ve karşılaştırılmasını yapar. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geçmiş dönem tekrarı | Bir önceki dönemde öğrenilen konuların çalışılarak gelinmesi, öğrenilen usullerin tekrar edilmesi, öğrenilen Makamların ve yorum tekniklerinin çalışılarak gelinmesi |
2 | Kürdili Hicazkar makamı Tatyos Efendi “Kürdili Hicazkar Peşrev” | Kürdili Hicazkar makamı hakkında genel bilgiler, Kürdili hicazkar makamı ile ilgili ses kayıtlarının dinlenmesi bu makamda beste veren bestecilerin araştırılması |
3 | Kürdili Hicazkar Saz semai 1.ve 2. Hane | Rast perdesi üzerinde hicaz geçkisi uygulaması için etütler çalışılması, kürdili hicazkar saz semaisinin 1. ve 2. hanesinin ezberlenmesi |
4 | Kürdili Hicazkar Saz semai 3. Ve 4. Hane | yürük semai usulü hakkında genel bilgiler, 10 zamanlı usullerden 6 zamanlı usullere geçiş alıştırmaları |
5 | Şehnaz Makamı, Kemani Ali Ağa Şehnaz Peşrev | Şehnaz makamı hakkında genel bilgiler Kemani Ali Ağa'nın Şehnaz peşrevi |
6 | Zeki Arif Ata Ergin Şehnaz Şarkı “Beni Ateşlere Salan” | Şehnaz makamında şarkıların araştırılması "Beni Ateşe Salan" isimli şarkının ses kayıtlarının dinletilmesi solfejinin yapılması |
7 | Eser analizi tekrarı ve yorumlaması | Eserin müzikal analizinin yapılması radyo kayıtlarının dinletilmesi |
8 | Süsleme Teknikleri | Eser üzerinde Niyazi Sayın Ekolünün uygulanması, yanak vibrasyonu ve diğer süslemelerin eser üzerinde değerlendirilmesi |
9 | Süslemelerle ilgili etüt çalışmaları | Saz eserleri ve şarkılarla ilgili Ney'de yapılabilecek süslemelerle ilgili parmak egzersizleri ve etütlerinin çalışılması |
10 | Süslemelerle ilgili parmak çalışmaları | Parmak numaralarının yeniden hatırlanarak eser üzerinde yazılan parmak numaralarına uygun olarak parmak egzersizleri çalışmaları yapmak |
11 | Örnek eserlerle ilgili kayıtlar | Kürdili hicazkar ve Şehnaz makamları ile ilgili örnek eser kayıtlarının bulunarak dinlenmesi |
12 | Kayıtların dinlenmesi ve karşılaştırılması | Bulunan örnek eser kayıtlarının birbiri ile karşılaştırılarak analiz edilmesi, kronolojik sıraya göre değişen özelliklerinin incelenmesi |
13 | Örneklerin verilmesi | Bu makamlarla ilgili bulunan eserlerin dışında, yeni usullerde yazılmış seyir örneklerinin verilmesi |
14 | Genel tekrar | Bu dönemde öğrenilen bütün konuların değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
2 | İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
4 | Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
5 | Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
6 | Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir. | X | |||||
7 | Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
8 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
9 | Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır. | ||||||
10 | Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. | X | |||||
11 | Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ses ve makamlarla ilgili etütleri analiz eder. | 5 | 5 | 5 | ||||||||
2 | Seçilmiş olan örnek eser etüt ve alıştırmaları sınıflandırır. | |||||||||||
3 | Kendi başına egzersizler yapar. | |||||||||||
4 | Süslemelerle ilgili parmak çalışmaları yapar. | |||||||||||
5 | Örnek eserlerle ilgili kayıtları kullanır. | |||||||||||
6 | Kayıtların dinlenmesi ve karşılaştırılmasını yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 0 | 0 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 174 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |