Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı I (Kaval) CKV 211 3 1 + 1 2 4
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk Müziği Unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrümanını tanıyabilmesini sağlamak. Makamların tanınmasını ve icrasını yerine getirebilme becerisini edinmek.Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek 

Dersin İçeriği

Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Kavalın yapısını tanır, ses çıkarma tekniklerini öğreni, 4/4, 2/4, 1/8, 1/16 lık notaları icra eder. Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Kavalın yapısını tanır, ses çıkarma tekniklerini öğreni, 4/4, 2/4, 1/8, 1/16 lık notaları icra eder. Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
4 Temir ağa türküsünü çalar Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
5 Koçeri Bar havasını icra eder. Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kavalın Tarihçesi Kavalın tarihçesi hakkında belirtilen kaynaklardan yararlanılanark araştırılması ve bulguların tartışılması
2 Kavalın Yapısal Tarifi Kavalın yapılal özelliklerinin araştırılarak, nasıl bir yapısının olduğu, hangi maddelerden kaval yapılabileceği, günümüzde hangi ağaçlardan veya malzemelerden kaval yapılıp kullanılabileceği tartışılarak öğrencinin konuya hazırlatılması
3 Dilsis Kaval Çeşitleri Türkiye ve dünyada müzik topluluklarında, kullanılan kaval çeşitlerinin yapısal özelliklerinin araştırılarak hangi malzemelerden yapıldıkları ve uzunluk ve çap ölçüleri hakkında bilgi sahibi olunması
4 Kavaldan ses çıkarma ses çıkarma ve icra teknikleri Öncelikle perdeler kapatılmadan silindir şeklinde 30-40 cm uzunluğunda boş bir boru ile ses çıkarma çalışılmaları
5 Kaval icrasında parmak pozsyonları kavramı Kavalda notaların yerleri ve farklı pozisyonlar ile
6 Kaval icrasında nefes (diyafram) kontrolü Önce kaval dudağa temas ettirilmeden ıslık çalma pozisyonunda nefes egzersizlerinin yapılması
7 Dudak egzersizleri ve Sesin elde edilmesi Herhangi bir boş boru ile ıslık çalma pozisyonunda egzersizler yaparak öncelikle kaval sesinin elde edilmesi
8 4/4 lük 2/4 lük 1/4 lük 1/8 lik nota icra ederken kullanılan dudak pozisyonları ve kullanılan hecelemeler Perdeler kapatılmadan sağ veya sol tarafa üfleyerek tu, ku, tu-ku hece kullanımının pratiklerinin yapılması
9 Kaval icrasında 2. pozisyon kullanımına yönelik uzun ses çalışmaları 4/4 ve 2/4 lük notaların porte üzerinde gösterilmesi ve bona çalışmaları yapılması
10 6/8 lik usulde egzersiz çalışması Egzersiz-1 Türk Halk müziğinde kullanılan 6/8 lik ritm kalıplarıyla ilgili egzersizlerin ve bestelenmiş türkülerin araştırılması
11 Temir Ağa (1.Bölüm) Temir Ağa isimli türkünün 1. bölümünün önce bona olarak okutulması, daha sonra solfejinin yapılması
12 Sarı Seyran Barı Sarı Seyran Barı isimli türkü notasının önce bona olarak sonra solfejinin yapılması
13 Koçeri Bar havası 1/6 lık notalın bona olarak okutulması metronom ile
14 Genel tekrar Öğrenilmiş konuların sınav ile değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Dilsiz Kaval Metodu, Fedai Taştekin, 2011, Gazimihal, R. M. 2001. Türk Nefesli Çalgıları. İkinci basım. Ankara. Kültür Bakanlığı. Öztürk, Ö. 2005. Karadeniz Ansiklopedik Sözlük. 2. Cilt. İstanbul. Açın, Cafer,(1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul....Kemal Akdemir, AKDEMİR, Kemal, Dört Yıllık Müzik Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Konservatuvarlarda Dilsiz Çoban Kavalı Çalma Teknikleri ve Eğitim Müfredatı,  Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu, 

Ders Kaynakları

TÜRKİYE RADYO TELEVİZYON KURUMU TÜRK HALK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ ,  Türk Halk Müziğinden Seçmeler (1, 2, 3), TRT Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara Şubat 1998, Hamit Çine, Burdur’dan Damlalar, Valilik Yayınları, İzmir, 1989. Cafer Açın, Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, (1994), Saadet Abdullayeva, Azerbaycan Halk Çalgı Aletleri, Adiloğlu Neşriyyatı, Bakı, 2002, Bela Bartok, Küçük Asyadan Halk Musikisi, Çeviren: Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık İstanbul (1991)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. X
2 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
3 Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
4 Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
5 Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
6 Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir. X
7 Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
9 Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır. X
10 Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. X
11 Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. 5 5 5 5 5 5
2 Kavalın yapısını tanır, ses çıkarma tekniklerini öğreni, 4/4, 2/4, 1/8, 1/16 lık notaları icra eder.
3 Kavalın yapısını tanır, ses çıkarma tekniklerini öğreni, 4/4, 2/4, 1/8, 1/16 lık notaları icra eder. 5 5 5 5 5 5 5
4 Temir ağa türküsünü çalar
5 Koçeri Bar havasını icra eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4