Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Halk Oyunları Müzik ve Uygulamaları V THO 301 5 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. GÜL KAPLAN EKEMEN
Dersi Verenler Öğr.Gör. YİĞİT HAKAN ÜNLÜ, Dr.Öğr.Üyesi UMUT ERDOĞAN, Arş.Gör.Dr. GÜL KAPLAN EKEMEN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin Türk Halk Oyunları Bar türünü tanıması, geleneksel özelliklerini gözlemlemesi, geleneksel Bar oyunlarının hareketsel analizini yapması, bireysel uygulama ile taklit ederek hareketi kendi bedenine aktarmasına katkıda bulunmaktır.

 

Dersin İçeriği

Bar bölgesi oyun türü ve müziği hakkında geniş bilgiye sahip olma. Erzurum oyun repertuarını tanıma, öğrenme, uygulama ve sahneleme projeleri geliştirme

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bar türü oyun türünü ve giyim kuşam özelliklerini tanımlayabilme,
2 Bar oyun türünün müzik ve ritim kalıplarını uygulayabilme
3 Bar oyunlarının adımlarını kendi bedenine aktarabilme ve uygulayabilme. Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Bar oyunlarını gösterebilme, sahneye uyarlayabilme Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Sözlü Sınavlar,
5
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, önemi ve kurallar. Bar kültür coğrafyasına genel bakış. Erkek barlarında kullanılan adım yapısının tanıtılması ve adım pratiği yapılması. ATILCAN, İhsan Çoskun, “Erzurum Barları ve Yöresel Giysileri”, Erzurum Kültür ve Dayanışma Vakfı Yayınları-1, İstanbul, 1991 BULUT, Sebahattin, “Damla Damla Erzurum” Kültür Yayınları, Demircioğlu Matbaacılık, Erzurum, 1988 DEMİRSİPAHİ, Cemil, Türk Halk Oyunları, , Türk Tarihi Kurumu Basımevi. I. Baskı, Ankara 1975 OKDAN, Bora , “Türk Halk Oyunları Türlerinden Barların Yapısal Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı, İzmir, 2002 DERS ARAÇLA
2 Bar oyunlarının tarihsel olarak incelenmesi. Erzurum erkek bar oyun uygulamaları: Başbar oyunu, ritim ve müzikleri ATILCAN, İhsan Çoskun, “Erzurum Barları ve Yöresel Giysileri”, Erzurum Kültür ve Dayanışma Vakfı Yayınları-1, İstanbul, 1991 BULUT, Sebahattin, “Damla Damla Erzurum” Kültür Yayınları, Demircioğlu Matbaacılık, Erzurum, 1988 DEMİRSİPAHİ, Cemil, Türk Halk Oyunları, , Türk Tarihi Kurumu Basımevi. I. Baskı, Ankara 1975 OKDAN, Bora , “Türk Halk Oyunları Türlerinden Barların Yapısal Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı, İzmir, 2002 DERS ARAÇLA
3 Bar oyunlarının biçimsel özelliklerinin tanıtılması. Erzurum erkek bar oyun uygulamaları: Başbar oyunu, ritim ve müzikleri ATILCAN, İhsan Çoskun, “Erzurum Barları ve Yöresel Giysileri”, Erzurum Kültür ve Dayanışma Vakfı Yayınları-1, İstanbul, 1991 BULUT, Sebahattin, “Damla Damla Erzurum” Kültür Yayınları, Demircioğlu Matbaacılık, Erzurum, 1988 DEMİRSİPAHİ, Cemil, Türk Halk Oyunları, , Türk Tarihi Kurumu Basımevi. I. Baskı, Ankara 1975 OKDAN, Bora , “Türk Halk Oyunları Türlerinden Barların Yapısal Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı, İzmir, 2002 DERS ARAÇLA
4 Bar oyunları ritim ve müziklerinin yapısal özelliklerinin incelenmesi. Erzurum erkek bar oyun uygulamaları: Uzundere oyunu, ritim ve müzikleri ATILCAN, İhsan Çoskun, “Erzurum Barları ve Yöresel Giysileri”, Erzurum Kültür ve Dayanışma Vakfı Yayınları-1, İstanbul, 1991 BULUT, Sebahattin, “Damla Damla Erzurum” Kültür Yayınları, Demircioğlu Matbaacılık, Erzurum, 1988 DEMİRSİPAHİ, Cemil, Türk Halk Oyunları, , Türk Tarihi Kurumu Basımevi. I. Baskı, Ankara 1975 OKDAN, Bora , “Türk Halk Oyunları Türlerinden Barların Yapısal Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı, İzmir, 2002 DERS ARAÇLA
5 Bar oyunlarında kullanılan terminolojinin örneklerle anlatılması. Erzurum erkek bar oyun uygulamaları: Uzundere oyunu, ritim ve müzikleri ATILCAN, İhsan Çoskun, “Erzurum Barları ve Yöresel Giysileri”, Erzurum Kültür ve Dayanışma Vakfı Yayınları-1, İstanbul, 1991 BULUT, Sebahattin, “Damla Damla Erzurum” Kültür Yayınları, Demircioğlu Matbaacılık, Erzurum, 1988 DEMİRSİPAHİ, Cemil, Türk Halk Oyunları, , Türk Tarihi Kurumu Basımevi. I. Baskı, Ankara 1975 OKDAN, Bora , “Türk Halk Oyunları Türlerinden Barların Yapısal Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı, İzmir, 2002 DERS ARAÇLA
6 Bar bölgesinde erkek giyim kuşamı. Erzurum erkek bar oyun uygulamaları: Sekme oyunu, ritim ve müzikleri ATILCAN, İhsan Çoskun, “Erzurum Barları ve Yöresel Giysileri”, Erzurum Kültür ve Dayanışma Vakfı Yayınları-1, İstanbul, 1991 BULUT, Sebahattin, “Damla Damla Erzurum” Kültür Yayınları, Demircioğlu Matbaacılık, Erzurum, 1988 DEMİRSİPAHİ, Cemil, Türk Halk Oyunları, , Türk Tarihi Kurumu Basımevi. I. Baskı, Ankara 1975 OKDAN, Bora , “Türk Halk Oyunları Türlerinden Barların Yapısal Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı, İzmir, 2002 DERS ARAÇLA
