Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mekanizma Tekniği | MKM 307 | 5 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | --------- |
Önerilen Seçmeli Dersler | ---------- |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RECEP KOZAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ÖMER KADİR MORGÜL, Prof.Dr. RECEP KOZAN, Doç.Dr. HÜSEYİN DAL, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Dr. Mustafa Eroğlu, Arş.Gör. Mehmet Emin Sayan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Makinaların temel yapı elemanları olan mekanizmaların yapı ve hareket özelliklerini öğretmek, çalışma şartlarını inceleyerek çeşitli tasarımların yapılmasına yardımcı olmaktır. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar, Mekanizmaların sınıflandırılması, Eleman çiftleri, Kinematik zincirler, Serbestlik derecesi, Basit kol mekanizmaları, Grashof teoremi, Krank-Biyel mekanizmaları, Mekanizmalarda hareket iletimi, Mekanizmalarda kinematik analiz |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mekanizmaların analiz ve sentezini yapar | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Mekanizmaları sınıflandırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Eleman çiftlerini sınıflandırır. | Problem Çözme, | Performans Değerlendirme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Bir mekanizmanın kinematik zincirini çizer, serbestlik derecesini hesaplar | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, |
5 | Grashof teoremini yorumlar | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, |
6 | Çeşitli kol mekanizmalarını yorumlar | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, |
7 | Mekanizmaların kinematik analizini yapar | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mekanizma tekniğine giriş ve temel kavramlar | |
2 | Mekanizmaların sınıflandırılması | |
3 | Eleman çiftleri, serbestlik derecesi | |
4 | Konstrüksiyon değiştirme kuralları | |
5 | Grashof teoremi | |
6 | Basit kol mekanizmaları | |
7 | Uygulamalar | |
8 | Üç çubuk mekanizmaları | |
9 | Yıl içi sınavı | |
10 | Krank-Biyel mekanizmaları | |
11 | Mekanizmalarda hareket iletimi | |
12 | Mekanizmalarda kinematik analiz | |
13 | Mekanizmalarda kinematik analiz | |
14 | Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Recep Kozan ve Hüseyin Dal' a ait kişisel ders notları |
Ders Kaynakları | Özgür Turhan, Makine Teorisi, Mekanizmalar ve Makine Dinamiği, Nobel Yayınevi, 2012 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mekanizmaların analiz ve sentezini yapar | 5 | ||||||||||
2 | Mekanizmaları sınıflandırabilir | 5 | 5 | |||||||||
3 | Eleman çiftlerini sınıflandırır. | 5 | 5 | |||||||||
4 | Bir mekanizmanın kinematik zincirini çizer, serbestlik derecesini hesaplar | 5 | 5 | 5 | ||||||||
5 | Grashof teoremini yorumlar | 5 | 5 | 5 | ||||||||
6 | Çeşitli kol mekanizmalarını yorumlar | 5 | 5 | 5 | ||||||||
7 | Mekanizmaların kinematik analizini yapar | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 90 |
1. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|