7 Bar bölgesinde kadın giyim kuşamı. Erzurum erkek bar oyun uygulamaları: Sekme oyunu, ritim ve müzikleri ATILCAN, İhsan Çoskun, “Erzurum Barları ve Yöresel Giysileri”, Erzurum Kültür ve Dayanışma Vakfı Yayınları-1, İstanbul, 1991 BULUT, Sebahattin, “Damla Damla Erzurum” Kültür Yayınları, Demircioğlu Matbaacılık, Erzurum, 1988 DEMİRSİPAHİ, Cemil, Türk Halk Oyunları, , Türk Tarihi Kurumu Basımevi. I. Baskı, Ankara 1975 OKDAN, Bora , “Türk Halk Oyunları Türlerinden Barların Yapısal Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı, İzmir, 2002 DERS ARAÇLA
8 Ara Sınav ATILCAN, İhsan Çoskun, “Erzurum Barları ve Yöresel Giysileri”, Erzurum Kültür ve Dayanışma Vakfı Yayınları-1, İstanbul, 1991 BULUT, Sebahattin, “Damla Damla Erzurum” Kültür Yayınları, Demircioğlu Matbaacılık, Erzurum, 1988 DEMİRSİPAHİ, Cemil, Türk Halk Oyunları, , Türk Tarihi Kurumu Basımevi. I. Baskı, Ankara 1975 OKDAN, Bora , “Türk Halk Oyunları Türlerinden Barların Yapısal Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı, İzmir, 2002 DERS ARAÇLA
9 Bar oynama geleneğinin zamansal ve işlevsel koşullarının tartışılması. Erzurum erkek bar oyun uygulamaları: Hoşbilezik oyunu, ritim ve müzikleri ATILCAN, İhsan Çoskun, “Erzurum Barları ve Yöresel Giysileri”, Erzurum Kültür ve Dayanışma Vakfı Yayınları-1, İstanbul, 1991 BULUT, Sebahattin, “Damla Damla Erzurum” Kültür Yayınları, Demircioğlu Matbaacılık, Erzurum, 1988 DEMİRSİPAHİ, Cemil, Türk Halk Oyunları, , Türk Tarihi Kurumu Basımevi. I. Baskı, Ankara 1975 OKDAN, Bora , “Türk Halk Oyunları Türlerinden Barların Yapısal Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı, İzmir, 2002 DERS ARAÇLA
10 Bar bölgesinde seyirlik oyunlar. Erzurum erkek bar oyun uygulamaları: Hoşbilezik oyunu, ritim ve müzikleri ATILCAN, İhsan Çoskun, “Erzurum Barları ve Yöresel Giysileri”, Erzurum Kültür ve Dayanışma Vakfı Yayınları-1, İstanbul, 1991 BULUT, Sebahattin, “Damla Damla Erzurum” Kültür Yayınları, Demircioğlu Matbaacılık, Erzurum, 1988 DEMİRSİPAHİ, Cemil, Türk Halk Oyunları, , Türk Tarihi Kurumu Basımevi. I. Baskı, Ankara 1975 OKDAN, Bora , “Türk Halk Oyunları Türlerinden Barların Yapısal Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı, İzmir, 2002 DERS ARAÇLA
11 Bar oyunları ile ilişkili halk hikayeleri. Erzurum erkek bar oyun uygulamaları: Dello oyunu, ritim ve müzikleri ATILCAN, İhsan Çoskun, “Erzurum Barları ve Yöresel Giysileri”, Erzurum Kültür ve Dayanışma Vakfı Yayınları-1, İstanbul, 1991 BULUT, Sebahattin, “Damla Damla Erzurum” Kültür Yayınları, Demircioğlu Matbaacılık, Erzurum, 1988 DEMİRSİPAHİ, Cemil, Türk Halk Oyunları, , Türk Tarihi Kurumu Basımevi. I. Baskı, Ankara 1975 OKDAN, Bora , “Türk Halk Oyunları Türlerinden Barların Yapısal Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı, İzmir, 2002 DERS ARAÇLA
12 Bar bölgesi alan araştırması görüntülerinin incelenmesi. Erzurum erkek bar oyun uygulamaları: Dello oyunu, ritim ve müzikleri ATILCAN, İhsan Çoskun, “Erzurum Barları ve Yöresel Giysileri”, Erzurum Kültür ve Dayanışma Vakfı Yayınları-1, İstanbul, 1991 BULUT, Sebahattin, “Damla Damla Erzurum” Kültür Yayınları, Demircioğlu Matbaacılık, Erzurum, 1988 DEMİRSİPAHİ, Cemil, Türk Halk Oyunları, , Türk Tarihi Kurumu Basımevi. I. Baskı, Ankara 1975 OKDAN, Bora , “Türk Halk Oyunları Türlerinden Barların Yapısal Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı, İzmir, 2002 DERS ARAÇLA
13 Bar oyunları arşiv görüntülerinin izlenmesi ve yorumlanması. Erzurum kadın bar oyun uygulamaları: Güvercin ve Kavak oyunları, ritim ve müzikleri ATILCAN, İhsan Çoskun, “Erzurum Barları ve Yöresel Giysileri”, Erzurum Kültür ve Dayanışma Vakfı Yayınları-1, İstanbul, 1991 BULUT, Sebahattin, “Damla Damla Erzurum” Kültür Yayınları, Demircioğlu Matbaacılık, Erzurum, 1988 DEMİRSİPAHİ, Cemil, Türk Halk Oyunları, , Türk Tarihi Kurumu Basımevi. I. Baskı, Ankara 1975 OKDAN, Bora , “Türk Halk Oyunları Türlerinden Barların Yapısal Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı, İzmir, 2002 DERS ARAÇLA
14 Bar kültür coğrafyası özellikleri dönem sonu genel tekrarı. Kadın Barları: Tersine ve Aşşahtan Gelirem oyunları, ritim ve müzikleri ATILCAN, İhsan Çoskun, “Erzurum Barları ve Yöresel Giysileri”, Erzurum Kültür ve Dayanışma Vakfı Yayınları-1, İstanbul, 1991 BULUT, Sebahattin, “Damla Damla Erzurum” Kültür Yayınları, Demircioğlu Matbaacılık, Erzurum, 1988 DEMİRSİPAHİ, Cemil, Türk Halk Oyunları, , Türk Tarihi Kurumu Basımevi. I. Baskı, Ankara 1975 OKDAN, Bora , “Türk Halk Oyunları Türlerinden Barların Yapısal Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı, İzmir, 2002 DERS ARAÇLA
Kaynaklar
Ders Notu

Dans ayakkabısı ve dans kıyafetleri.

Ders Kaynakları

ATILCAN, İhsan Çoskun, “Erzurum Barları ve Yöresel Giysileri”, Erzurum Kültür ve Dayanışma Vakfı Yayınları-1, İstanbul, 1991 BULUT, Sebahattin, “Damla Damla Erzurum” Kültür Yayınları, Demircioğlu Matbaacılık, Erzurum, 1988 DEMİRSİPAHİ, Cemil, Türk Halk Oyunları, , Türk Tarihi Kurumu Basımevi. I. Baskı, Ankara 1975 OKDAN, Bora , “Türk Halk Oyunları Türlerinden Barların Yapısal Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı, İzmir, 2002 DERS ARAÇLARI: Erzurum Bar oyunları alan araştırması video görüntüleri Erzurum Bar oyunları 1958 – 2010 yılları arası video görüntüler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. X
2 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
3 Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
4 Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5 Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
6 Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir.
7 Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
9 Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır.
10 Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. X
11 Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Bar türü oyun türünü ve giyim kuşam özelliklerini tanımlayabilme, 5 5 5 5 5 5
2 Bar oyun türünün müzik ve ritim kalıplarını uygulayabilme 5 5 5 5 5 5
3 Bar oyunlarının adımlarını kendi bedenine aktarabilme ve uygulayabilme. 5 5 5 5 5 5
4 Bar oyunlarını gösterebilme, sahneye uyarlayabilme 5 5 5 5 5 5
5 0 0 0 0 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Final 1 6 6
Kısa Sınav 2 3 6
Toplam İş Yükü 112
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,48
Dersin AKTS Kredisi 4